ראש המוסד של בוסניה נעצר בחשד לזיוף מסמכים והלבנות הון

בין נושאי החקירה הם קבלת דיפלומה ותואר אקדמי בתשלום מהאוניברסיטה האמריקאית, רכש נדל"ן בתנאים משופרים ובאמצעות "הון שחור" ועוד

https://balkaninsight.com/2021/07/14/bosnia-intelligence-chief-detained-for-suspected-abuse-of-office/

אוסמן מהמדג'יק, מנהל סוכנות הביון והביטחון של בוסניה והרצגובינה, OSA, נעצר לאחרונה לאחר שהועלו נגדו חשדות כי ניצל את תפקידו לרעה. ההאשמות שהועלו כנגד אוסמן על ידי משרד הפנים של המדינה, כוללים זיוף מסמכים והלבנות הון. כך לפי פרסום של balkaninsight

תיק החקירה הועבר לפרקליטות של בוסניה והרצגובינה, המנהלת את עבודת המשטרה להמשך החקירה. התביעה והמשטרה לא מסרו פרטים נוספים על החקירה. עם זאת, פרקליטות המדינה אישרה כי בעבר בוצעה חקירה מקיפה במספר ערים ברחבי המדינה, על מנת למצוא תיעוד וראיות כנגד הבכיר. 

בין נושאי החקירה הם קבלת דיפלומה ותואר אקדמי בתשלום מהאוניברסיטה האמריקאית, רכש נדל"ן בתנאים משופרים ובאמצעות "הון שחור" ועוד. מנהל האוניברסיטה האמריקאית, דניס פריצ'יק, ציין כי הוא תחת לחץ לבטל את אישור התואר של מהמדג'יק. 

זו אינה הפעם הראשונה שראש ארגון הביון נחקר אודות שימוש לרעה בסמכויותיו. ב- 2020 הוגש כתב תביעה נגדו וכנגד שר ההגנה, סלמו צ'יקוטיץ ובכיר נוסף ב- OSA בגין שימוש לרעה בתפקידם ובסמכותם, אך בית המשפט בבוסניה והרצגובינה דחה את כתב האישום.

אחת הסוגיות המרכזיות ביותר בהפעלתם של ארגוני ביון היא ריסון הכוח. בידיהם של ארגונים אלו העומדים בראשם ועובדיהם, כוח ועוצמה אדירים לעשות כמעט ככל העולה על רוחם. ללא בקרה וביקורת מהחוץ ומהפנים, צפוי שמקרים כגון המקרה המתואר, קורים ויקרו. 

ארגוני הביון חייבים לפעול תחת מנגוני בקרה, ערכים ואתיקה, אשר ימנעו ניצול לרעה של הסמכות והכוח שבידי בעלי התפקידים בארגונים אלו. 


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית