הספינה שתגן על אסדות הגז: מבט מבפנים

דן ארקין יצא לבקר בספינת סער-6 וחזר עם תובנות. לצד התקנת מערכות ישראליות בספינות בצה״ל, מטקסים תו״ל שישמש את זרוע הים בשנים הקרובות

דובר צה״ל

עד סוף חודש אוגוסט השנה יעגנו בבסיס חיל הים בחיפה ארבע ספינות סער 6, החדישות והמתקדמות ביותר בזרוע: אח"י עצמאות ואח"י ניצחון עדיין בבנייה במספנות בגרמניה. אח"י עוז הגיעה לחיפה ב-9 ביוני השנה, עוגנת ליד המזח ומצוייה בשלבים הראשונים של התקנות  מערכות הנשק, האלקטרוניקה והחימושים השונים, כולן תוצרת התעשיות הביטחוניות, כחול-לבן.

אח"י מגן, 'ותיקה' בנמל חיפה, הגיעה בסוף דצמבר אשתקד, ומצוייה בסיום שלב האינטגרציה של מערכות כחול-לבן בקרביה ועל סיפוניה. מפליגה כבר בים, ומוכנה למשימות. וכך, בעוד כחודשיים תתעשר שייטת 3, שייטת הסטי"לים של זרוע הים, בעוד ארבע כלי שיט חדישים, שיהוו מיני-שייטת מיוחדת ומתקדמת בתוך שייטת הסטי"לים מדגמי סער 5 וסער 4.5. 

מרכז ידיעות קרב

ערכנו ביקור באח"י מגן בלוויית קצין הגנ"ק (גילוי, ניווט, קשר) של הספינה, רס"ן ערד כהן, אחד הקצינים שליוו את פרוייקט ספינות המגן, שהה במשך כשנה במספנות TKMS תיסקרופ בקיל שבצפון גרמניה, והשתתף במסע הימי בן 17 יום מנמל קיל לנמל חיפה, עם הרבה סערות באוקיאנוס האטלנטי בדרך. 

רס"ן ערד מתמצת לישראל דפנס את משימות ספינות המגן סער 6: "כל ספינות סער 6, וכך גם אח"י מגן, הן ספינות הגנה והתקפה. המשימה העיקרית היא הגנה על המים הכלכליים של מדינת ישראל (כ- 100 מייל מהחוף) והגנה על הנכסים האסטרטגיים שלה. דוגמאות: הגנה על נציבי הסחר ועל אסדות הגז בים”. 

[רס"ן ערד כהן. צילום: דובר צה״ל]

בעת לחימה בזירה הימית הספינות בנויות ליכולות תקיפה, ולכן חמושות בתותחים מכמה סוגים, במכ"ם ארוך-טווח של אלתא/תע"א,  בטילים, במיירטים ובחימושים מכמה סוגים, ל"א ואלקטרוניקה לגילוי ויירוט ועוד סוגי אמל"ח, חלקם מסווגים. 

אח"י מגן מותאמת לשילוביות ולקישוריות, שהם ערכי-יסוד בצה"ל, ויש לה יכולות שת"פ בלחימה ובהגנה עם חיל האוויר, עם יחידות אחרות בזרוע הים, עם הירוקים, עם צה"ל כולו. יש משימות שידרשו קשר מבצעי בין ספינת סער 6 לבין מטוס קרב או טנק, ואלו יכולות שמתרגלים אותן.

צמוד למי"ק (מרכז ידיעות קרב, לב הפיקוד והשליטה של הספינה) של אח"י מגן נמצא חדר החפ"ק, שכולו נועד לאורחים. קצינים בכירים שלא מצוות הספינה או מחיל הים אלא לגורמי צה"ל אחרים, שלצורך משימות או מול איומים מסויימים יתארחו באח"י מגן בים ויהיו שותפים לתמונת הקרב ולניהול מבצעים רב-חיליים ורב-זרועיים. 

בקרוב: SEA HAWK

אח"י מגן כבר כמעט מזוודת במלואה במערכות הלחימה הישראליות. על הסיפון האחורי נמצא מנחת למסוק ימי שיגיע עוד כשנתיים, מסוק SEA HAWK שהוא דגם ימי של המסוק BLACK HAWK המוכר היטב בחיל האוויר. 

בינתיים פועל בספינה המסוק ימי הוותיק עטלף, ומפעיל אותו  צוות של חיל האוויר שהוא חלק בלתי נפרד מצוות הספינה, חי בה יחד עם לוחמי חיל הים, כחולים עם לבנים בסירה אחת. צמוד למנחת המסוק נמצא הנגאר שהוא ביתו של המסוק הימי. אחרי כל נחיתה הוא נגרר לתוך ההנגאר ונקשר היטב מחשש לטלטולי ים. 

אחד החדרים מיועד לקלוט בבוא היום את מערכת כיפה ימית, הגרסה הימית של כיפת ברזל, אחת ממערכות הנשק החשובות ביותר של ספינות סער 6. לרצפת הברזל כבר מחוברים בסיסי המשגרים של הטילים כשיגיעו לספינה, ובעתיד יפתחו את גג הברזל לטובת שיגור המיירטים. צוות של אח"י מגן מונה בין 90 ל-110 קצינים ולוחמים, כולל קצינות ולוחמות, נהנה מתנאי חיים בספינות סער 6 שהם משופרים בהשוואה לסטי"לי סער 5 ו-4.5. סער 6 גדולה וארוכה מקודמותיה. 

אפילו מסדרונות המעברים בספינה (כתשע קומות והמון מדרגות ברזל), רחבים מאשר בכלי שיט אחרים. כשכולם רצים במסדרונות בעת חירום, זה חשוב. הספינה מצוידת במערכות לטיהור שפכים והתפלת מי ים, ומערכות החשמל של הספינה הן בעלות עוצמה גדולה כדי לאפשר שהייה ארוכה בלב ים, לפעמים כמה שבועות.  

ראינו תא מגורי קצינים: ארבע מיטות, שולחן עבודה קטן, שירותים, טלוויזיה. בתא מגורים של לוחמים תשע מיטות, מקומות אכסון לנעליים ולחפצים אישיים. לכל חייל ארון של ממש, לא ארונית זעירה. חדרי הנשים זהים לחדרי הגברים. 

בשעות פנאי בים חדר האוכל של הצוות נהפך למועדון עם טלוויזיה גדולה, משחקים, ובסמוך חדר כושר קטן. יש גם חדר כיתה, ורס"ן ערד כהן מסביר כי הייחוד של הספינה הוא בכך שהצוות ממשיך ללמוד במהלך השירות בספינה. כל לוחם מגיע אמנם לספינה אחרי שלמד את המקצוע שלו בקורס בבה"ד חיל הים. אולם המציאות מכתיבה המשך לימוד נושאים רלוונטיים גם בלב ים, וזה כולל גם בחינות.

הגענו לגשר הפיקוד, מימין המושב המוגבה במיוחד של מפקד הספינה, שעל כיסאו לא יישב זר. חלפו ימי הגה העץ הענקי. את אח"י מגן נוהגים בעזרת הגה קטן וצנוע, ולידו המנגנון המעביר את פקודות הנעת הספינה לתחתית הספינה, כמה קומות למטה, אל חדר המכונות. את הספינה מניעים ארבעה מנועי דיזל. הגשר כולו מצוייד בצגי מחשב רבים המביאים למפקדים את מלוא התמונה הימית ואת כל הנתונים והמידע הנחוצים להפעלה מבצעית. 

רבע מצוות הספינה - נשים

לנושא המגדרי מייחסים חשיבות בשייטת: רס"ן ערד אומר כי השאיפה היא שרבע מצוות ספינה יהיה נשים, והמציאות קרובה. נשים, קצינות ולוחמות, מבצעות תפקידים ומשימות זהות לאלו של הגברים. בספינות חיל הים כבר ממלאות נשים תפקידי פיקוד בכירים וקצינת האלקטרוניקה של אח"י מגן היא אשה.

בהקשר לאלקטרוניקה: לרשות ארבע ספינות המגן סער 6 עומד מתקן יבשתי מיוחד, ייחודי בחיל, שכינויו לגונה. הוא נמצא סמוך למעגן הספינות ומופעל על ידי צוות של אנשי אלקטרוניקה ומקצועות אחרים. תפקיד הלגונה היא לסייע לשילוב המערכות בארבע הספינות סער 6, תוך הדמייה של מתארי פעולה שונים. הלגונה מסייעת לספינות למלא את משימות ההגנה והתקיפה, לקלוט ולהטמיע את שפע המערכות המתקדמות, והיא מהווה כעין מעבדה חדשנית העומדת לשרות צוותי הספינות. 

קצין הגנ"ק של אח"י מגן, רס"ן ערד כהן, בן 26, שירת כמה שנים טובות בסטי"לים אחרים בשייטת 3. "הספינה כיום עדיין לא מוכנה מבצעית, אך כמעט כל המערכות כבר הורכבו והותקנו בה. אנו יוצאים לים ולומדים את כל שיטות ההפעלה. 

״לשאלה כיצד אנו אמורים להגן על המים הכלכליים של המדינה תשובתי היא שכרגע מכינים ומנסחים את מתווה תכנון התורה, שחלים בו כל הזמן שינויים על פי המודיעין והמידע על איומים בזירה. יש לנו מערכות תקיפה לכל הטווחים הרלוונטיים. 
״לספינה יש יכולות אקטיביות ופסיביות, יש תותח 76, יש תותחים יותר קטנים, יש מגוון אמצעים להגנה ולתקיפה. אציין שהמכ"ם שלנו 'אדיר', הוא בעל עוצמה אדירה, הוא מוצב גבוה במרומי התורן כדי להיטיב לגלות  בטווחים ארוכים מאוד.

"אנו יושבים בכלי שיט שמהירותו 24 קשר, כמעט 50 קמ"ש, וזה הרבה בים לספינה בגודל כזה. יש יכולות של תדלוק בים, יש אמצעים לשמירה על צריכת דלק נמוכה. המסוק שנמצא דרך קבע על הסיפון מאריך את טווח הספינה, מאפשר גילוי מטרות רחוקות והעברה מיידית בזמן אמת של כל המידע לפיקוד הספינה או לכל גורם צה"לי אחר. המסוק הוא הזרוע הארוכה של הספינה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית