ארה"ב שוקלת להטיל סנקציות על מכירות נפט איראני לסין

מקורות בוושינגטון אמרו לרויטרס כי אם טהרן תשוב לשיחות וינה, אין סיבה להעניש מחברות המוכרות נפט איראני

Secretary of State Antony J. Blinken attends a virtual roundtable with the Asian American Foreign Affairs Association at the U.S. Department of State in Washington, D.C. on July 22, 2021. [State Department photo by Freddie Everett/ Public Domain]

ארה"ב שוקלת להטיל סנקציות על מכירות נפט איראני לסין אם איראן לא תשוב לשיחות וינה בנושא הסכם הגרעין, או אם בייג'ין תנקוט בעמדות יותר קיצוניות במו"מ על הסכם הגרעין.

מקורות בוושינגטון אמרו לרויטרס כי אם טהרן תשוב לשיחות וינה, אין סיבה להעניש מחברות המוכרות נפט איראני. אולם אם זה לא יקרה, יהיה צורך לשקול מחדש את העמדות האמריקניות. העיתון וולסטריט ג'ורנל דיווח שוושינגטון שוקלת להדק את סנקציות הנפט בעיקר נגד סין.

בתי הזיקוק בסין הם הצרכנים הגדולים ביותר של נפט איראני. השנה דובר על בין 400 אלף ל-600 אלף חביות ליום על בסיס חודשי, והמספר עשוי להגיע למיליון חביות. החברה הסינית CHINA CONCORD PETROLEUM היא השחקנית הראשית בעסקות נפט איראני לסין.

רוברט איינהורן, חוקר ראשי במכון ברוקינגס, אמר בסוף השבוע כי וושינגטון נוקטת בשיגור איומים מוסווים בדבר הטלת סנקציות, וארה"ב רוצה כנראה לשלוח מסר לנשיא האיראני הנבחר ראיסי בדבר חזרת ארצו לשיחות וינה על הסכם הגרעין, וכי "לארה"ב יש אופציות אחרות, שעלולות להיות הרבה יותר יקרות". השאלה היא כיצד תגיב בייג'ין אם יוטלו סנקציות אמריקניות על מנפט איראני, ואם סין תאשים את ארה"ב או את איראן.

פקידים איראניים שנשאלים בדבר חזרה לשיחות וינה חוזרים ומשיבים כי ממתינים עתה לכניסת הנשיא החדש ראיסי לתפקידו ב-5 באוגוסט או "כמה שבועות יותר מאוחר". הפקידים בטהרן אומרים כי יש להמתין להחלטות הנשיא החדש בשאלה אם הוא רוצה להחליף את הצוות האיראני בשיחות וינה או להשאירו על כנו. מדובר בעיקר בשאלה אם ראש המשלחת האיראנית ד"ר עבאס ערקצ'י ימשיך בתפקידו בווינה או שיוחלף. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית