הפוליטיקאים פורשים, חיזבאללה במשחק כפול והמדפים ריקים: מי ייקח את לבנון בידיים?

המשבר במדינה רק החריף בשבוע שחלף מאז הודיע חרירי כי הוא מוותר על המינוי לראש הממשלה, עם צלילה נוספת של הלירה הלבנונית והסרת עוד סובסידיות על מזון ותרופות. בירושלים פוקחים עין  

מחאות בלבנון בסוף השבוע שעבר, לאחר שחרירי הודיע כי הוא מוותר על מינויו לרה״מ. צילום: DPA/Picture Alliance via REUTERS

״שאללה יעזור ללבנון״. במילות ייאוש אלה, סיכם ראש הממשלה המיועד סעד חרירי את ויתורו על המינוי, לאחר למעלה מתשעה חודשי מאמץ לכונן קואליציה שתהיה מקובלת על הפלגים השונים במדינה וכמובן על הנשיא, מישל עאון. הצעד הדרמטי הוביל למהומות ברחובות ולהחרפה נוספת של המשבר. הלירה הלבנונית צוללה לשפל חדש, של כמעט 22,000 לירות למול הדולר בשוק השחור, באחד השבועות החשובים של לוח השנה המוסלמי.

המדפים הריקים בסופרמקטים ברחבי המדינה, בשבוע בו נחגג עיד אל-אדחא (חג הקורבן), משמשים כתזכורת מתמדת למצב העגום. על פי דיווח שפורסם ב״דיילי סטאר״ הלבנוני, הוצאות חודשיות של משפחה ממוצעת על מזון בלבד מגיעות כעת לפי חמישה משכר המינימום במדינה, לכ-3.5 מיליון לירות. עם הסרת הסובסידיות על מזון, תרופות ודלק, הולכים ומאמירים המחירים עוד יותר. ואם כל זה לא מספיק – זן הדלתא של נגיף הקורונה מכה בעוצמה. בינתיים, הוחלט השבוע כי המדינה תאפשר לתעשיינים לייבא בעצמם דלק עבור צרכיהם, מה שאולי יפחית במעט את תורי הענק מחוץ לתחנות המילוי.

בנט: אזרחי לבנון נלקחו כבני ערובה

ובעוד הציבור נאבק כדי לשרוד, דומה שהמצב נכנס למודעות הישראלית ומדאיג את ירושלים יותר ויותר. ״לא נאפשר למשבר החברתי, הכלכלי והפוליטי בלבנון להפוך לאיום ביטחוני על ישראל״, אמר שר הביטחון, בני גנץ, בעקבות ירי שתי רקטות מלבנון לשטח ישראל בתחילת השבוע, וקרא לקהילה הבינלאומית ״לפעול כדי להחזיר את היציבות ללבנון״. כזכור, בתחילת החודש העביר גנץ הצעה לסיוע הומניטרי ללבנון דרך יוניפי״ל.

״מי שינסה לפגוע בנו ישלם מחיר כואב בחזרה״, אמר בתגובה לירי ראש הממשלה נפתלי בנט. ״לבנון נמצאת על סף קריסה, כמו כל מדינה שאיראן מתבססת בה. אזרחיה נלקחו כבני ערובה של חמינאי ונסראללה לטובת אינטרסים איראניים. זה מצער, אך לא נקבל זליגה של המצב בלבנון לתוך ישראל״. עד כה, לא לקח אף גורם אחריות על הירי. גם הבוקר אירעה תקרית בגבול, כאשר שני אנשים – על פי ההערכות מהגרי עבודה, הצליחו לחצות אל תוך שטח ישראל ונתפסו רק לאחר שעות של סריקות.

גם הנשיא האמריקני ג׳ו ביידן, שממשלו טרם התייחס למשבר הלבנוני, נדרש לסוגייה השבוע – אך באופן פורמלי בלבד, זאת משום שהיה עליו להודיע לקונגרס כי הוא מאריך את מצב החירום למול לבנון, שאמור היה לפוג בתחילת החודש הבא. ״פעילויות מתמשכות כגון העברת נשק מתמשכת לידי חיזבאללה משמשות לערעור הריבונות הלבנונית, תורמות לחוסר יציבות פוליטית וכלכלית באזור וממשיכות להוות איום חריג על הביטחון הלאומי של ארה״ב ועל מדיניות החוץ שלה״, נמסר בהצהרה לקונית מהבית הלבן.

בשבוע הבא יתחיל סבב דיונים חדש. חיזבאללה לא צפויה לקחת אחריות

ביום שני השבוע הבא יתחיל סבב חדש של דיונים בפרלמנט הלבנוני לבחירת מועמד חדש לראשות הממשלה. על פי דיווחים בתקשורת המקומית, המועמד המוביל כרגע הוא נג׳יב מיקאתי, הנמנה על מחנה חיזבאללה, שכבר כיהן פעמיים כראש הממשלה, ב-2005 ובין 2011 ל-2014. מועמד נוסף הוא תמאם סלאם, שאף הוא כבר כיהן כראש הממשלה (2014-2016), נחשב כדמות מתונה באופן יחסי, וכבר זכה בעבר לתמיכת חיזבאללה, על פיה יישק דבר. אבל אין לצפות מארגון הטרור שייקח אחריות רשמית על הנעשה  – ולא רק בגלל שמדובר בארגון שיעי במדינה שבה, על פי חוק, ראש הממשלה חייב להיות סוני – אלא כי זה פשוט לא באינטרסים שלו (או של איראן).

״כשחקן היברידי, הפך חיזבאללה לארגון הפוליטי המשפיע ביותר בלבנון״, כתבה חוקרת ה-Chatham House, ד״ר לינה ח׳טיב, במחקר שפרסמה לאחרונה. ״הוא נהנה מלגיטימציה במסגרת המדינה, אך גם מסוגל לפעול ללא האחריותיות הנדרשת ממוסד ממלכתי, ומבלי לשאת באחריות כלפי העם הלבנוני״. ח׳טיב מאמינה כי חיזבאללה מסוגל להשתלט על המדינה בכוח, אך כי הדבר אינו עולה בקנה אחד עם האינטרסים שלו. ״כוח ללא אחריות זה מצב אידיאלי עבור חיזבאללה״, היא כותבת.  

מוסיף על כך פרופ׳ הילאל ח׳שאן, מהאוניברסיטה האמריקנית בביירות, שאמר בראיון לסוכנות הידיעות UPI כי האתגר הגדול ביותר מול איראן כלל אינו תכנית הגרעין שלה, כי אם השפעתה האזורית המתבצעת על ידי מיליציות הפרוקסי שלה ברחבי המזרח התיכון – כולל, כמובן, חיזבאללה בלבנון. ״שום דבר לא יכול לקרות בלבנון בלי אישור חיזבאללה״, אמר. ״חיזבאללה שולטת בלבנון, ואיראן שולטת בחיזבאללה״. מכך, שאם חיזבאללה תהווה את הכוח הרשמי במדינה ובכך תהיה נתונה לביקורת לאומית ובינלאומית, הדבר עלול גם לשבש את מאמצי השליטה מטהרן, המתבצעים כעת באין מפריע.

בעוד פחות משבועיים יצוין יום השנה הראשון לפיצוץ בנמל ביירות, בו נהרגו לפחות 210 אנשים, נפצעו אלפים, ונהרסו שכונות שלמות הסמוכות לנמל. צרפת, העומדת בראש המאמצים הבינלאומיים לשיקום לבנון, הודיעה השבוע כי תערוך כנס סיוע באותו יום, בתמיכת האו״ם. גם קרן המטבע העולמית הודיעה כי היא צפויה לעביר למדינה 860 מיליון דולר בחודשיים הקרובים, אך התכנית הסופית טרם אושרה. מהדיווחים השונים קשה להבין אם לבנון תוכל לקבל את הסיוע המדובר גם מבלי שתוקם בה ממשלה – יעד שעדיין נראה רחוק מהשגה.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית