דיווח: מצרים בוחשת בקלחת העירקית מול איראן 

על פי הדיווח, הביון המצרי נפגש עם שירות הביון האיראני במטרה להסדיר את פעילות שתי המדינות בעירק. הקשר בין הגופים נוצר במהלך 2018 באמצעות עלי ממלוק, מנהל הלשכה לביטחון לאומי בסוריה

דיווח: מצרים בוחשת בקלחת העירקית מול איראן 

עבאס כאמל עם בנימין נתניהו בירושלים. סטילס: עמוס בן גרשום/ לע"מ

בסימן נוסף להעמקת היחסים בין מצרים ועירק, ב -5 ביולי חשף  שר הסחר המצרי, נווין גמאה, כי חלה עלייה של 36 אחוזים בסחר הדו צדדי בשנת 2020. מאחורי הקלעים, מוכברת אל-אמה, שירות הביון של מצרים, מנהל משא ומתן על כל מהלך עם טהרן. כך לפי דיווח של intelligenceonline. ״ראש שירות הביון המצרי, עבאס כאמל, מעוניין לוודא שהשאיפות הדיפלומטיות החדשות של מצרים בעירק והאינטרסים הנרחבים של איראן במדינה לא יתנגשו״, כותבים בדיווח. 

ערב ביקורו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בבגדאד ב -27 ביוני לפגישה עם מנהיג עיראק מוסטפא אל קזמי ומלך ירדן עבדאללה השני, נפגשו סוכני הביון המצרי בראשות עבאס כאמל, עם שישה גורמים בכירים בשירות הביון האיראני, Vevak, בקהיר. כך על פי הדיווח. משלחת משרד הביון האיראני הונהגה על ידי נאצר כנעני (Nasser Kanaani). 

בפגישה הדגישו המצרים את חשיבות בטיחותן של חברות מצריות בעירק, והעבירו מסר עדין לממשלת איראן בדבר שמירה על חברות אלו. הדיונים התייחסו גם לניווט בים סוף ודרך מיצר באב אל מנדב, ההתקפות נגד אתרים סעודיים אסטרטגיים והפסקת האש בתימן. שתי המשלחות סיכמו להיפגש באופן קבוע, למרות היעדר קשרים דיפלומטיים רשמיים בין שתי המדינות.

עוד מוסיף הדיווח, כי הקשר בין שירותי הביון של מצרים ואיראן נוצר בעקבות אירוע המכליות במפרץ עומאן ביוני 2019, בחסות עלי ממלוק, מנהל הלשכה לביטחון לאומי בסוריה. ממלוק יזם את ההתקרבות בשנת 2018, נסע פעמיים לקהיר כדי לשכנע את קאמל להיכנס לשיחות עם איראן. 

״על פי מקורותינו, ביקורו האחרון היה במאי השנה, זמן קצר לאחר שפגש את ראש הביון הטורקי האקאן פידן (Hakan Fidan) במוסקבה. פידן, העומד בראש ה- MIT, העמיד גם את איראן ועיראק על סדר היום של השיחות״, מוסיפים בדיווח. 

עלי אל חומיאידן, ראש נשיאות המודיעין הכללית של סעודיה (GIP), נפגש גם הוא עם בכירים איראנים בבגדאד ב -9 באפריל ועם ממלוק בדמשק ב -4 במאי. לפי הדיווח, ממשלת מצרים שומרת עם סעודיה על קשר בכל ההתפתחויות ביחסים עם איראן. סיסי פגש את נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן באתר הנופש שארם א-שייח' בים סוף ב -11 ביוני כדי לתדרך אותו לגופם של השיחות עם גורמי הביון האיראניים. כך מסכם הדיווח. 

הקשרים של הביון המצרי עם האיראנים, הסעודים, העירקים והסורים,  מוסיפים עוד טפח לשאלה מדוע המצרים הם אלו שמצליחים כל פעם לתווך בסכסוך בין ישראל לחמאס בעזה.