אין חדש תחת השמש: מלחמות האגו סביב ניהול העורף הישראלי ממשיכות בוועדת חוץ וביטחון

צה״ל גנב סוסים מרח״ל בגלל שאין חקיקה מסדרת. המשטרה וצה״ל רבים כל פעם מחדש בשטח. ושר הביטחון לא לוקח אחריות להעביר חקיקה מסדרת. אין חדש תחת השמש. עו"ד מעיין רוזנשטוק, היועצת המשפטית לרח"ל: ״הפערים הם בכל הנוגע להיבטי משק לשעת חירום, שמעוגנים רק בהחלטות ממשלה ולא חקיקה״

אין חדש תחת השמש: מלחמות האגו סביב ניהול העורף הישראלי ממשיכות בוועדת חוץ וביטחון

רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, יורם לרדו. קרדיט סטילס: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, קיימה היום (ד') דיון על פעילות רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, בהשתתפות ראש הרשות, יורם לרדו. יו"ר הוועדה פתח את הדיון ואמר כי רשות החירום הלאומית עברה גלגולים רבים במהלך השנים, והיות שישראל באירוע חירום מתגלגל של הקורונה כבר תקופה ארוכה, הוועדה ביקשה ללמוד על פעילותה של הרשות. 

ראש רח"ל ביקש להתחיל בסקירה היסטורית של נושא ההגנה על העורף בישראל, אשר הסתיימה ב"ועדת מזרחי". לרדו: ב-2018 שר הביטחון ליברמן רואה שפיקוד העורף ורח"ל, שני הגופים שאמורים לסייע לו בניהול ההגנה על העורף, מתקוטטים ביניהם ומקים את ועדת מזרחי.

הוועדה מבדילה, ומגדירה את פקע"ר כגוף האופרטיבי הגדול, האחראי על רמת הרשות המקומית והמחוז הממשלתי, ואת רח"ל לרמה האסטרטגית שמנחה את משרדי הממשלה בהכנה הכוללת לחירום ובמהלכו. המחוזות שהיו עד אז ברח"ל, בכפילות מסוימת עם פקע"ר, מפורקים, ורח"ל קטנה מ-63 עובדים ל-39 אנשים, שמהווים גוף מטה.

לרדו אמר כי חזון רח"ל כיום הוא " מדינת ישראל איתנה ומוכנה להתמודדות המרחב האזרחי עם מצב חירום" וייעודה ותפקידיה נגזרים ממספר החלטות ממשלה. לרדו הדגיש כי הפער הגדול ביותר בפעילות רח"ל היא העובדה שסמכותה נגזרת מהחלטות ממשלה בלבד, ולא מתוקף חוק. עם זאת, ציין גם כי משרדי הממשלה וגופים רבים במשק שמחים לשתף פעולה עם ההנחיות בגלל שהיה צורך ממשי ו"צימאון" לגוף שירכז את הנושא, יגבש את תמונת המצב ויסייע "לעשות סדר".

לרדו ציין כי תפקיד חשוב של רח"ל הוא בניית תרחישי הייחוס לאירועי החירום השונים, אם זו מלחמה, רעידת אדמה, מתקפת סייבר וכד'. לרדו אמר כי כעת ישראל עדיין פועלת לפי תרחיש ייחוס שאושר בשנת 2016, אבל התייחס עד לסוף שנת 2020, ובחודש ספטמבר רח"ל תסיים את העבודה על תרחישי הייחוס לשנים הקרובות ותוכל להציגו לוועדה.

לרדו נשאל מדוע לדעתו לא הוטלה האחריות על ניהול משבר הקורונה על רח"ל, והשיב כי בתחילת האירוע רח"ל הייתה עוד בתהליך של בניה מחדש, ולכן הוא משער שזו הסיבה שהמשימה לא הוטלה עליה. יו"ר הוועדה העיר: חייב להיות מוגדר בחוק מי האחראי כדי שבעת אירוע חירום הדברים יהיו ברורים ולא יחליטו רק אז מי מנהל את הדברים.

ח"כ יאיר גולן הוסיף: בדיוק בשל כך נדרש "חוק עורף עדכני", הרי חוק הג"א מ-51, שעל פיו פועלים עד היום, לא ידע שתהיה רח"ל. החוק לא חייב להיות מהפכני – רוב הדברים שרירים וקיימים, רק דורשים עדכון. ההסדרה בחוק צריכה לקבוע מי מוביל את האירוע ולא למי יש סמכות על מי, כי הגדרת סמכות העל היא מה שהפיל את החוק בעבר.

כל גופי החירום ממילא רוצים את טובת מדינת ישראל, ונוטים ממילא לשתף פעולה בחירום. ברגע שלא יוגדר מבנה היררכי, אלא של שיתוף פעולה בהובלת גוף מסוים, ניתן יהיה לקדם ולהסדיר הכל. עו"ד מעיין רוזנשטוק, היועצת המשפטית לרח"ל: אסביר על קצה המזלג למה צריך את "חוק העורף". בהיבטי הפיקוד והשליטה כמעט אין פערים בחקיקה, וחוק הג"א עונה למצבי חירום צבאיים ופקודת המשטרה למצבי חירום אזרחיים.

הפערים הם בכל הנוגע להיבטי משק לשעת חירום, שמעוגנים רק בהחלטות ממשלה. לרח"ל יש סמכות לתאם, לתכלל ולהנחות משרדי ממשלה אבל רק מתוקף החלטות ממשלה ולא חקיקה. חוק העורף יקבע חוק מסגרת, שלא יעסוק בתרחיש זה או אחר, אלא בכל מה שייכלל בתרחיש הייחוס. כנגזרת של תרחיש הייחוס תיבנה תכנית אבל לאומית ובאמצעותה יונחו משרי הממשלה.

מרבית הסמכויות בחוק לא יינתנו לשר הביטחון, אלא לממשלה כולה, ותחתיה יש סמכויות ספציפיות של שר הביטחון, ומהן סמכויות ותפקידים של רח"ל, שיעוגנו לראשונה בחוק. רח"ל תמשיך להנחות את משרדי הממשלה, והם את הגופים שתחת אחריותם – למשל, רח"ל מנחה את משרד הבריאות, משרד הבריאות את קופות החולים, והן מנחות את בתי המרקחת וחברות התרופות. כיום רח"ל לא יכולה להנחות שום ספק פרטי בחירום, אלא רק להתקשר עם ספקים לחוזי אספקה בחירום.

ח"כ אבתיסאם מראענה שאלה כיצד רח"ל נערכת לתת שירות וסיוע בחירום לאוכלוסיות שונות, בדגש על אלו שעברית אינה שפת אימם? ראש רח"ל השיב כי כפי שהגדירה ועדת מזרחי, המרחב האופרטיבי, של הרשות המקומית והאזרח בקצה, נמצא אצל פקע"ר, אשר יודע לפעול בכל השפות ומול כל האוכלוסיות.

ח"כ גולן הוסיף כי לכל רשות מקומית, גם ערבית יש יחידת קשר, יקל"ר, ובראש יקל"ר כזה יש דובר ערבית, מתוך האוכלוסייה הערבית. כל חומרי ההסברה יוצאים בכל השפות. ובנוסף, ב-2010, היה לי הכבוד במפקד הפיקוד להקים פלוגת חילוץ והצלה ראשונה על טהרת הציבור הערבי, וכיום יש כבר מספר פלוגות שכאלה.

יו"ר הוועדה, ח"כ בן ברק, סיכם: אנו כבר כשנתיים בסוג של חירום מתמשך, שבמהלכו היה גם סבב לחימה שהציף בעיות מסוג אחר. אנו יודעים באיזה אזור בעייתי ומסוכן אנו חיים, בו אירוע חירום יכול להגיע בכל רגע, וכל הזמן יש אפשרות של מצור על מדינה קטנה כמו שלנו. נעזור לכם לקדם את החוק, שיסייע להסדיר את התחום באופן ברור. 

אולי יעניין אותך גם