עוד פרסום בנושא: ניו יורק טיימס - משרד הביטחון הישראלי מאשר ייצוא סייבר התקפי למדינות המפרץ

הניו יורק טיימס טוען כי משהב״ט הישראלי אישר מכירת סייבר התקפי לסעודיה. הדיווח מצטרף לדיווחים רבים קודמים באותו הקשר

עוד פרסום בנושא: ניו יורק טיימס - משרד הביטחון הישראלי מאשר ייצוא סייבר התקפי למדינות המפרץ

bigstock

על פי דיווח בניו יורק טיימס, ישראל אישרה בחשאי לחברות סייבר ישראליות לעבוד עבור ממשלת סעודיה. לפי הדיווח, גורמים רשמיים בישראל מסרו לניו יורק טיימס כי אחרי רצח העיתונאי ג'מל חשוגי ב-2018  ביטלה החברה הישראלית NSO את החוזים שלה עם סעודיה עקב האשמות כי תוכנות העיקוב שלה הופלו למטרות זדוניות.

לפי הפרסום, NSO מכרה את פגסוס (אחד הכלים הידועים של החברה) לסעודיה ב-2017. הניו יורק טיימס לא הצליח להוכיח כי אכן בוצע שימוש שאינו נאות בכלי זה במקרה חשקוגי או במקרים אחרים. NSO מכחישה כי הכלים שלה משמשים לפגיעה בזכויות אדם.

על פי הדיווח, משרד הביטחון ישראלי אישר גם לחברת CANDIRU למכור לסעודיה. אותה האשימה מייקרוסופט בשבוע שעבר בכך שסייעה לממשלות לעקוב אחרי יותר ממאה עיתונאים, מדינאים, מתנגדי משטר ופעילי זכויות אדם. חברת קנדירו חתמה על חוזה אחד לפחות עם סעודיה מאז 2018, כך לפי הפרסום. ֿ

לפיו, ניתנו רישיונות ייצוא גם לחברות VERINT, QUADREAM ו- CELLEBRITE. לפי הפרסום, במשרד הביטחון הישראלי טוענים כי אם תוכנה ישראלית מופעלת לדיכוי זכויות אדם, נשלל מהחברה רישיון ייצוא. 

עוד מוסר הניו יורק טיימס כי ממשלות ישראל וממשל טראמפ עודדו בשעתו את חברת NSO לפעול בסעודיה, אולם ב-2018 ביטלה החברה את ההתקשרות שלה עם הממשלה. כמה חודשים אחרי כן, קרן NOVALPINA הבריטית רכשה בעלות בNSO והמשיכה לעשות עסקים עם סעודיה.

חברות ורינט, קנדירו וקוואדרים סירבו להגיב לידיעה של הניו יורק טיימס.