לאחר עיכובים בשל פוליטיקת פנים, אושר מינוי ג׳ן איסטרלי לראשות CISA

הנשיא ביידן הכריז על המינוי כבר בחודש אפריל, אך אחד מחברי הקונגרס עיכב את האישור עד שיתקיים ביקור נשיאותי בגבול ארה״ב-מקסיקו, בצעד מעורר פולמוס. זה יהיה הממשל השלישי תחתיו תכהן איסטרלי 

ג׳ן איסטרלי, ראשת CISA. צילום: Michael Brochstein/Sipa USA via REUTERS

הסנאט האמריקני אישר השבוע (ב׳) את מינוייה של ג׳ן איסטרלי לראשת הסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות, CISA (Cybersecurity and Infrastructure Security Agency), לאחר חודשים של עיכובים בשל פוליטיקת פנים.

״אני מצטרפת בכבוד ובענווה לצוות ב-CISA״, מסרה איסטרלי בהודעה רשמית, שבה הודתה גם לנשיא ביידן, לסנאט ולקודמה בתפקיד ברנדון וויילס. ״אני מצפה לבנות על העבודה המצוינת שנעשתה על מנת להמשיך לפתח את האסטרטגיה, כוח העבודה והתרבות של CISA על מנת שתהפוך להיות סוכנות אבטחת הסייבר והתשתיות המובילה בעולם, ותעמוד בחזון שלנו של תשתית בטוחה חסונה עבור העם האמריקני״.  

נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן הכריז על כוונתו למנות את איסטרלי לתפקיד בחודש אפריל, יחד המינוי המיועד של כריס אינגליס לתפקיד מנהל הסייבר הלאומי של הבית הלבן (״צאר הסייבר״). וועדת הסנאט לביטחון המולדת ועניינים ממשלתיים, הגוף המפקח על CISA, אישרה אותו ביוני. אך האישור הסופי התעכב בשל סנאטור רפובליקני מפלורידה, ריק סקוט, שסירב להצביע עד שהנשיא ביידן או סגניתו קמלה האריס יבקרו בגבול ארה״ב-מקסיקו ויעמדו על המצב. האריס אמנם קיימה את הביקור בתוך ימים, מה שהוביל להסרת התנגדותו של סקוט - אך הסנאט ננעל לפגרה בת שבועיים לפני ההצבעה, שהתקיימה ביום הראשון לחזרתו.

הפוליטיזציה של המינוי גררה תרעומת רבה בקרב המחוקקים, כצפוי בעיקר מהצד הדמוקרטי. לאחר שהודיע סקוט כי הוא מעכב את ההצבעה, חבר הקונגרס הדמוקרטי ג׳ים לנגווין צייץ בטוויטר כי ״זוהי מתנה לאויבינו״. ראש ועדת הסנאט לביטחון המולדת ועניינים ממשלתיים, גארי פיטרס, מסר לאתר Cyberscoop כי מדובר ב״צעד בלתי אחראי בעליל מצד הרפובליקנים לחסום את המינוי, בזמן בו אנו זקוקים לכל כוחותינו על מנת להילחם במתקפות הסייבר הבלתי נלאות נגד מדינתנו״.

טרם ההצבעה ביום ב׳, התייחס פיטרס לנושא לאור מתקפת הכופרה האחרונה של REvil שהתחילה בשרתי חברת Kaseya במיאמי, ופגעה דרכם בכ-1,500 חברות ברחבי העולם. ״הזהרתי כי בכך שאנו לא מאשרים מינויה של הגברת איסטרלי, אנו מסתכנים בהישארות במצב פגיע למול מתקפות סייבר. בשבועיים האחרונים, מאז שקראתי לעמיתי לאשר את המינוי הקריטי הזה, שחקני מדינת לאום (REvil פועלת מתחומי רוסיה, ע״פ מומחים) וארגוני פשע המשיכו בהתמקדותם הבלתי פוסקת על ארה״ב״, אמר.

CISA פעלה ללא מנהל קבוע מאז שהנשיא הקודם דונלד טראמפ פיטר את כריסטופר קרבס בעקבות הפסדו בבחירות. קרבס פרסם הצהרה לפיה הבחירות לא זויפו, וכמיטב המסורת הטראמפית - פוטר על ידי ציוץ בטוויטר. מאז נוהלה הסוכנות בפועל על ידי ברנדון וויילס. ״ברכות לג׳ן איסטרלי, המנהיגה המושלמת לסוכנות בעלת חשיבות גוברת. כל הכבוד לברנדון וויילס על ניהולו בשמונת החודשים האחרונים. אני נרגש לראות את הצוות הזה ממשיך לעשות דברים נפלאים״, כתב קרבס בטוויטר לאחר אישור המינוי.

בתפקידה הקודם הייתה איסטרלי ראש מכון החוסן של מורגן סטנלי, והייתה אחראית על מוכנות התאגיד לאירועי סייבר ולתגובה להם. כמו כן, עבדה בשני ממשלים של הבית הלבן, תחילה כעוזרת ראשית ליועצת לביטחון לאומי קונדוליזה רייס בממשל בוש הבן, ובהמשך כעוזרת מיוחדת לנשיא אובמה ומנהלת בכירה בנושא מלחמה בטרור. איסטרלי שירתה בצבא האמריקני במשך למעלה מעשרים שנה בתפקידי סייבר ומודיעין שונים, הקימה את גדוד הסייבר הראשון, ונטלה חלק בהקמת פיקוד הסייבר של ארה״ב. היא בוגרת אקדמיית ווסטפוינט היוקרתית ואוניברסיטת אוקספורד, בה השלימה תואר שני בפילוסופיה, פוליטיקה וכלכלה כמלגאית רודס.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית