חוששת מריגול של האמריקנים? סין פרסמה טיוטה לתכנית הגנת סייבר בת שלוש שנים

זאת על רקע ההנפקות האחרונות של חברות סיניות בבורסה בניו יורק. על פי הטיוטה, חברות המחזיקות במידע אישי על מיליון משתמשים ומעלה יחויבו להיבדק על ידי משרד בחינת הגנת הסייבר לפני כל הנפקה ראשונה במדינה זרה

חוששת מריגול של האמריקנים? סין פרסמה טיוטה לתכנית הגנת סייבר בת שלוש שנים

הנפקת ״דידי״ הסינית בבורסה של ניו יורק, בחודש שעבר. צילום: REUTERS/Brendan McDermid

מנהל מרחב הסייבר הסיני, הרגולטור הראשי של המדינה במגזר המקוון, פרסם טיוטה לתכנית פעולה בת שלוש שנים שמטרתה פיתוח הגנת תעשיית הסייבר במדינה, ומעריך כי המגזר עשוי להגיע לשווי של למעלה מ-250 מיליארד יואן (38.6 מיליארד דולר) עד לשנת 2023.

על פי הטיוטה, חברות המחזיקות במידע אישי על מיליון משתמשים ומעלה יחויבו להיבדק על ידי משרד בחינת הגנת הסייבר שיוקם בקרוב, לפני כל הנפקה ראשונה במדינה זרה. ״הצעדים הללו נחוצים בכדי לאכוף טוב יותר את חוק הביטחון הלאומי, חוק הגנת הסייבר וחוק הגנת הנתונים״, נכתב ב-China Daily, אתר חדשות בשפה האנגלית הפועל מטעם המפלגה הקומוניסטית הסינית.  

לא מדובר במהלך העומד בפני עצמו: הצעדים האחרונים מצד בייג׳ינג נעשים על רקע החקירה שמנהל הממשל נגד אפליקציית הנסיעות הסינית Didi Chuxing, או בקיצור ״דידי״, בטענה כי היא אוספת מידע אישי על משתמשיה בניגוד לכללים. דידי, שזכתה לכינוי ״אובר הסינית״ הונפקה לציבור בשווי של 67.5 מיליארד דולר לפני כשבועיים, ונסחרת כעת בבורסת ניו יורק. האפליקציה הוסרה מהחנויות הסיניות, ימים לאחר תחילת המסחר, ושווי המניה צנח.

החשש: איבוד שליטה על נתונים שנמצאים מחוץ למדינה

ארה״ב של ביידן מחשיבה את איום הסייבר הסיני כמשמעותי ביותר מקרב המדינות הפועלות בתחום, ופועלת ללא לאות לגייס את בנות בריתה ברחבי העולם למאבק משותף. הנשיא ביידן הקדיש זמן רב לנושא בפסגות מנהיגי נאט״ו וה-G7 שהתקיימו בחודש שעבר. המגבלות שמשיתה סין על החברות שלה עצמה הנסחרות בשווקים הזרים, בעיקר האמריקני, מראות כי היא מבינה היטב שגם היא נמצאת בסכנה.

חברות סיניות נוספות הנסחרות בבורסה הניו יורקית, כמו Khanzun המספקת שירותי גיוס מקוונים ופלטפורמת לוגיסטיקת הנסיעות Full Truck Alliance נמצאות כעת תחת בדיקה. לפני מספר חודשים עלתה לכותרות הבדיקה של ענקית המסחר המקוונת עליבאבא (וכן גם היעלמותו המסתורית של מייסדה, ג׳ק מא), שהסתיימה בקנס עצום של 2.8 מיליארד דולר. קבוצת אנט (מבית עליבאבא), חברת הפינטק הגדולה בעולם, נאלצה לבצע שינויים בפעילותה לאחר הבדיקה, והדוגמאות עוד רבות.

על פי העמדה הסינית הרשמית, כפי שהיא מובאת ב-China Daily, ״המידע על הצעדים הללו פורסם כאשר מספר חברות אינטרנטיות הרשומות בשווקי המניות בחו״ל נבדקות בשל חששות לאבטחת סייבר. הטיוטה המוצעת אמנם לא נובעת מהחקירות, אך מסבירה מדוע החברות כפופות להן״. עוד צוין, ״ההתפתחות המהירה של תעשיית האינטרנט ואי הוודאות הגוברת בסביבה החיצונית הן שגרמו למדינה להבין את הדחיפות בצורך לחיזוק גדרות אבטחת הסייבר״.

״החששות הסינים מפני מידע הקשור לנתונים אישיים מחריפים כאשר אותם נתונים נמצאים בסיכון להיות תחת שליטת אינטרסים אמריקניים״, אמר לרשת CNN ברוק סילברס, מנכ״ל חברת השקעות מהונג קונג בשם קאיואן קפיטל. ״אין זה צירוף מקרים שהחברות הללו נבדקות מיד לאחר ההנפקה וגיוס ההון בארה״ב״. במאי האחרון הקים מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, דאטה סנטר בסין שיאחסן את כל המידע המקומי, בצל חששות על ריגול אמריקני במסווה החברה.