יישום סלולרי שפותח בצה״ל יפחית עומסים בתחבורה ציבורית

החסכון של אפליקציית zuzu יממן מערך הסעות ייעודי לחיילים בימי ראשון וחמישי. אלוף איציק תורג'מן, ראש אט"ל: ״הגענו עד 2500 אוטובוסים ביום בקורונה, אבל זו כמות שבשגרה גורמת למשק לקרוס״. תת אלוף פיני בן מויאל, ראש חטיבת הלוגיסטיקה בצה"ל: ״בפיזור לבתים יש 8900 תחנות פוטנציאליות שיביאו את החיילים לעיר הקרובה למקום מגוריהם״

קרדיט סטילס: דוברות הכנסת - דני שם טוב

ועדת החוץ והביטחון הזמנית, בראשות ח"כ רם בן ברק קיימה היום (ב') דיון בנושא הצפיפות באוטובוסים של חיילים, בו השתתפו שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, וראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, אלוף איציק תורג'מן.

יו"ר הוועדה פתח את הדיון ואמר: אנחנו רואים את התמונות של חיילים וחיילות נלחמים על מקום באוטובוס כמו שנלחמים מול אויב. יש פה בעיה בטיחותית קשה וסכנה בריאותית כאשר לא שומרים על מרווחים בהתאם להנחיות הקורונה. אני מבקש לשמוע ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומצה״ל – כיצד בכוונתם לתת מענה לסוגיה.

הוועדה הזאת תפקידה לא רק להתעסק באיום האיראני, המצב בעזה או במדיניות החוץ של ישראל.  הועדה הזאת בראש ובראשונה תפקידה לדאוג למי שמגן עלינו. אנחנו לא שוכחים זאת לרגע. אני מתכוון לקיים מעקב צמוד אחר יישום ההחלטות שנקבל פה בוועדה, ולא נרפה עד שהנושא יבוא על פתרונו.

אלוף איציק תורג'מן, ראש אט"ל: החייל משרת מתוקף חוק, והתפקיד שלי הוא לוודא שלכל חייל יש את המעטפת המלאה שתאפשר את שירותו. יש לנו שיתוף פעולה ארוך שנים עם משרד התחבורה, וכבר זמן רב המגמה שלנו היא למנוע ככל האפשר הגעה של חיילים לתחנות המרכזיות, כי שם נוצרו הסיטואציות המורכבות. הקורונה יצרה עבורנו גם הזדמנות, כי עם צמצום נפח התחבורה הציבורית -25-50%, הפכנו להיות מפעיל היסעים, ואחד הגדולים במשק. הגענו עד 2500 אוטובוסים ביום בקורונה, אבל זו כמות שבשגרה גורמת למשק לקרוס, כי אין מספיק אוטובוסים לתחבורה האזרחית, ולכן אנחנו מנהלים ביחד עם משרד התחבורה את הכמויות וההקצאות.

ראש אט"ל אמר כי לצה״ל אחריות על כלל חייליו, בהגעה לבסיס ובחזרתם הביתה. לכן, דרגי הפיקוד מתערבים ומנהלים תקלות באופן שוטף וזאת תוך כדי תנועה ולצד מערך ההיסעים, שתומך במאמץ להסדרת היסעים נוחים ויעילים לחיילים.

כפתרון לאירועי צפיפות ועומסים מורכבים בתחנות המרכזיות, הוצג מערך הבקרה שמנהל צה״ל ע״י הצבת נציגים ואינדיקטורים בנקודות השונות לשם טיפול בתקלות ומתן פתרונות מהירים. נוסף על כך, מערך בקרה זה מסייע לתהליך הלמידה של צה״ל בנושאי שילוח היסעים והפעלת מערך היסעים נרחב. עוד הודגש כי לצד המענה הניתן לחיילי צה״ל בהיסעים צה״ליים, מערך התחבורה הציבורית פועל כבשגרה.

עוד אמר ראש אט"ל כי צה״ל, בשיתוף משרד התחבורה, פועל כל העת על מנת לדייק את מערך ההיסעים ולספק את המענה המיטבי להסעות החיילים והלוחמים בכלל היחידות. כל זאת במטרה לצמצם את העומס הקיים בתחנות מרכזיות והקלה הן על החיילים והן על האזרחים יחד.

תת אלוף פיני בן מויאל, ראש חטיבת הלוגיסטיקה בצה"ל: חלק מסוגיות ההסעה קיימות עוד מאז שאני הייתי חייל, ולאף אחד לא נעימה סיטואציה של חייל מתחרה בקשישה על מקום ישיבה. אנחנו בדרך לפתרון משמעותי שיסדר את עשר או עשרים השנים הבאות, וזה מחייב שינוי פרדיגמה. צה"ל מתבסס על התחבורה הציבורית, אבל עד הקורונה צה"ל היה רק מקבל שירות ממשרד התחבורה, ובשל הקורונה הפך למפעיל תחבורה בעצמו.

כבר היום, במסגרת פיילוט, לוחמים ויחידות ההכשרה, בימים ראשון וחמישי, אינם צריכים לעבור בתחנות מרכזיות, אלא מגיעים ל-41 נקודות איסוף ברחבי הארץ, עולים על הסעה, שמים את הראש, ומגיעים ישירות עד הבסיס. בקורונה, פיתחנו אפליקציה בשיתוף עם חברה אזרחית, את אפליקציית שאט"ל שמאפשרת הזמנת מושב מראש בהסעה שכזו. בפיזור לבתים יש 8900 תחנות פוטנציאליות שיביאו את החיילים לעיר הקרובה למקום מגוריהם. הגדלנו את כמות האוטובוסים שלנו בימי ראשון וחמישי מ-350 ל-1500 והדבר הביא ל-60% ירידה בכמות החיילים ברכבות ו-30% ירידה בחיילים הנוסעים באוטובוסים בימים אלה.

בנוסף, אנו מקדמים הסכם חדש בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה, שיגדיר את צה"ל כמפעיל החמישי של אפליקציית תשלום לתחבורה ציבורית בישראל. האפליקציה zuzu, שפותחה בצה"ל, תאפשר לעבור למודל של תשלום על הנסיעות לפי שימוש, ולא תשלום גלובאלי, והסכום שנחסך מזה יממן את מערך ההיסעים של ראשון וחמישי ללוחמים בצה"ל.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מיכאלי: אנחנו יודעות ויודעים שיש עומס נוראי וצפיפות אדירה בכבישים ובתחבורה בכלל, בעיקר בשל מחסור עצום בתחבורה ציבורית והמצב שהגענו אליו הוא בלתי נסבל. התמונות של עומסים בתחבורה הציבורית בראשון בבוקר מחרידות ומתארות מציאות חיים של שנים שבה ראשון בבוקר הוא בלתי אפשרי והדוחק והצפיפות גורמים לכולם לשלם את המחיר, גם לאזרחיות ולאזרחים.

עם כניסתי למשרד התחבורה, פניתי לרשות לתחבורה ציבורית כדי שיפתרו את הבעיה ושמחתי לגלות שהצוות הגה את הרעיון המבריק להפוך את צה"ל לעוד מפעיל תחבורה. כך הצענו לצה"ל הסכם שמאפשר מצד אחד לפנות מקום בתחבורה הציבורית ומצד שני לתת שירות טוב יותר לחיילים ולחיילות בהגעה ובחזרה מהבסיסים. מדובר על פינוי של אלפי מקומות ברכבת ועשרות אלפי מקומות באוטובוסים בשעות השיא ברחבי הארץ. לשמחתי, הרעיון שיזם משרד התחבורה היה במו"מ והייתה לי הזכות להגיד להם ללכת על זה בכל הכוח. הצלחנו להביא 100 מיליון שקל מהאוצר, שמבין גם שחייבים לטפל בזה – וזה לא אירוע של מה בכך.

משרד התחבורה מעוניין לשתף פעולה עם כל הגורמים במשק ובממשלה וכן עם גורמים אזרחיים כי התקיעות של התחבורה בחיים שלנו חייבת להשתחרר. זה דרוש כדי להזיז את המשק קדימה, כדי לאפשר לנו להגיע לאן שנרצה בחיים ובטח כדי לאפשר לחיילות וחיילים להגיע לבסיס/הביתה בצורה נוחה ויעילה. הפרויקט הזה יקטין את העומס במרכזי הערים ובתחנות המרכזיות והוא חלק מהמאמץ ליצירת תשתית למעקב וניהול תחבורה בזמן אמת.

לדיון הוזמנו שני חיילים וחיילת אשר השתחררו לאחרונה, אשר סיפרו על הקושי במציאת מקום בתחבורה הציבורית והגעה לבסיסים, במיוחד בדרום. יעל סבן, בת 21, הגיבה לאחר דברי הקצינים והשרה, ואמרה כי הפיילוט כרגע נותן יותר מענה להכשרות ויחידות בהן ניתנת פקודה וכולם מזמינים הסעה לשעה אחידה, בעוד שבכל הבסיסים יש גם מפקדה, עם משימות דחופות, וחיילים וקצינים שצריכים לצאת גם באמצע השבוע, בשליחות מפקדם, או להפניה רפואית, למשל, וכאן עדיין אין פתרון לתלות בתחבורה הציבורית.

עמיחי לוי, הרשות לתחבורה ציבורית: בחלוקה הלא כתובה בין משרד התחבורה למשרד הביטחון, ברור לנו שבאמצע השבוע לא מצפים מצה"ל להפעיל היסעים. אלה לא היקפים גדולים והחברות השונות ידועות לתת מענה.

ארז לבחר, מנהל התנועה של אגד: הזמנת המקומות מראש באזור קווי הבסיסים בדרום פועלת היטב, ובביקורת שלי בתחנה מרכזית ב"ש שמעתי אישית זאת. לא מכיר שישי כיום בעיות בימי ראשון וחמישי. יש לנו חדר מצב שיושב ובודק כמות נוסעים באוטובוסים, ויש נוהל מסודר שברגע שיש 35 הזמנות למקום באוטובוס, מיד פותחים את האוטובוס הבא.

יו"ר הוועדה, ח"כ בן ברק, סיכם ואמר: עצם זה שראש אט"ל, אלוף תורג'מן, ושרת התחבורה, ח"כ מיכאלי, מצאו לנכון להגיע לדיון הזה מראה שהדיון אכן חשוב, ואני מאוד שמח על כך. אני מתרשם שישי מאמץ אמיתי לפתור את הבעיה ונמצאו פתרונות יצירתיים עד כה, ואני בטוח שיימצא גם הפתרון לנושא אמצע השבוע ויציאות להפניות רפואיות ואירועים פרטיים. אנו נעה בקרה על הנושא בעוד מספר חודשים לבדוק אם אכן חל שיפור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית