אוקראינה מאשימה את רוסיה במתקפת סייבר על אתר חיל הים

זאת במהלך התרגיל הימי השנתי של נאט״ו, אותו אירחה אוקראינה יחד עם ארה״ב. על פי ההאשמות, ״כל מערך הפרופגנדה של הקרמלין היה מעורב״

תרגיל Sea Breeze 2021 של נאט״ו, בשבוע שעבר. צילום: Stringer/TASS via REUTERS

הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה מתנהל גם במימד הקיברנטי: משרד ההגנה האוקראיני הודיע בסוף השבוע האחרון, כי האקרים המקושרים למשטר הרוסי תקפו את אתר האינטרנט של חיל הים האוקראיני, ופרסמו מידע מזויף לגבי התרגיל הימי השנתי של נאט״ו, Sea Breeze, שהתקיים בים השחור והסתיים בשבת, יום לאחר פרסום ההודעה.

״כל מערך הפרופגנדה של הקרמלין היה מעורב בניסיון הפריצה. נטרלנו את האיום, ופעילות אתר חיל הים תשוב לסדרה תוך זמן קצר״, נמסר בהצהרת משרד הביטחון האוקראיני, שהובאה באנגלית ע״י אתר Radio Free Europe. ״המחלקות המורשות פועלות לעדכן את משאבי האינטרנט לרמת ההגנה הנדרשת״.

ארה״ב ואוקראינה (שאינה חברה בנאט״ו אך זוכה למעמד של שותפה) אירחו את התרגיל, נמשך 13 יום בהשתתפות 5,000 איש ואישה מ-32 מדינות, וכן עשרות ספינות מלחמה וכלי טיס. הוא התקיים על רקע החרפת המתיחות בין מוסקבה לנאט״ו, בעקבות עימות בין כוחות הצבא הרוסי למשחתת בריטית בחודש יוני בים השחור, במהלכו ירתה ספינת מלחמה רוסית יריות אזהרה ומטוס קרב הטיל פצצות בנתיב השיט שלה (כך על פי גרסת הקרמלין. בריטניה מכחישה את היריות והטלת הפצצות וטוענת כי היה מדובר בתרגיל).

המתקפה המקוונת לא אושרה או הוכחשה על ידי הקרמלין, אך במהלך התרגיל, רוסיה לא ישבה בחיבוק ידיים, כי ביצעה סדרה של צעדים מקבילים: היא בחנה את מוכנות המערך האווירי שלה בחצי האי קרים (אליו פלשה ב-2014, במהלך שהוביל לתחילת הסכסוך עם אוקראינה ולהידרדרות היחסים עם נאט״ו), ביצעה פטרולים אוויריים וימיים בים השחור, ופרסה טילי הגנה אווירית. באמצע השבוע שעבר, טען הקרמלין כי תפס מטוס ריגול אמריקני באזור, שהתקרב לשטח האווירי הרוסי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית