עד שיהיה מכרז: שלדות תספק עשרות רכבי בט"ש "דוד" לצה"ל

 מדובר בהסכם רכש גישור, עד למכרז על רכבי הבט״ש העתידיים של צה״ל. הרכישה הנוכחית כוללת כ-70 כלים בהיקף של כעשרה מליוני דולרים

מאת קרלוס הגדול - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17923997

משרד ההגנה האמריקאי העניק בשבוע שעבר חוזה ספק יחיד בשווי של כ-10 מיליון דולרים לחברת MDT (חברת-בת אמריקאית של חברת שלדות הישראלית עם מפעל לייצור רכבים באלבמה), לייצור ואספקת רכבי בט"ש עירוניים מוגנים קלים מסוג "דוד" לצה"ל. בהודעת משרד ההגנה לא נמסר מספר הרכבים שיסופקו, אך לישראלדיפנס נודע כי מדובר בכ-65-70 רכבים. תקצוב הפרויקט נעשה באמצעות כספי סיוע חוץ ביטחוני.

האתר Shephard מספר כי לצה"ל יש כיום 370 רכבי "דוד" כשתאריך סיום שירותם המיועד הוא  בשנת 2027. הגרסה הצה"לית של הרכב מבוססת על שלדת רכב טויוטה היילקס עם מנוע דיזל טורבו עם 122 כוחות סוס. הרכב קצר יותר, צר יותר וקל יותר מרכב ה"האמר" כדי שיוכל לתפקד מבצעית ברחובות וסמטאות צרות באזורים עירוניים. הרכב שוקל כ-3.7 טונות ויכול לשאת 4-6 לוחמים על כל ציודם. ברכב יש חרכי ירי מכל 4 צדדיו, כאשר דלתות אחוריות ותא נהג גבוה מאפשרים פריקה מהירה מהרכב. 

בדיוק לפני שנה פורסמה באתר ישראל דיפנס סקירת עומק לגבי שוק הרכב הממוגן הישראלי לצרכי בט"ש של צה"ל. הכתבה סקרה את החלופות הישראליות העומדות בפני מנה"ר לקראת פרסום מכרז רכש לרכבי בט"ש ממוגנים והציגה את החלופות השונות  לרכש רכבים ממוגנים: רכב "דוד" של חברת שלדות מבוסס שלדת טויוטה היילקס, רכב HYRAX של פלסן מבוסס שלדת מרצדס C-Wagon או רכבים אמריקנים. עד להיום טרם התקבלה החלטה סופית בנושא, אך כאמור כעת נודע כי שלדות קיבלה הזמנה כספק יחיד. 

באותה סקירה מלפני שנה צוין גם כי עוד כשמונים כלים נמצאים בשלבי ייצור שונים עבור צה"ל ועתידים להיכנס לשירות בעתיד הקרוב, אך בסופו-של-דבר נמסר כי 88 רכבים אלו הועברו לצ'אד.

עסקה זו הינה עסקת גישור עד שמנה״ר במשרד הביטחון יפרסם מכרז (דרך המשלחת בחו״ל) לאספקת רכבי בט״ש לצה״ל. 



 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית