פרשנות | האם פעילות התקשוב במכרז קריית המודיעין תצא למכרז חוזר?

השופטת רחל ברקאי: "תהליך שכזה, נטול דיון מתועד בפרוטוקול, עלול לעורר חשד לקבלת החלטה במחשכים". החברות שזכו הן מל״מ ו-TSG. טרם ברור מה תהיה החלטת משהב״ט בנושא. החלטה שנגררת כבר מעל חודשיים 

פרשנות | האם פעילות התקשוב במכרז קריית המודיעין תצא למכרז חוזר?

צילום: אתר צה״ל 

בימים האחרונים, פרסם העיתונאי אמיר בוחבוט, מכתב שיצא מטעם ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', משגר מכתב נוקב לרה"מ בנט, שר החוץ לפיד, שר הביטחון גנץ ושר האוצר ליברמן. במכתב קרא רוביק "לפעול בנחישות לקידום קריית המודיעין בלקית". 

המכתב של רוביק, מצטרך למאמר נוסף בימים האחרונים, מטעמה של ד"ר אסתר לוצאטו, יו"ר עמותת "ישראל למען הנגב", גם הוא בנושא עיכוב קריית המודיעין. המאמר, שפורסם באתר מעריב, תוקף את הרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי, בשל התנגדותו למהלך. 

״במקום לגלות מנהיגות ערכית-ציונית - ברוח החזון שהתווה בן גוריון - ולקרוא לקציני המודיעין לרדת דרומה, הפך כוכבי למתנגד לפרויקט ועושה הכל כדי למסמס אותו״, כותבת לוצאטו. ״גם אחרי שבית המשפט אישר את זכייתה של חברת "שיכון ובינוי" במכרז, הרמטכ"ל אביב כוכבי מסרב לקבל את הדין.״

ובכן, הקרבות המשפטיים סביב מכרז קריית המודיעין של צה״ל, למרות דחיית הערעור של החברות שפיר ואלקטרה, ממשיכים ביתר שאת. הפעם, סביב נושא התקשוב. בחודש מאי האחרון, החליטה השופטת רחל ברקאי, לדחות, כאמור, את הערעור בהיבט הבינוי במכרז, אך קיבלה את הערעור לגבי היבט התקשוב במכרז. 

״בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את רוב טענות חברת שפיר וחברת אלקטרה נגד ועדת המכרזים של משרד הביטחון, שקבעה כי חברת שיכון ובינוי זכתה במכרז הענק להקמת ותפעול קריית המודיעין בנגב בהיקף של מיליארדי שקלים״, נכתב בפרסום של גלובס בנושא. 

״עם זאת, ברקאי הכריעה כי המכרז יוחזר בפעם השלישית לוועדת המכרזים לצורך הכרעה מחודשת בטענת פסילת שיכון ובינוי, על רקע טענות העותרות לפגמים משמעותיים בעניין קבלן התקשוב של שיכון ובינוי בפרויקט.״ 

החברות שהלכו עם שיכון ובינוי בהקשר התקשוב, הן מל״מ (תעשייה אווירית) יחד עם TSG (חברת בת של תעשייה אווירית). השופטת ברקאי כותבת: ״"פרוטוקול ועדת המכרזים שותק, ואין בו דבר כדי להעיד על דיון ענייני שהתקיים לשם בחינת עמידת קבלני התקשוב בדרישות הסף. 

״אין כל עדות לקיומו של דוח מסכם מטעם הצוות הבודק, שהוצג בפני חברי הוועדה, למעט מצגת תמציתית המלמדת על המועמדים ועל המלצה הסופית, והיא לאשר את שלושת קבלני התקשוב. אין בה כל עדות לתהליך הבדיקה והבירור שנעשה על-ידי הצוות הבודק. 

״כך, גם אין בנמצא כל עדות לכך שמי מחברי הצוות הבודק הציג בפני ועדת המכרזים את מלאכת הצוות הבודק, הספקות שהתעוררו, ההבהרות שהתבקשו והמענה לכך, שמא מחייב הדבר בחינה מקרוב של חברי ועדת המכרזים, שאלות ובירורים נוספים".

לסיכום, לאור הביקורת של הימים האחרונים סביב קרית המודיעין, ראוי להדגיש, כי הפלונטר המשפטי טרם נסגר, לפחות בהקשר התקשוב של המכרז. על פי מקורות של ישראל דיפנס, החלטת משהב״ט בנושא צפויה להתקבל בשבועות הקרובים. למשרד יש מספר אפשרויות. ביניהם, לדחות את החלטת השופטת ולהמשיך בבחירה הקיימת,  לצאת למכרז חוזר של היבט התקשוב במכרז או לתת ספק יחיד למישהו אחר. 

אולי יעניין אותך גם