פרשנות | ממשלת ישראל רוצה להשתמש באו״ם להלבין את חמאס 

בירושלים רוצים להחליף את שיטת העברת הכספים לחמאס. במקום מזוודות מדוחה, רוצים להשתמש באו״ם ואולי ברשות הפלסטינית. עם זאת, לצורת העברת הכספים יש השפעות מדיניות לטווח הרחוק. פרשנות 

פרשנות | ממשלת ישראל רוצה להשתמש באו״ם להלבין את חמאס 

קובי גדעון /לע"מ

ממשלת ישראל החדשה מתנהגת באופן כמעט זהה לממשלה הקודמת כאשר המציאות מגיעה לפתרון בעזה. לאחר מבצע ״שומר החומות״ התחיל מו״מ עם ארגון חמאס בתיווך מצרים במטרה להביא לשקט ארוך טווח. עד כאן, מדובר בשגרה של לפחות שלושת העשורים האחרונים - יש סבב לחימה כל מספר שנים, לאחריו הסכם רגיעה זמני - וחוזר חלילה. 

עם זאת, בשנים האחרונות נראה כי ממשלת ישראל בחרה במתווה של תשלום פרוטקשיין לחמאס. כלומר, כסף קטארי נכנס לעזה, חמאס נהנה מרווחה כלכלית והמרווח בין סבב לחימה למשנהו גדל. בהיבט כלכלי, מדובר בהחלטה נכונה - יותר זול לשלם לחמאס מאשר להפעיל את צה״ל, לשלם על שיקום נזקים, לשלם על שיקום פצועים וכו׳. 

ואל תתפלאו, זו אינה הפעם הראשונה שבה ישראל משלמת עבור אי-לוחמה. גם הסכם השלום עם מצרים מבוסס, בחלקו, על ההבנה המצרית שכל שנת שלום שווה לקהיר הרבה דולרים בסיוע אמריקאי. נכון. מצרים היא מדינה ריבונית לעומת חמאס שהוא ארגון טרור, אבל האנלוגיה דומה. בסוף ישראל או ארה״ב משלמות כדי לא להלחם.

במקרה של חמאס, היות והוא ארגון טרור, כל תשלום שממוען אליו, אמור להיות צבוע ומנוטר תחת רגולציה למימון טרור. אחד הגופים העיקריים שעוסק בכך הוא The Financial Action Task Force, שפיתח המלצות כיצד לא לממן טרור, אותן מיישמות כ-200 מדינות (כמעט כל העולם), כולל ישראל.  בדצמבר 2020, חגגה ישראל 20 שנות יישום לחקיקה נגד הלבנת הון ומימון טרור. 

אבסורד לא? שמחד ישראל עומדת בין המדינות המקדמות מלחמת חורמה על מימון טרור, ומאידך, היא זו שמשלמת לארגון חמאס. ואיך עוקפים את הדיסוננס הזה? ובכן, עד כה, בשנים האחרונות, השתמשו בממשלת קטאר. השלטון בדוחה שימש מעין ״גוי של שבת״ ששילם לחמאס. כך ממשלת ישראל ״עקפה״ את ההמלצות של FATF שהיא עצמה מקדמת ונשארה נקייה. 

מזוודות מדוחה - Out

כל תקופה, הגיע שליח מקטאר עם מזוודות מלאות מזומנים, ואלו חולקו דרך הדואר של עזה למשפחות נזקקות. היה גם שלב שהוא השב״כ הישראלי העביר רשימת משפחות שאינן עוסקות בטרור לדוחה, כדי לנהל, לכאורה, מעקב אחרי מי מקבל את הכסף. ובכן, במציאות, חמאס יכול לקחת את הכסף מכל משפחה שהוא רוצה בעזה. מדובר בשלטון טרור שדומה יותר לשלטון ארגון פשע מאשר לשלטון מדינתי. כך שהרשימות של שב״כ, לא ברור מה יעילותן בפועל. 

כעת, לאחר גיבוש ממשלה חדשה, רוצה ראש הממשלה, נפתלי בנט, להשיג מתווה אחר לדרך התשלום לחמאס. במקום מזוודות מדוחה - שימוש באו״ם כמסלקת כספים. כלומר, הכסף יעבור מישראל (או גורם בשמה), לאו״ם, והאו״ם יחלק את הכסף למשפחות נזקקות. 

איך האו״ם יחלק את הכסף? טרם ברור המנגנון. לאו״ם יש סוכנות ייעודית לטיפול בפליטים פלסטינים בשם אונר״א. האם אונר״א תחלק את הכסף ישירות למשפחות? האם האו״ם יבקש את אישור השב״כ? איך ישראל תדע שהאו״ם לא עושה קומבינות עם חמאס? ומה יקרה אם ישראל תגלה שהאו״ם עוזר לחמאס? איזה מנגנון אכיפה יהיה לישראל מול האו״ם? 

יותר שאלות מתשובות. וזה לא הכל. שאלות נוספות עולות בהקשר תשלום של האו״ם לארגון טרור. איך האו״ם , מבחינה חוקית יכול לשלם לחמאס ועדיין לעמוד תחת הרגולצייה של FATF? לא ברור. יתרה מזאת, אחת הטענות היא שהאו״ם למעשה יפתור את עצמו מכך באמצעות הצהרה שאינו רואה בחמאס ארגון טרור. 

תזה נוספת הנשמעת מרמאללה היא שימוש ברשות המוניטרית של הרשות (Palestine Monetary Authority), במקום בנקים מסחריים ברשות, לטובת תשלום לחמאס. כלומר, קטאר תתן כסף לאו״ם, האו״ם יעביר לחשבון של הרשות, והרשות תשלם לחמאס. במתווה כזה, הבנקים הפלסטינים לא יפלו תחת רגולציית מימון טרור והרשות תקבל ״מנוף״ על חמאס. גם במתווה זה, טרם ברורה ההתקזזות בין קטאר לישראל. אם יש כזו. 

בעקיפין: הלבנת חמאס

אם זה המצב, אזי, ממשלת ישראל עושה כאן תרגיל מעניין. התרגיל כזה. במקום להשתמש בשירותים של דוחה, יחליטו בירושלים להשתמש בשירותי הסליקה של האו״ם ושל הרשות הפלסטינית או רק של האו״ם. אם האו״ם לא רואה בחמאס ארגון טרור, למעשה, ישראל , דרך השימוש באו״ם ״מלבינה״ את חמאס בכך שהיא נותנת לו דימוי של גוף לגיטימי - במקום האמת: שחמאס ארגון טרור. 

חמאס מצידו, והוא יודע לעשות יח״צ לעצמו בעולם, צפוי להשתמש בהחלטת ירושלים כדי להציג את עצמו כגוף מדיני לגיטימי. בצורה דומה בה פעל אש״ף בהסכמי אוסלו. הסכם מדיני זה למעשה ״הלבין״ את אש״ף , ארגון הטרור, כיישות מדינית לגיטימית. דימוי כזה יעזור לחמאס במאמצים שלו להחליף את אש״ף ביו״ש. יוזמה שסוכלה בחודשים האחרונים בעקבות החלטת ישראל לא לאפשר בחירות ברשות הפלסטינית. 

לסיכום, מסתמן כי התשלומים לעזה ימשיכו, אבל ייתכן במתווה אחר. דרך האו״ם, עם או בלי שימוש ברשות הפלסטינית. בהנחה וזה המצב, בהיבט תפעולי, כל עוד אין פתרון קבע לעזה, ברור מדוע בנט, כמו נתניהו לפניו, רוצה להמשיך את הסדר התשלום לחמאס כחלופה לסבבי לחימה. 

עם זאת, ההיבט המדיני במתווה כזה פחות ברור. האם מטרתו של בנט בשותפות עם האו״ם היא להכשיר את השטח להסכם מדיני עתידי עם חמאס באמצעות הלבנתו בעיני הציבור הישראלי והבינלאומי? או שמא, בישראל לא מייחסים חשיבות יתרה למשמעות המדינית של צורת מתווה העברת הכספים לחמאס? במקרה כזה, ירושלים צפויה לחפור בור לעצמה.

אולי יעניין אותך גם