גרמניה עצרה סוכן כפול שעבד עבור סין

האיש המכונה "קלאוס ל", סיפק לכאורה מידע לשירות החשאי הסיני במשך כמעט עשור, החל משנת 2010

bigstock

הרשויות הגרמניות עצרו איש מוסד גרמני לשעבר, בחשד שביצע "פעילויות איסוף מודיעינית" עבור סין, כך הודיעה שלשום הפרקליטות הפדרלית הגרמנית. על פי הודעה לעיתונות מטעם הפרקליטות, האיש המכונה "קלאוס ל", סיפק לכאורה מידע לשירות החשאי הסיני במשך כמעט עשור, החל משנת 2010.

במקביל עבד "קלאוס ל" כאיש מבצעים בשירות המודיעין הפדרלי הגרמני (BND). "קלאוס ל", אזרח גרמני כבן 75, עסק בפעילות מודיעינית מבצעית עבור ה- BND במשך כחמישים שנה, כשבעשור האחרון, עבד גם עבור שירות המודיעין הסיני. 

"קלאוס ל" פעל במסגרת כיסוי כחוקר בתחום היחסים הבינלאומיים, עבור קרן המחקר הפוליטית "האנס זיידל", הקשורה למפלגת האיחוד החברתי הנוצרי (CSU), מפלגה שותפה למפלגתה של אנגלה מרקל. "קלאוס ל" עסק במחקר אסטרטגי וניהל צוותי חשיבה מאז 2001. הקרן פרסמה כי לא ידעה על פעילות הריגול של "קלאוס ל". במסגרת עבודתו הוא נסע לעיתים קרובות סביב הגלובוס, ונתן הרצאות אורח, ברחבי רוסיה, מדינות הבלקן, דרום אפריקה ודרום אסיה. 

בשנת 2010, על פי הפרקליטות הגרמנית, נסע "קלאוס ל" לשנחאי להרצאה, שם פנו אליו אנשי שירות המודיעין הסיני על מנת לגייסו לשירותיהם. לא ברור עד כה, האם אנשי שירות המודיעין הסיני ידעו כי "קלאוס ל" הינו איש המוסד הגרמני או שפנו אליו לאחר שהבינו את נגישותו למדינות אירופה, ויכולתו להשיג מידע רלוונטי לצי"ח (צרור ידיעות חיוניות) הסיני. זאת ועוד, לא ידועים מניעיו של האיש לרגל עבור הסינים, וסביר להניח כי המדובר לא רק בבצע כסף. 

עד נובמבר 2019, העביר "קלאוס ל" מידע באופן קבוע לשירות הביון הסיני לקראת ביקורים ממלכתיים או כנסים רב לאומיים, ומידע מדיני ופוליטי אחר. פרסום מעצרו של האיש מאפשר הצצה קצרה מחד על המוטרדות האירופאית בכלל, והגרמנית בפרט, על מאמצי הריגול הסיני ביבשת. במאידך, הפרשה מאפשרת צוהר לסוגי המידע המעניינים את הסינים, הכוללים מידע אסרטגי, פוליטי ומדיני על הנעשה באירופה. 

בנוסף, הפרשה חושפת שוב את שיטות גיוס הסוכנים של הסינים. הסינים משקיעים מאמצים רבים בגיוס גורמי אנוש, סוכנים, אותם הם מאתרים באמצעות הרשתות החבריות ואתרים של מכוני מחקר. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית