שידוך לכולם: מחקר חושף כי משתמשים סומכים על אלגוריתם למציאת זוגיות

מחקר חדש של Kaspersky חושף: 44% מהמשתמשים סומכים על האלגוריתם או טכנולוגיית הבינה המלאכותית של אפליקציות היכרויות לטובת מציאת זוגיות מתאימה
 

שידוך לכולם: מחקר חושף כי משתמשים סומכים על אלגוריתם למציאת זוגיות

bigstockphoto

בעולם בו קשרים בין אנשים מוגבלים בסגרים והגבלות, אין פלא שכמות המשתמשים באפליקציות ההיכרויות עלתה השנה בצורה דרמטית. מחקר חדש של חברת הסייבר קספרסקי חושף את הרגלי השימוש המלאים באפליקציות ההיכרויות השונות בעידן הקורונה, כמו גם את הבעיות ופרצות האבטחה האפשריות בעולם ההיכרויות הדיגיטלי שרק הולך ומתעצם.

מנתוני המחקר, בו לקחו חלק משתתפים ממגוון מדינות בעולם, עולה כי 15% מהם חוו הונאה על ידי משתמש אחר, ויותר מרבע מהם חוו קשר ישיר עם רמאי. כמו כן מחצית מהמשתמשים שחוו הונאה נתקלו במשתמשים פיקטיביים או מתחזים, וכ-15% מהם חוו סחיטה, גניבת זהות או גניבת פרופיל משתמש.

הבעיה המרכזית שעולה מתוצאות המחקר היא שיחד עם כמות המשתמשים שעולה, עולה גם כמות המשתמשים הפיקטיביים. למעשה, כ-53% מהמשתמשים טוענים שהם הרגישו באופן ברור את העלייה הגדולה בכמות המשתמשים המזויפים. כמו כן, העידו 50% מן המשיבים על כך שהם חוו קשר ישיר עם רמאי באפליקציות דייטינג, אך לבסוף לא הונו.

העלייה בכמות ההונאות זולגת גם אל מעבר לתחומי האפליקציות. 17% מהמשיבים למחקר טענו שאדם שהם לא מצאו כמתאים למערכת יחסים כזו או אחרת בגבולות האפליקציה, ביצע אחריהם מעקב (סטוקינג) ברשתות החברתיות לאחר ניתוק הקשר, וכ-10% טוענים שמשתמשים אחרים חיפשו פרטים אישיים אודותיהם על מנת לאיים עליהם באמצעותם.

נתון זה מתקשר באופן ישיר לתופעת ה-"Doxing", תופעה בה אדם מפיץ תמונות ופרטים אישיים של אדם אחר ברשת ללא הסכמתו. על פי המחקר, כ-16% מהמשתמשים טענו שחוו Doxing ממשתמש אחר, אחד מתוך חמישה משתמשים טענו שהם לא בטוחים אם חוו Doxing או לא, ו-19% מהמשתמשים טענו שהם לא חוו Doxing בעצמם, אך מכירים משתמש אחר שכן. ועדיין – חלק ניכר מן המשתמשים כלל לא מכיר את התופעה.

נתונים אלו צריכים להדליק נורה אדומה לכולנו. בייחוד לאור העובדה שאחד מתוך חמישה משתמשים טוען שאין לו את הידע והיכולת לזהות מתחזים או רמאים דרך אפליקציות ההיכרות עצמן. חשוב לזכור שחרף העלייה הברורה בפופולאריות של אפליקציות ההיכרויות, הפעילות בתחומה יכולה להיות מסוכנת עם השלכות קטלניות על המשתמשים.

גם מגפת הקורונה השפיעה באופן ישיר על הרגלי הצריכה מאפליקציות ההיכרויות. על פי המחקר, 4 מתוך 10 משיבים העדיפו להיפגש פנים אל פנים רק עם אדם שחוסן או החלים מקורונה, וכמחצית מהמשתמשים מרגישים תחת לחץ וחוסר ביטחון במהלך פגישה פרונטלית ראשונה. מעבר לכך, 72% מהמשתמשים מעדיפים להיפגש באופן דיגיטלי (שיחת טלפון או שיחת וידאו) לפני המעבר לפגישה פיזית, ואחוז המשתמשים שלא נפגשים באופן פרונטלי כלל עלה בצורה משמעותית (מ-16% ל-35%).

"עם מדיניות הסגר וההישארות בבתים בכל רחבי העולם, עולם הדייטים הדיגיטליים הפך להיות חלק מרכזי מחייהם של הרבה אנשים. ועדיין, המעבר מפגישה דיגיטלית לפגישה פיזית נחשבת להימור גדול עבור הרבה אנשים", אמר דיוויד ג'קובי, חוקר אבטחה בחברת קספרסקי.

המחקר המתואר נערך במהלך חודש יוני האחרון, ולקחו בו חלק יותר מ-18,000 משיבים מ-25 מדינות שונות מסביב לעולם. המשיבים הגיעו משכבות גיל שונות, וענו על שאלות מגוונות ביניהן שאלות שעוסקות בהרגלי הצריכה שלהם לאפליקציות היכרות, פחדיהם בעת השימוש ביישומים מסוג זה, השפעות מגפת הקורונה על המפגשים הפיזיים ועוד.