רע"ן טכנולוגיות מבצעיות להגנה בסייבר במצו"ב: ״אנו מכירים היטב את האויב״

״תפקידנו הוא לזהות, לשבש ולסכל פעילות סייבר של האויב. "בסייבר אנו רוצים להעביר את המלחמה לצד השני״, מסביר סא"ל י', רע"ן טכנולוגיות מבצעיות להגנה בסייבר במצו"ב

אילוסטרציה. חניכים בקורס מגיני סייבר. תמונה: דובר צה״ל

"בסייבר אנו רוצים להעביר את המלחמה לצד השני. לא נמתין לאויב בשערינו. בממד שלנו אסור לחכות לתקיפה, צריך בתחבולות להפתיע את האויב. תפקידנו הוא לזהות, לשבש ולסכל פעילות סייבר של האויב ולהשיב אש אל מקורות הירי".

דברי סא"ל י', רע"ן טכנולוגיות מבצעיות להגנה בסייבר במצו"ב (מרכז הצופן והביטחון), השייך לחטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר באגף התקשוב. היחידה שעליה מפקד סא"ל י' קיבלה בימים אלו את פרס ביטחון ישראל לשנת התשפ"א ליחידות ביטחוניות, כולל שב"כ, יחידה 8200,  מערך הסייבר הלאומי, יחידה הטכנית במלמ"ב/משהב"ט והמוסד.

"כיפת ברזל קיברנטית" – זה שמו של הפרוייקט המיוחד שמפתחיו ומבצעיו זכו בפרדס ביטחון ישראל השנה. סא"ל י' מתאר את ייחודו של  הפרוייקט: "מדובר באוסף של  מערכות ופעילות מבצעיות שמסייעות לזהות, לשבש ולסכל תקיפות סייבר ולהחזיר אש למקורות הירי".

בחטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר מתייחסים לסייבר כאל ממד לחימה של ממש. שנות 2020-2021 היו, לדברי סא"י י', שנים רוויות קרבות בממד הסייבר, "אולם ידנו על העליונה. זיהינו ושיבשנו את רוב התקיפות. אלא שאסור לנוח על זרי הדפנה, ויש לגשת מיד לפיתוח הרכיבים הבאים, כי גם האויב מתקדם".

מי האויבים בסייבר? קיימים האויבים הקלאסיים של מדינת ישראל, שגם עבורם סייבר הוא עוד ממד לחימה. ויש אויבים נסתרים, גופים בלתי מזוהים. אנו חייבים לגלותם, לזהות, להבין, לשייך, לדעת מי עומד מולנו. לא חסרים לנו אויבים וידידים".

ענף הטכנולוגיות המבצעיות להגנה בסייבר במצו"ב עוסק בפיתוח מערכות הגנה פורצות דרך, אותן מגדירים בענף "קו ההגנה האחרון" בממד הסייבר. השנתיים שחלפו היו פעילות  מאוד בתחום הסייבר, והפתרון שכולל פרוייקט כיפת ברזל קיברנטית הוא חדשני וייחודי אפילו ברמה העולמית.

מאז הוקמה חטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר זיהו אנשיה את איום מהסייבר ופיתחו בעמל רב וב"הרבה לילות לבנים" תפיסה הוליסטית שהיא שילוב של טכנולוגיות, מודיעין ומבצעים, המשולש הקדוש. בחטיבה ובענף עוסקים במחקר נשק הסייבר הדיגיטלי של האויב. לומדים היטב את היריבים ומנסחים פתרונות, בשיתוף עם קהיליית הסייבר  הישראלית, אנשי צבא ואזרחים.

סא"ל י': "פעמים רבות קיבלנו התראות והצוותים הפעילו את הפתרונות שפותחו. מדובר ביכולות התורמות תרומה ישירה עצומה לביטחון המדינה, ללא הגזמה. אנו מצויים בתקופה מרתקת כי בימים אלו ממש נכתבים הדפים הראשונים של עידן ההגנה בסייבר. זה ממד לחימה חדש יחסית. פרוייקט כיפת ברזל קיברנטית מאפשר לנו התחלה טובה. אנו מכירים היטב את האויב.

"אנו מאתרים אישית מועמדים לשרת ביחידות ההגנה בסייבר ומחפשים את הטובים ביותר. חשוב לגלות מה המועמד מביא עמו מהבית, ערכים ויכולות. אלו אינם חיילים רגילים. הם עוברים תהליכי מיון קפדניים. יש מגמה ברורה של שילוב חיילות, ויש בנות שממלאות תפקידים, אולם אנו שואפים להגדיל את מספרן. אנו מחפשים את המוכשרים בליגה".

באגף התקשוב מדגישים את השת"פ המקיף והרחב בחום ההגנה בסייבר במדינת ישראל: שיתוף של היחידות הצבאיות העוסקות בתחומי הסייבר והספקטרום, שב"כ, אמ"ן, מוסד, מערך הסייבר הלאומי ומלמ"ב במשרד הביטחון. סא"ל י': "לצה"ל יש שותפים בפיתוח טכנולוגיות בשוק הסייבר המפואר במדינת ישראל".

היופי של חטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר הוא העיסוק בשני ממדי לחימה מתפתחים – ספקטרום וסייבר. ס' וס'. החטיבה כוללת אוכלוסיות מגוונות ומי שמתגייס לחטיבה  עוסק במגוון מרתק של תחומים, והם הפעלה ובניין הכוח הספקטרלי ובניין כוח בסייבר. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית