חיסול פוליטי: נשיא האיטי נרצח במעונו

בשנה האחרונה התמודד ז'ובנל מואיז עם מחאה חריפה של האופוזיציה, שהאשימה אותו בניהול כושל ובניסיון לכונן דיקטטורה בהאיטי
 

חיסול פוליטי: נשיא האיטי נרצח במעונו

By Fournisearch - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=105246687

נשיא האיטי, ז'ובנל מואיז, נרצח במעונו הפרטי הלילה. ראש הממשלה הזמנית של המדינה הקריבית, קלוד ז'וזף, סיפר כי אנשים לא-מזוהים כלשהם, שאותם כינה "כוח קומנדו", פרצו למעונו הפרטי של הנשיא בשעת לילה (שעות הבוקר לפי שעון ישראל) ורצחו את מואיז. רעייתו,  מרטין מואיז, נפצעה אף היא ואושפזה בבית חולים, אך לא נמסר מה מצבה.

ראש הממשלה ז'וזף גינה את ההתנקשות וכינה אותה "מעשה ברברי, מלא-שנאה ולא-אנושי". הוא הבטיח כי משטרת האיטי ושאר רשויות אכיפת החוק שולטות במצב: "הדמוקרטיה והרפובליקה ינצחו", אמר. סוכנויות הידיעות דיווחו כי בשעות האחרונות, כשהבוקר עלה על הבירה פורט או-פרינס, היו הרחובות ריקים בעיקרם, אבל כמה בני אדם בזזו בתי עסק באחד מאזורי העיר וקולות ירי נשמעו בבירה. ראש הממשלה ז'וזף הבטיח לשלוח שוטרים לרחובות כדי להשיב את הסדר.

רציחתו של מואיז באה כשברקע סובלת האיטי מטלטלה פוליטית וביטחונית, מאינפלציה משתוללת וממאגרי מזון ודלק ההולכים ומתמעטים. מואיז, בן 53, התמנה לנשיא בשנת 2017, ובימי כהונתו הלכה והתערערה עוד ועוד יציבותה של האיטי, מדינה ענייה בת 11 מיליון תושבים, ש-60% מהם מרוויחים פחות משני דולרים ליום.

המדינה מתמודדת עם משבר פוליטי וכלכלי נרחב, ועדיין לא התאוששה מרעידת האדמה של 2010. בשנה האחרונה התמודד מואיז עם מחאה חריפה של האופוזיציה, שהאשימה אותו בניהול כושל ובניסיון לכונן דיקטטורה בהאיטי.

אולי יעניין אותך גם