אמזון ניצחה את הפנטגון: מכרז הענן של הצבא האמריקאי יפורסם מחדש 

האם גורלו של מכרז JEDI האמריקאי צפוי להשפיע על מכרז נימבוס הישראלי? בינתיים, באמזון חוגגים את ההחלטה של הפנטגון. במיקרוסופט, שזכתה במכרז האמריקאי, ״מבינים״

under a Public Domain license

ניצחון לאמזון ומכה למיקרוסופט והפנטגון. מכרז ג׳דיי (JEDI) בהיקף של כ-10 מיליארדי דולרים, שניצחה בו מיקרוסופט, חוזר לפנטגון לפרסום מחדש. זאת, לאחר שנים של מאבקים משפטיים מצד אמזון, שטענה, כי ממשל הנשיא הקודם, דונלנד טראמפ, התערב בהחלטה. אזכיר כי אמזון מספקת שירותי ענן לCIA כבר מספר שנים בארכיטקטורה של ענן פרטי על בסיס משאבים של ענן ציבורי. 

היחסים בין טראמפ לבזוס, המייסד ועד לאחרונה מנכ״ל אמזון, עלו על שרטון מאז שבזוס רכש בעלות על הוושינגטון פוסט, עיתון מרכזי בארה״ב שעסק, בין היתר, גם בביקורת על ממשלו של טראמפ. "עם סביבת הטכנולוגיה המשתנה, התברר כי חוזה הענן JEDI, שהתעכב זה מכבר, אינו עומד עוד בדרישות למילוי פערי היכולת של משהב״ט", נכתב ביום שלישי בהצהרת הפנטגון. 

בסוכנות הידיעות AP מוסיפים כי: ״בהצהרה לא הוזכר ישירות כי הפנטגון עמד בפני אתגרים משפטיים מורחבים מצד אמזון בחוזה המקורי שהוענק למיקרוסופט. אמזון טענה כי הזכייה של מיקרוסופט נגוע בפוליטיקה, במיוחד באנטגוניזם של הנשיא דאז דונלד טראמפ כלפי מייסד אמזון, ג'ף בזוס, שפרש ביום שני מתפקיד מנכ"ל החברה. בזוס הוא הבעלים של ה"וושינגטון פוסט ", עיתון שמבקר לעתים קרובות על ידי טראמפ.״ 

תהליך הרכש החל בשנת 2018 עם קריאה ל- RFP לחוזה בן 10 מיליארד דולר, לטפל באסטרטגיית תשתיות הענן של הפנטגון. דוברת הפנטגון הת'ר באב אמרה אז ל- TechCrunch מדוע הם בחרו בגישת ספק יחיד. "ספק יחיד הוא יתרון מכיוון שבין היתר הוא משפר את האבטחה, משפר את נגישות הנתונים ומפשט את יכולת המחלקה לאמץ ולהשתמש בשירותי ענן.״ כאמור, הניסוי לא הצליח, והמכרז לא התקדם לשום מקום. 

בעקבות החלטת הפנטגון, מיקרוסופט פרסמו הצהרה באתר החברה. ״הפנטגון עמד בפני בחירה קשה: המשך קרב התדיינות משפטית ארוך שנים או למצוא דרך אחרת קדימה. ביטחונה של ארצות הברית חשוב יותר מכל חוזה יחיד, ואנו יודעים שמיקרוסופט תיטיב כאשר האומה תצליח. מכיוון שהביטחון של ארצות הברית באמצעות אספקת שדרוג טכנולוגי קריטי חשוב יותר מכל חוזה אחד, אנו מכבדים ומקבלים את ההחלטה להתקדם בדרך אחרת לאבטחת טכנולוגיה קריטית למשימה.״ 

אמזון מצידה טוענת כי: "אנו מבינים ומסכימים עם החלטת הפנטגון. למרבה הצער, החוזה לא התבסס על יסוד ההצעות, אלא נבע מהשפעה חיצונית שאין לה מקום ברכש הממשלתי. המחויבות שלנו לתמוך בצבא האומה שלנו ולהבטיח שללוחמים והשותפים להגנה שלנו תהיה גישה לטכנולוגיה הטובה ביותר במחיר הטוב ביותר. אנו מצפים להמשיך ולתמוך במאמצי המודרניזציה של הפנטגון ובבניית פתרונות המסייעים בביצוע משימותיהם הקריטיות."

בישראל, אמזון וגוגל זכו במכרז נימבוס שאמור לשרת גם את הצבא, לצד משרדי ממשלה. מיקרוסופט ואורקל שהפסידו, נאלמות לגבי האפשרות להגיש ערעור לבית משפט ישראלי. עם זאת, בסכומים כאלו (צפי למחזור עסקאות של מיליארדי ש״ח בשנים הקרובות), קשה לראות כיצד שתי ענקיות התוכנה מוותרות על זכות הערעור בבית משפט ישראלי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית