איזו מדיניות ביטחונית ייצוק הרצוג לתפקיד הנשיא?

תא״ל (מיל׳) שמעון חפץ, שכיהן כמזכירם הצבאי של שלושה מנשיאי ישראל, מתייחס לתרומותיהם לביטחון ישראל וליחסיה הבינלאומיים, וממתין לראות מה יביא איתו הרצוג למשכן הנשיאותי

איזו מדיניות ביטחונית ייצוק הרצוג לתפקיד הנשיא?

REUTERS/Ammar Awad

עשרה נשיאים כיהנו עד כה בישראל, ושלושה מהם שירתתי כמזכיר צבאי בבית הנשיא. לאור העדרן של סמכויות לקביעת יחסי גומלין בין נשיא מכהן לבין ראשי זרועות הביטחון, ברצוני להתייחס לתרומת הנשיאים לביטחון ישראל, לה הייתי עד. 

הנשיא נחשב בעל המשרה הרמה ביותר של השלטון (אזרח מס. 1). החוק לא העניק לו סמכויות כלשהן ולכן כל נשיא ונשיא הטביע את חותמו ואישיותו על התפקיד ויצק בדרך זו או אחרת את ערכיו.

ביהמ"ש העליון הגדירו כעומד מעל לכל שלוש הרשויות ומגלם באישיותו את המדינה עצמה. נשיא המדינה הוא רשות בפני עצמה, ובפירוש לחוק שנתן כב' השופט לנדוי – הבהיר שמעמדו הרם מבליט את אי תלותו ומכשיר אותו לייצג ערכים של מוסר חברתי שאינם שנויים במחלוקות פוליטיות״. כלומר, מצופה מהנשיא שישמיע דברים  בעתות משבר ומבוכה אך מבלי לרדת אל זירת המאבק הפוליטי.

לא פעם התעוררה מחלוקת ציבורית, בה הביעו הנשיאים את דעתם, מי באופן סולידי ומי באופן שניתן היה לפרש "כחורג" מגבולות הגדרת תפקידם וסמכותם. 

במלחמת לבנון הראשונה , לאחר טבח בסברה ושתילה, הביע הנשיא החמישי יצחק נבון את  דעתו  כי המוצא האחרון להסרת הלחץ הבינלאומי שהופעל על ישראל עם האשמתה בטבח, הוא בהקמת ועדת חקירה ממלכתית.  מהלך חריג זה נשען על הלך הרוח שרווח אז בציבור ,ללא תיאום עם רה"מ מנחם בגין. בכך הביא להסרת הלחץ מעל ישראל בהנהגת ארה״ב, אירופה ,מדינות ערב ,האו"ם , והתקשורת העולמית.המהלך ומסקנותיו הביא להחלפת שר הביטחון שרון וחלק מבעלי תפקידים מרכזיים בצה"ל.  

הנשיא השביעי,  עזר ויצמן, ועל כך אני יכול להעיד ממקור ראשון, האמין שתפקידו אינו להיות סמל בלבד. המעורבות הגדולה ביותר של הנשיא ויצמן בנושאים המדיניים החלה עם הסכם אוסלו. כמו רה"מ דאז יצחק רבין, גם הנשיא ויצמן חש שהאופק לשלום נפתח. רבין הכיר בקרבה בין ויצמן לנשיא מצרים מובארק, וידע היטב להסתייע בקשר זה כדי לגשר על מכשולים מול יו"ר הרשות הפלסטינית ערפאת ומול סוריה. 

בנוסף, היכרותו של ויצמן עם הפיתוחים והמוצרים הטכנולוגיים  של התעשיות ובפרט התעשיות הביטחוניות הישראליות הביאה לפתיחת שווקים ויצוא ביטחוני משמעותי למדינות כגון טורקיה, הודו, סין, רוסיה וחבר המדינות לשעבר.

הנשיא התשיעי, שמעון פרס, היה מודאג בתקופתו מהקיפאון במו"מ עם הפלסטינים, לאחר פעילות ענפה בתקופת ראש הממשלה אהוד אולמרט. רה״מ דאז נתניהו ביקש מפרס לקחת חלק פעיל במו"מ לשלום עם היו"ר אבו מאזן, אלא  שעם ההתקדמות חזר בו רה״מ מבקשתו לנשיא - משיקוליו. 

במדיניות ההתמודדות עם איום הגרעין האיראני, פרס התנגד לגישה הלעומתית אל מול האמריקאים ונשיאם והזהיר מפני אפשרות תקיפה ללא תיאום והבנות עם האמריקאים. הנשיא פרס לא ביקש להוות אופוזיציה לממשלה או לראש הממשלה. ראשי מערכות הביטחון דאז הביעו אף התנגדות לתקיפה.

בימים אלה באה לקיצה כהונתו של הנשיא ה-10, ראובן (רובי) ריבלין. הנשיא ריבלין ייזכר בשל ניסיונותיו לאחות קרעים בין אזרחי המדינה וקריאותיו להימנע מהקצנה.

ריבלין, קצין מודעין בנשמתו, ראה חשיבות בשליחויות ביטחוניות לפוטין באשר לפעילות חיל אוויר בסוריה או לנושא הכשלים בהסכם הגרעין עם איראן והצוללות בפגישתו עם הקנצלרית מרקל . 

מסעם המיוחד של  הנשיא ריבלין עם הרמטכ"ל כוכבי בחודש מרץ השנה לבירות אירופה ותרם להעלאת המודעת להתעצמות הגרעינית של  איראן, כמו גם לתמיכה האיראנית בארגוני הטרור באזור. בכך סייע הנשיא לטיוב מעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית ולגיוס מנהיגות אירופה נגד החלטת בית הדין הפלילי בהאג - לפתוח בחקירה נגד חיילי צה"ל.

רק לאחרונה תדרך בנט  את הנשיא ריבלין לפני פגישתו בבית הלבן. ריבלין התבקש להעביר את דבר ממשלת ישראל החדשה: ישראל  מתנגדת לחידוש הסכם הגרעין עם איראן, אבל היא נכונה לעבוד עם דרגי הממשל האמריקאי ולנסות להשפיע על תוכנו. הנשיא ריבלין שיכנע את מארחו, הנשיא ביידן, שיש לו שותפים נאמנים. בה בעת, הכיר ממשל ביידן בחשיבות ביטחונה של ישראל כמעצמה אזורית עם צרכים ונענה ולבקשה להשלמת מלאי אמצעי הלחימה החסרים מהלחימה בעזה.

עם השבעתו של יצחק הרצוג, הנשיא ה-11 של ישראל ובנו של הנשיא השישי חיים הרצוג,  יפתח פרק חדש בספר, ועם הזמן נגלה איזו מדיניות ביטחונית מביא עמו הוא למשכן. 

תא״ל (מיל׳) שמעון חפץ שירת כמזכיר צבאי לנשיאי המדינה עזר ויצמן, משה קצב ושמעון פרס.

 

 

אולי יעניין אותך גם