הוענק פרס ביטחון ישראל פרס לשנת 2021

ארבעה פרויקטים מצטיינים של צה"ל, המוסד, שב"כ, מלמ"ב ומפא"ת במשרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות זכו בפרס היוקרתי. שר הביטחון גנץ: ״מול האיומים כולם, עינינו פקוחה״

הוענק פרס ביטחון ישראל פרס לשנת 2021

צילום: דובר צה״ל

נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הביטחון, בני גנץ, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל'), אמיר אשל, העניקו הבוקר (שלישי) בטקס חגיגי בבית הנשיא בירושלים, את פרס ביטחון ישראל לשנת תשפ"א עבור פרויקטים ופעילויות שתרמו לביטחון המדינה ולשמירה על עוצמתה ויתרונה האיכותי בשדה הקרב, הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט המבצעי. השנה, באופן חריג, אישר שר הביטחון גנץ להעניק ארבעה פרסים ולא שלושה כבכל שנה.

הפרויקטים הזוכים (בסדר אקראי):

-פרויקט של יחידה 8200 באגף המודיעין העוסק בפיתוח נגישות מודיעינית ייחודית, פורצת דרך ויוצאת דופן לקהילת המודיעין. יכולת זו מעניקה לצה"ל תוספת יכולת משמעותית.

-פרויקט של מפא"ת במשרד הביטחון, חיל האוויר, רפאל והתעשייה האווירית. הפרויקט מעניק לצה"ל פתרונות חדשניים. במסגרת פרויקט זה, שנמשך מעל לעשור, התמודדו המפתחים עם פערי ידע טכנולוגיים חסרי תקדים ונאלצו להתמודד עם חוסר ודאות ללא יכולת להישען על פיתוחים דומים.

-פרויקט של חטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר באגף התקשוב בצה"ל, שירות הביטחון הכללי, מלמ"ב במשרד הביטחון, מערך הסייבר הלאומי, המוסד ואגף המודיעין. פרויקט זה נועד לייצר הגנה קיברנטית, תוך פיתוח יכולות טכנולוגיות מותאמות, מפני איום התקיפה בסייבר אשר הפך לאיום משמעותי ויום יומי במהלך השנים האחרונות.

-פרויקט של מפא"ת, יחידה 81 באגף המודיעין, המוסד, חיל האוויר, רפאל והתעשייה האווירית במסגרת פרויקט זה הושגה יכולת מקצועית, ייחודית ומשמעותית של צה"ל. הקניית יכולת זו לצה"ל נבעה מפריצות דרך ופיתוחים ייחודיים וייעודיים תוך הפגנת תעוזה, חזון, נחישות ויצירתיות פרי עמלם ושילובם של הגורמים המעורבים.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין: "יקיריי, עם כל ההערכה להמצאות, לפיתוחים ולמערכות המתוחכמות שבגינם אתם זוכים בפרס. האדם שמאחורי המערכת הוא היסוד והוא העיקר ובלעדיו גם הפיתוחים הטכנולוגיים החדשניים ביותר לא יוכלו להגן עלינו. האדם שמאחורי המכונה, והרוח – רוח השליחות והאמונה בצדקת הדרך, הם אלה שעושים את ההבדל והם אלה שהופכים אתכם, יקיריי, לטובים שבטובים.

״זו הפעם האחרונה שאני זוכה להעניק את פרס בטחון ישראל. בשבע השנים האחרונות נפלה בחלקי הזכות להכיר במידת מה את הפעילות החשובה כל כך שלכם, שנעשית, מטבע הדברים, הרחק מאור הזרקורים, ומידיעת הציבור. העם בישראל אולי אינו יודע עד כמה גדולה התודה שהוא חב לזוכי הפרס על עשייתכם, אבל תאמינו לי – הוא מרגיש את זה. ובשמם, בשם כל אזרחי ישראל, היום, אני מבקש לא רק לשבח אתכם, להצדיע, ולהביע את התפעלותי, והערכתי העמוקה על ההישגים המרשימים שלכם, אלא גם לומר תודה".

שר הביטחון, בני גנץ: "בין הפרויקטים הזוכים השנה, אנו רואים גם משל לדרך הראויה למדינת ישראל כולה להתנהל בשיתוף פעולה בין כל זרועות הביטחון. הפרס הזה מוכיח שוב את כוחן הביטחוני והכלכלי של התעשיות הביטחוניות.  לא אחת בשנה האחרונה, פניתי לתעשיות כדי לייצר פתרונות למשימות מיוחדות של צה"ל או גופים אחרים.את היתרונות ראינו במבצע "שומר החומות", בתקיפות מדויקות, במודיעין חסר תקדים ובמבצע שבו הפגיעה בבלתי מעורבים הייתה מינימלית ביחס למבצעים אוויריים, והדיוק בפגיעה בטרוריסטים היה אפקטיבי ועוצמתי. הפרס הזה הוא התודה של כולנו, על חלקכם ביכולתה של מדינת ישראל להגן על עצמה מול איומים שונים בזירות שונות., איומים שלעתים הציבור שישן טוב בלילה, כלל לא ידע על קיומם.

״בימים אלו, המזרח התיכון כולו על סף מירוץ חימוש שייפתח, אם איראן תמשיך להתקדם לעבר סף גרעיני. מול האיומים כולם, עינינו פקוחה: מערכי ההגנה שלנו, שפותחו ברובם בישראל, פרוסים, והמודיעין עובד שעות נוספות בייצור מטרות ובזיהוי כוונות. אנו ערים לנעשה במרחב, והמדיניות שלנו חד משמעית: לא נכיל אף פגיעה בריבונות ישראל. לא באמצעות בלוני תבערה או רקטות, ולא באמצעים אחרים מצד איראן ושלוחותיה. נגיב בעוצמה, על פי צרכינו ובזמן הנכון לנו. כך עשינו בעבר וכך נעשה גם בעתיד."

פרס ביטחון ישראל, על שם אליהו גולומב, מחולק זה למעלה מששה עשורים, עבור פעילויות, מערכות ופרויקטים מבצעיים, שהינם פרי פיתוח טכנולוגי חדשני ושתרמו במידה רבה במיוחד לביטחון המדינה. הפרויקטים הזוכים מתמודדים עם איומים מהותיים על מדינת ישראל ומספקים מענה מבצעי ייחודי, המבוסס על הישגים טכנולוגיים מרשימים. בראש ועדת הפרס עומד גדעון פרנק וחברים בה המזכיר אשר וגנר, אלוף (מיל') אהרון זאבי פרקש ופרופ' יצחק קלזון.

על הענקת פרס ביטחון ישראל החליט ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון, דוד בן גוריון, שרצה להעניק ביטוי לתרומת אנשי המחקר והפיתוח לביטחון מדינת ישראל. הפרס נקרא על שמו של אליהו גולומב ז"ל, המפקד הבלתי מוכתר של ארגון 'ההגנה', שהשנה מציינים 100 שנה להיווסדו. בין הפרויקטים שזכו בפרס ביטחון ישראל בעבר, ניתן לציין את העוזי, הגליל, מטוס הכפיר, טיל הגבריאל, טיל הפופאי, טנק מרכבה סימן 3, משפחת טילי אוויר- אוויר של רפאל החל משפריר (בשנות ה- 60) וכלה בפיתון 4 (בשנות ה- 90), מערכות ההגנה מפני טילים- ה'חץ', מיירט ה'חץ 3', 'כיפת ברזל', מערכת 'מעיל רוח' להגנה אקטיבית על טנקים ונגמ"שים מפני ירי טילי נ"ט, מערכת צי"ד, פרויקט גילוי המנהרות, הפריצה לארכיון הגרעין האיראני ועוד.

 

אולי יעניין אותך גם