דעה | ארבעת חוקי היסוד של בטיחות בנשק

ישנם אין ספור גרסאות מסמכים והוראות בטיחות של יצרנים ארגונים צבאות משטרות וכוחות בטחון. עם זאת, הקפדה על ארבעה חוקי יסוד בתפעול נשק יכולים להפחית אסונות. מאמר דעה של ראובן ורטהיים גלעד 

אילוסטרציה. צילום: דו״צ

ארבעה חוקיי היסוד של בטיחות בנשק החם הם הבסיס האוניברסלי והמוחלט. כל נשק תמיד טעון – כיוון קנה – הדק – דע את המטרה. ככה קצר ככה פשוט. בציביליזציות מערביות מקובל לכנות זאת ארבעה חוקי הבטיחות של NRA. הכוונה ליסודות המרכזיים של שימוש נשיאה, אימון, איכסון ותיקון.  אין כאן עניין בהוראות בטיחות לקראת תרגיל פלוגת חי״ר או שיריון. אלא עיון בבסיס הבטיחות של שימוש בכלי ירייה.

ישנם אין ספור גרסאות מסמכים והוראות בטיחות של יצרנים ארגונים צבאות משטרות וכוחות בטחון. גם בארצינו אין אחידות בהוראות והנחיות הבטיחות בכליי ירייה. כל אירגון בטחוני כתב ואוכף רגולציה בעניין זה על פי המאפיינים הייחודיים שלו. 

אסון או כשל מייצרים בדרך כלל חידוש וחידוד הנחיות קיימות או הוספה על מסמכים קיימים. נדירים המקרים בהם סיכום תחקיר כשל בטיחות יכווין לשינוי בניהול הסיכון. מעטים המקרים בהם התחקיר יאתגר את הנחות היסוד עליהם גדלנו וגידלנו. אלא יוסיף עוד שורות של הנחיות והבהרות. לעיתים המוסיף גורע או פוגע במיקוד או קשב .   

לצערי וכאב ליבי , בתפקידיי הקודמים בשרות ארצינו , היה עליי לתחקר או להתעמק בפציעות ואסונות אימונים וכן לתחקר ירי טעות או כשליי בטיחות. כל מקרה שונה בפרטים. אך בכולם המכנה המשותף ברור וממשיך לחזק את הצורך בחיזוק האוניברסלי הפשוט -  ארבעה חוקי יסוד. בחודש פברואר 2021 נהרג יונתן גרנות לוחם בחטיבת הנח״ל. עקבתי בכאב ובדאגה אחר תחקיריי האסון. נשארתי דואב ודואג. מכאב זה כותב  –  יש מה לעשות יש מה לשנות. זה לא עולה כסף וזה מציל חיים. 

דוגמא להמחשה ומחשבה – בטירונות למדנו בקבלך ובמסרך נשק – בדיקה. חוק NRA ראשון - כל נשק תמיד טעון. כאן מתקבע הכבוד "RESPECT" לנשק ותרבות החמושים. אין סתירה או תחכום, אלא יצירה וקיבוע דרך מחשבה Mindset A Safety.

פחות זה יותר – חידוד הנחיות והוספת נספחים אינם הפתרון ומייצגים קבעון More of the Same. הגישה להוסיף עוד אמצעים ותותבים לא יורדים לעומק העניין ועולים כסף, הנחיות ואכיפה. ממליץ ומאתגר כאן את כוחות הביטחון לבחון מחדש את רגולציית הבסיס.                                 

תרבות וכבוד לנשק זה כבר עומק אחר. אלו הערכים ארגוניים או אזרחייים של תרבות או חברה. בימים אחרים של ארצנו המתחדשת והמתחמשת, היה מעט נשק והרבה יראת כבוד. נהלים והוראות משקפים ומטמיעים ערכים. באירוע כשל או טעות בישום הוראות, הערכים או תרבות הנשק תמנע סכנה או אסון. 

כאן האתגר גדול ומורכב הנדרש לפעולות רחבות מקיפות ומתמשכות. עודמצגות ומסמכים לא יעזרו ואין כאן צורך בתקציב ומכרזים לאפליקציה חדשה. בארגון גדול, נדרשת מנהיגות מעצבת בטיחות מלמעלה לרוחב ולעומק כולל יעדים ומדדים.  

הצורך באכיפת משמעת משקפת בעיות או חוסר בתרבות או ערכים. בשוויץ האימון מתחיל בזמן כתרבות מקומית. כאן בארץ זה כבר עניין של משמעת . לא מגיע לא מתאמן – הגענו לרגולציה. שינוי מהותי באירגון ביטחוני גדול מחייב התייחסות מרמת הפיקוד, מטה, למספר רבדים. תרבות אירגונית – ערכים – נהלים – הדרכה - פיקוח ובקרה     

קצת פרקטיקה - הוראות במטווח או באימון ירי חייבות מיקוד והנגשה דרך סדר לוגי קצר ובהדגשות.   לא הקראה ומילמול מהיר של מסמכים ארוכים ומפורטים, אלא הנחיה והדרכה של עשה ואל תעשה. 

בתדריך בטיחות לקראת מקצה הירי הבא במטווח שעולה על דקה, עקומת הקשב של חייל יגע ומזיע צונחת לחוסר אפקטיביות מסוכנת.  אך לפניי כל מקצה בהחלט חשובה חזרה קצרה וממוקדת היחודית לדקות הבאות ולתירגול הקרוב בלבד, במיוחד בחשכה, צוות או תנועה. דוגמא טובה למיקוד, שמעתי מקציניי לוחמה מנוסים המדגישים וממקדים תשומת לב לבטיחות אפקטיבית בסיסית ומתכללת :  קנה – הדק – ניצרה - והקנה שלידך.

נסיים בהמלצה : עיין ערך - המשרד לבטחון הפנים , האגף לרישוי כלי יריה , הוראות בטיחות בנשק - כתוב קצר, סדור ולעניין. כותרות כדגש שקל לזכור וליישם, מלווה בהסבר טוב וענייני. הוראות אלו הם יסוד יציב לגיבוש תרבות בטיחות ערכים ורגולציה שימנעו אסון או ירי בטעות. 

נכון ומעשי בכל כלי יריה בכל קוטר בכל אימון או משימה. התייחס תמיד לכל כלי נשק כאילו הוא טעון. כלי הנשק יופנה תמיד לכיוון בטוח. אין להכניס אצבע יורה לשמורת ההדק, אלא לצורך הפעלת הנשק בלבד. היה בטוח במטרה, מה יש לפניה ומה מאחוריה. 

לוחם חטיבת הנחל, יונתן גרנות זיכרו לברכה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית