המשחק הגדול: גם האמריקאים הפסידו באפגניסטן

אחרי 20 שנות מלחמה - האמריקאים יוצאים מאפגניסטן הידועה כ״בית קברות של אימפריות״. המשפט נכון גם ל2021. נראה כי הטאליבן נכון להשתלט על חלקים במדינה מהם נסוג צבא ארה״ב 

This work, Security in Afghanistan, by SPC Markus Bowling, identified by DVIDS.

סיום תקופה: כוחות צבא אמריקניים עזבו ביום ששי את הבסיס הצבאי האמריקני ואת שדה התעופה האמריקני הגדול בפקיסטן, בסיס בגראם, ומסרו את שדה התעופה לכוחות הביטחון האפגניים אחרי 20 שנות שהייה שם. 

הפנטגון הודיע שכוח אמריקני קטן יישאר בבסיס עוד זמן מה, וכי לאמריקנים עדיין יש זכות "להגן על הצבא האפגני". הכוח האמריקני יישאר עד ספטמבר כחלק מכוח של בעלות הברית. בסיס בגראם נמצא כשעה נסיעה צפונית לקבול הבירה, ומשם ניהלו האמריקנים את כל המבצעים הצבאיים. הטליבן הביע שביעות רצון מיציאת הכוח האמריקני.

במשך 20 שנה נהרגו בקרבות באפגניסטן 3,500 חיילי הכוח הבינלאומי, כולל צבאות נאט"ו וארה"ב. בדצמבר 2001  התקיים בבסיס טקס שבו קברו נציגים של יחידות לוחמי האש של העיר ניו יורק באדמת הבסיס אבנים ממגדלי התאומים, כמה ימים אחרי שהטליבן הובס והואשם במתן מסתור לאוסמה בין לאדן, מחולל טרור הפלת מגדלי התאומים. 

סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב CIA ניהלה במקום הזה מרכז חקירות ובית כלא שנודע לשמצה באכזריות חקירותיו, והואשם על ידי הנשיא לשעבר אובאמה בשימוש בעינויים. במשך השנים גדל בסיס בגראם והתרחב, נבנה כמבצר גדול והיו בו מסעדות ובתי קפה, חדר כושר ובתי קולנוע לכוח הצבאי הגדול ששירת שם. 

סוכנויות רויטרס ו-AP מדווחות כי גנרל אוסטין מילר, המפקד הצבאי של הכוח האמריקני באפגניסטן, יעזוב את הבסיס תוך כמה ימים ויעביר את הפיקוד ל לגנרל קנת מקנזי, מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב.

הנשיא ביידן נפגש בשבוע שעבר בבית הלבן עם נשיא אפגניסטן אשרף גאני, ואמר כי לדעתו הממשלה והצבא באפגניסטן מסוגלים לעמוד במתקפות הטליבן. ארגון זה הסכים, בתמורה ליציאת הצבא האמריקני, למנוע התקפות של ארגוני טרור מתחום אפגניסטן וכן לנהל שיחות עם ממשלת קבול. השיחות כבר החלו בדוחה בירת קטאר. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית