שווייץ בחרה: מטוס הקרב הבא שלה יהיה החמקן F-35 תוצרת לוקהיד מרטין 

מדובר בעסקת מטוסים בת 5.4 מיליארד דולר, כשני מיליארד דולר פחות מחבילת מטוסי הקרב שהציעו מתחרים: F-18 'סופר הורנט' של בואינג, 'ראפאל' של מרסל דאסו ו'יורופייטר טייפון' של איירבוס

שווייץ בחרה: מטוס הקרב הבא שלה יהיה החמקן F-35 תוצרת לוקהיד מרטין 

אילוסטרציה. צילום: דובר צה״ל 

שווייץ החליטה: מטוס הקרב הבא שלה יהיה החמקן האמריקני F-35 של לוקהיד מרטין. ממשלת שוויץ הודיעה שבחרה במטוס F-35 להחליף את מטוסי הקרב הישנים שלה מדגמי F-5. הממשלה בברן הודיעה כי היא מעוניינת לשפר את ההגנה האווירית של המדינה על ידי רכש כפול של מטוסי חמקן וחמש סוללות פטריוט קרקע-אוויר תוצרת ריית'יון.

הממשלה תבקש עתה את אישור הפרלמנט לעסקה הכפולה, ותאמר שזו התמורה הטובה ביותר לכסף, וכן נבחר המטוס בגלל תכונות טכניות עדיפות בהשוואה למטוסים המתחרים. מדובר בעסקת מטוסים בת 5.4 מיליארד דולר, כשני מיליארד דולר פחות מחבילת מטוסי הקרב שהציעו מתחרים: F-18 'סופר הורנט' של בואינג, 'ראפאל' של מרסל דאסו ו'יורופייטר טייפון' של איירבוס. הציבור בשוויץ הצביע נגד האופציה של מטוס 'גריפן' השוודי של סאאב.  מערכת 'פטריוט' תעלה לשווייצים כשני מיליארד דולר.

ההחלטה נפלה בממשלה הפדרלית בתום חודשים ארוכים של מאמצי שתדלנות אדירים של החברות המתחרות, בעיקר האמריקנים. בהודעת ממשלת שוויץ נאמר בין היתר: "הממשלה הפדרלית משוכנעת ששתי המערכות הללו הן הטובות ביותר להגנה על תושבי שווייץ מפני איומים אוויריים בעתיד. 36 מטוסים מתאימים להגנת המדינה ולהבטיח שהמרחב האווירי שלה לא ינוצל לרעה על ידי זרים במקרה של סכסוך". 

שווייץ מוקפת במדינות אירופיות בגבול שאורכו 1,151 מייל. מטוס F-35 יעבור את שוויץ מצפון לדרום ב-15 דקות וממזרח למערב ב-25 דקות. לשוייץ יש מחויבות רבת שנים לנייטרליות, ולכן חיל האוויר השווייצי מיועד רק להגנה אווירית, והוא זקוק למטוסי יירוט מתקדמים. 

התאגיד האירופי איירבוס הציע לשווייץ עסקה של מטוסים שיורכבו בשוויץ, והיו רבים שסברו שיש היבט פוליטי ברכש מטוס קרב תוצרת אירופית. אולם הממשלה הפדרלית של שווייץ חשבה אחרת ובחרה במטוס אמריקני הנחשב למתקדם בעולם.