חדרה: רחפנים ותושבים מתנהלים יחד באותו תא שטח 

חדרה עיר הרחפנים הראשונה בישראל: השבוע מבצעים רחפנים מאות גיחות של העברת משלוחי סחורות מוזמנות ישירות אל המזמין, שרות דלת לדלת 

רחפן מביא סחורה הביתה. צילום: אביב בר זוהר

זכתה חדרה והיא עיר הרחפנים הראשונה בישראל. החל מהשבוע מתקיים בעיר השלב השני של מיזם הרחפנים הלאומי, ובמסגרתו מטיסות השבוע שש חברות עשרות רחפנים אוטונומיים במשימות של העברת משולחים מוזמנים של מוצרי טיפוח, טואלטיקה ומוצרים קמעוניים, כאשר טיסות החרפנים מתבצעות מעל השכונות, מעל בתי העיר.

מיזם הרחפנים הלאומי משותף לרשות החדשנות, משרד התחבורה ונתיבי איילון, רת"א ומנהלת תחבורה חכמה. המרחב האווירי המנוהל של טיסות הרחפנים מתמקד במרכז השליטה המרכזי של נתיבי איילון, שם מופעלת המערכת הממוחשבת של ניהול ופיקוח אווירי של הטיסות. מהנהלת נתיבי איילון נמסר לישראל דפנס כי השבוע ניתנה תשומת לב מיוחדת לנושאי הבטיחות, שכן יש סיכון בטיחותי בטיסות של כלי טיס בלתי מאויישים רבים מעל בתי העיר. 

העיר חדרה חולקה לתאי שטח, כאשר בכל תא שטח מפעילה אחת מחברות הרחפנים את כליה במשימות של הזמנות. נערך מעקב צמוד אחר כל ההליכים – מהזמנת המוצר על ידי המזמין ועד הטיסה והבאת המשלוח אל המזמין בשירות דלת לדלת. הכל בין בתי העיר ושכונותיה. ההתקדמות משלב הניסוי הראשון בתחילת השנה ועד ההדגמות השבוע נעשתה  בשלבים ובהדרגתית בגלל סיכוני הבטיחות של טיסות אורבניות

מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר: "מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית במיזם הרחפנים הלאומי – שילוב של ניהול מרחב אווירי חכם של רחפנים הטסים בו זמנית בלב ליבה של העיר חדרה עם הוכחת יכולת טכנולוגית של הטסת רחפנים משלב הזמנת המוצר על ידי הלוח ועד קבלתו בפתח ביתו".

מטרת מיזם הרחפנים הלאומי היא הדגמת יכולת הפעלת רחפנים לתועלת הציבור, והדבר תורם להפחתת הגודש בכבישים. עתה פועלים להקמת רשת נתיבים אוויריים ארצית מנוהלת לרחפנים לשם שינוע תרופות, בדיקות, ציוד רפואי ומשלוחים קמעוניים. המרחב האווירי בהדגמת השבוע מנוהל על ידי מערכת בקרה אוטונומית הנמצאת במרכז השליטה המרכזי של חברת נתיבי איילון.

שש חברות רחפנים משתתפות  בשלב השני השבוע של הדגמת יכולות ההטסה של רחפנים להעברת משולחים בתוך אזור אורבני. חברת היילנדר תעופה וקאנדו CANDO: חברת הרחפנים הראשונה ישראל עם שליטה ובקרה אווירית אוטונומית לניהול ציי רחפנים. החברות מדגימות הטסה ראשונה בישראל של משלוחים במרחב עירוני.

חברת פלייטק אף.טי. פתרונות אוויריים וחברת סקיילינקס טכנולוגיות:  פלייטק מתמחה בהפעלת פלטפורמות אוויריות מאויישות מרחוק ליישומים אזרחיים וביטחוניים.

חברת סימפלקס אינטראקטיב: ניסוי והדגמה של הטסת רחפנים במרחב אווירי מנוהל תוך התנסות במערכת בקרה אווירית אחודה לכמה מחברות טסות במרחב.

חברת אירווייז דרונז AIRWAYZ: מערכת מבוססת בינה מלאכותית לניהול חכם של מרחב אווירי וציי רחפנים.

חברת רובוטיקה כחול לבן (BWR): מפתחת כלים אוטונומיים ומערכות שליטה בנחילים על הקרקע ובאוויר ליישומי עיר וחקלאות.

חברת הרטק טכנולוגיות: פיילוט להדגמת מערכת שו"ב לניהול והטסה של רחפנים במרחב אווירי מנוהל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית