במעבר לענן של הממשלה והצבא נדרשת בחינה קפדנית של אמצעי האבטחה

בימים בהם ישראל מאיצה את קצב אימוץ הענן, הכלים לאבטחת התוכנה והאמצעים לאבטחה פיזית של דאטה סנטרים הופכים לרלוונטיים וחשובים עבור מנהלים בכלל, לא רק עבור אנשי IT. ערן פייגנבאום מ״אורקל״ מסביר

במעבר לענן של הממשלה והצבא נדרשת בחינה קפדנית של אמצעי האבטחה

ערן פייגנבאום. צילום: אורקל

בימים בהם המגזר הממשלתי והצבאי בישראל נערכים למעבר למחשוב ענן, וגם המגזר הפרטי מאיץ את קצב אימוץ הענן, הכלים לאבטחת התוכנה והאמצעים לאבטחה פיזית של הדאטה סנטרים הופכים לנושא רלוונטי וחשוב עבור מנהלים בכלל, מעבר למעגל של אנשי ה-IT.

מחשוב ענן מאפשר לארגונים לנצל שרתים, אחסון ותוכנה לפי צרכיהם, להיות תמיד מעודכנים בגרסאות האחרונות של תוכנות ושבבים, ולהשאיר את רוב התחזוקה היומיומית לחברות הטכנולוגיה שמתמחות בטיפול במוצריהן.

השינוי הטכנולוגי מציב גם אתגרי סייבר משלו: חברות וארגונים שלא עושים קונפיגורציה כראוי לבקרות של שירותים אלה, או נותנים גישה לאנשים הלא נכונים, עלולים ליפול קורבן למתקפות ממומנות על ידי ממשלות או גופים מסחריים, כולן מסוכנות בהתחשב בכמות המידע הדיגיטלי האדירה שנמצאת בענן.

בישראל, ההגנה על דאטה סנטרים עליהם רצים שירותי הענן שתומכים בפעולות צבאיות ובאפליקציות עסקיות קריטיות מפני מתקפות פיסיות תהיה חשובה מאין כמוה, לאור הפתיחה של חוות שרתים על ידי ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות בישראל במהלך השנה ובשנה הבאה.

סבב הלחימה האחרון בעזה הוא רק תזכורת מדוע כל כך דחוף להגן על המחשוב החיוני מפני טילים ופצצות כמו גם מפני האקרים.

באורקל אנו מתמחים בסביבות מחשוב ענן שתוכננו במיוחד לעבוד במהירות גבוהה, ולענות לצרכי האבטחה הקפדניים של העסקים הגדולים בעולם, של מוסדות פיננסיים, גופי ממשל וגופים ביטחוניים. בקרוב נפתח דאטה סנטר תת-קרקעי בירושלים. מעבר להיותו מהיר ויעיל, הוא יהיה מוגן מפני קשת שלמה של איומים פוטנציאליים.

אנו רואים ביקוש לטכנולוגיות שמאפשרות ללקוחות לנהל הצפנה של מידע רגיש המאוחסן בבסיסי הנתונים שלנו, ולבצע עדכוני תוכנה (פאצ'ינג) כנגד מתקפות תוך צמצום הסיכון של טעויות אנוש. במקביל, אפליקציות אמורות לאפשר הגבלת גישה של משתמשי אדמין לנתונים של משאבי אנוש, לקוחות, ודאטה הקשור לתפעול שוטף של העסק. לקוחותינו זקוקים ליכולת לבצע ניתוח של למידת מכונה על הדאטה שלהם, ישירות מתוך בסיס הנתונים או באמצעות שפות תכנות פופולריות.

בתרחישים צבאיים למשל, יש צורך להריץ חישובים על מחשבים מוקשחים שנמצאים בשטח, במקום להעביר מיידית דאטה ממצלמה או מסנסורים לשרתים מרכזיים. ללקוחות מסויימים, הגדולים שבהם, אנחנו מוכרים מערך של שירותי ענן, במיוחד עבור הארגון שלהם, מאובטח פיזית ומנוהל על ידי אורקל. הדאטה סנטרים המאובטחים במיוחד שלנו מתוכננים לצרכים של אבטחה לאומית ומופרדים פיזית מהאינטרנט ומהרשתות המקומיות.

כחברה שהחלה את דרכה בביצוע פרויקטים ביטחוניים ל-CIA, אורקל היא שותפה טכנולוגית ותיקה של הממשל בארה"ב. בשירותי הענן שלנו משתמשים  8 מתוך 10 הסוכנויות הפדרליות הגדולות, כל ארבע זרועות הצבא וכוחות הביטחון האמריקאים, ו- 36 מדינות בארה"ב. כמה מהלקוחות הבולטים של אורקל בארץ כוללים את משרד הביטחון, חברת אל על, וחברות מובילות בתעשיה הבטחונית בהן תעשיה אוירית, אלביט, ורפאל.

עבור הסקטור הטכנולוגי בישראל, החשיפה לטכנולוגיות ענן מאובטחות ודאי תביא תועלת לטווח הרחוק, כאשר עובדים צעירים שסיימו את שירותם הצבאי יביאו את הידע שצברו בשימוש בכלי תוכנה שכיחים לסקטור הפרטי, או לסטארטאפים שהם מייסדים.

מאת ערן פייגנבאום, מ"מ מנכ"ל אורקל ישראל, סגן נשיא לפיתוח מוצרים בתשתית ענן אורקל ולשעבר מנהל האבטחה הראשי (CSO) של ענן אורקל.