התעשייה האווירית תשביח מטוסי כפיר עבור חה״א של סרי לנקה

העסקה, שהיקפה כ-50 מיליון דולר, כוללת את החזרתם של מטוסי הכפיר לכשירות, שיפוצם והשבחתם. סמנכ״ל תע״א: ״מאמין כי עסקה זו הנה הצעד הראשון לקראת השבחה והצטיידות של הדגם המתקדם של המטוס״   

מטוס הכפיר. צילום: באדיבות התעשייה האווירית

עסקה הכוללת החזרה לכשירות, שיפוץ והשבחה של מטוסי כפיר עבור חיל האוויר של סרי לנקה נחתמה באחרונה על-ידי התעשייה האווירית. השבחת המטוסים של צי הכפירים של סרי לנקה, בעלות כוללת של כ-50 מיליון דולר, תשדרג את חבילת האוויוניקה הבסיסית של המטוס לרמה המתקדמת ביותר של מטוסי הקרב מדור 4+ הטסים כיום בעולם. תהליך ההשבחה יכלול, בין השאר, העברת ידע לביצוע השבחת המטוסים לאנשי חיל האוויר בסרי לנקה, התקנות שיאפשרו שילוב עתידי של מכ"מים, סנסורים, תקשורת מתקדמת וקסדות חדשות, וכל זאת בתהליך התקנה פשוט ומידי. הליך ההשבחה יתבצע בשיתוף חיל האוויר המקומי ותוך שימוש במתקניו.

מטוסי הכפיר שירתו בחיל האוויר של סרי לנקה כבר בשנות ה-90, בין היתר במהלך הלחימה הפנימית ארוכת השנים נגד המורדים במדינה. הכפיר, בתצורתו המקורית, הביא לשבירת השוויון בשדה המערכה, בכך שאפשר שימוש בחימוש כבד (אלפי טונות) ובאמצעותו הושגה פגיעה מדויקת במטרות האיכות של האויב. הבחירה להשביח עתה את מטוס הכפיר הגיעה, בין היתר, בעקבות ביצועיו המוצלחים בחיל האוויר הקולומביאני. בשנים 2012 ו-2018 השתתפה טייסת הכפיר של קולומביה בתרגילי ה-RED FLAG של ארה"ב, לצד חיל האוויר האמריקני וחילות אוויר אחרים. בתרגילים אלו נרשמו תוצאות יוצאות-דופן, אשר בלטו יותר מאלו של מטוסי F15 ,F16 ומטוסים אחרים שהשתתפו בתרגיל.

סמנכ"ל ומנהל חטיבת תעופה של התעשייה האווירית, יוסי מלמד: "אני גאה בכך שמטוס הכפיר של התעשייה האווירית נמצא כיום בשימוש מספר לקוחות בעולם, לרבות קולומביה וארה"ב, כמטוס קרב עיקרי (בקולומביה). אני מודה לחיל האוויר של סרי לנקה על בחירתו החוזרת במטוס, כמטוס הקרב הרב-משימתי העיקרי שלו, ומאמין כי עסקה זו הנה הצעד הראשון לקראת השבחה והצטיידות של הדגם המתקדם של מטוס הכפיר   KNG (Kfir New Generation)".

לחטיבת תעופה של התעשייה האווירית ניסיון רב-שנים בהשבחות כלי טיס, בעולמות הצבאיים והאזרחיים כאחד. החטיבה מאחדת תחתיה את כלל פעילות המטוסים המאוישים, צבאית ואזרחית, בתעשייה האווירית; הסבות מטוסי נוסעים למטען, תחזוקה (MRO), מטוסי מנהלים,  מכלולים ומבנים תעופתיים, השבחות כלי טיס ועוד. בין לקוחות החטיבה נמנים חילות אוויר, חברות תעופה ודיפנס מובילים בעולם, ובהם לוקהיד מרטין, בואינג, חיל האוויר הישראלי, חיל האוויר הקולומביאני וגופים נוספים.

אולי יעניין אותך גם

אריאל חרמוני | משרד הביטחון 

דעה | האם יש כשלים במנגנון הפיקוח על הייצוא של משרד הביטחון?

הגיע הזמן ליצור מנגנון שלא יהסס לאסור על חברה למכור תוכנת מעקב,  מזל"ט או מכ"ם למדינה או לשליט שמשטרו אינו עומד במבחן מינימלי של דמוקרטיה וערכים מערביים מקובלים. דן ארקין מטיל ספק במנגנון הפיקוח על הייצוא של משרד הביטחון