סיני שבלב - אלוף מיל' עמנואל סקל מספר על חוויותיו ממלחמת העצמאות ועד פינוי סיני בעקבות הסכם השלום עם מצרים

סיני שבלב, שנים של בניין כוח וימי מלחמה, מאת אלוף מיל' עמנואל סקל, עריכה דני דור, 2020

באדיבות עמנואל סקל

עמנואל סקל לא יכול לשכוח את לוחמי הפלדה, הטנקיסטים של גדוד 52 במלחמת יום הכיפורים. הוא פיקד עליהם בגזרה הדרומית של חזית התעלה, בלם, כמעט לבדו ביום הלחימה הראשון את כוחות ארמיה 3 המצרית. בזכות קרב זה הוענק לו עיטור העוז. דרך המלחמה הזו הוא מחזיר אותנו לשבע שנים סוערות שלו בשירותו הצבאי בסיני, ממפקד פלוגה במלחמת ההתשה עד מפקד אוגדת סיני ב-1981, בימים של פינוי בעקבות הסכם השלום עם מצרים וההכנות למלחמת שלום הגליל. 

בשונה מספרים של אחרים בוחר סקל לשתף אותנו לא רק בתיאור הקרבות, אלא גם בבניין הכוח - אימונים, תרגילים, כוננויות, וגם, כמה מפתיע, ברגשות החמים שהוא פיתח לחבל הארץ הזה, סיני, על ים הדיונות בגזרה הצפונית, קניוני הגוש המגנטי במערב (כמה מתאים לגיאולוג ד"ר עמנואל סקל), ועד שרם א שייח' בדרום חצי האי. 

על כן כה טבעי ששירה של רחל שפירא, " השיר על ארץ סיני", והמילים המיוחדות "אני בגרתי בארץ הזאת..., כי מלחמתה כה ארוכה, ועל חרבה תחייה, ועל חרבה..." משמשות לו השראה עמוקה.

את ספרו החמישי, "סיני שבלב", בוחר סקל לפתוח בתזכורת מאד לא מוכרת לרבים מהמשרתים בצה"ל בעשרות השנים האחרונות. ההיכרות של צה"ל עם סיני היתה כבר במבצע "חורב"  במלחמת העצמאות. מבצע זה, שכונה גם "מבצע עין" (על שם המקומות הרבים שהאות עין ראשונה בשמם : עזה, אלעריש, אבו עגילה), היה מתקפה רחבת היקף של צה"ל כנגד חיל המשלוח המצרי בנגב ובמזרח סיני, בשלביה האחרונים של המלחמה ההיא.

המבצע החל ב-22 בדצמבר 1948 והסתיים בהצלחה רבה ב-7 בינואר 1949. פרט לרצועת עזה, צה"ל הצליח לעקור את הצבא המצרי מארץ ישראל. כוח של צבא מצרי נשאר אז מכותר בכיס פאלוג'ה. כתוצאה מדינית מהמבצע חדלה מצרים להיות צד פעיל במלחמה והחלה במגעים להסדרת שביתת נשק. עם תום מבצע זה הסתיימו למעשה קרבות מלחמת העצמאות. בהמשך השנים פעל צה"ל בפעולות תגמול בעזה ובסיני , מוצבי הסבחה, כונתילה ומבצע ירקון עד מערכת סיני ב-1956. 

את ההיכרות האישית עם סיני עשה סקל הצעיר בהיותו סרן במילואים, כשהחליט לחזור לשירות קבע והחל את הכשרתו בתהליך ממושך של הסבה לשריון. כך מלווה אותנו עמנואל מתפקיד לתפקיד ב-23 פרקי הספר, עד לאפיזודה של תרגיל הלילה האחרון של הפלוגה בסיני ערב המעבר מסיני לשטחי ישראל ב-1982 בעקבות השלום עם מצרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית