מה מתרחש במתקן הגרעיני YONGBYON בקוריאה הצפונית?

מערך הגרעין של צפ״ק חוזר שוב לכותרות עם סימנים מהחלל המעידים על פעילות כלשהי במעבדת הפרדת פלוטוניום. מומחים טוענים שללא פקחים, אין אפשרות לדעת בוודאות מה מתרחש במתקן 

צילומי לוויין מסחרי של המרכז למחקר מדעי של הגרעין ביונגביון שבקוריאה הצפונית מראים שהמתקן התרמי, שתפקידו לספק קיטור לתהליכים שונים בכור גרעיני, פועל מסוף פברואר ועד היום. הקיטור נחוץ למעבדה הרדיו-כימית (RCL) העוסקת בהפרדת פלוטוניום.

האתר 38NORTH מוסר כי משך הפעולה של המתקן ארוך מהרגיל, וניתן להסיק מכך שעוסקים שם בהפרדת פלוטוניום או בטיפול בפסולת רדיו-אקטיבית שנוצרה מתהליכים קודמים. אולם  מומחים מדגישים כי לא ניתן לאמת את ההשערות על סמך צילומי לוויין בלבד, ללא ביקור אישי במקום של פקחים, ורק כך ניתן יהיה לדעת מה מתרחש במתקן. 

הכור הגרעיני באתר זה אינו פועל משנת 2018, ולכן מניחים שמדובר בטיפול בדלק גרעיני שכבר השתמשו בו בתהליכים קודמים בעבר. המסקנה המתבקשת היא  שאין שינוי בהערכות במערב בדבר כמויות החומר הבקיע הנמצאות בידי קוריאה הצפונית. 

המעבדה הרדיו-כימית מורכבת ממתקן מיחזור שממחזר ומפריד פלוטוניום מהדלק שנוצל בעבר בכור. כמו כן מאחסנים ומטפלים במעבדת הפרדת הפלוטוניום בפסולת רדיו-אקטיבית המופקת בתהליכי עיבוד קודמים.