פרשנות | התפיסה האסטרטגית של הצי האיראני

החארג' הייתה כלי שיט משמעותי עבור הצי האיראני ואפשרה לאוניות המלחמה שלו לפעול ולבצע את משימותיו האסטרטגיות. הצי האיראני להתגבר במהירות על האבדה, ולהסב אוניות סוחר נוספות לשימושיו ולתמיכה במשימותיו המבצעיות

אילוסטרציה. en.irna.ir

בראשית יוני עלתה באש וטבעה במפרץ עומאן אחת האוניות הגדולות של הצי האיראני, החארג'. עד כתיבת שורות אלו, נסיבות טביעתה של האונייה לא ברורות. אך מעבר לסיפור השריפה וטביעתה של אוניית האם האיראנית, יש בסיפור כפתח מעניין לבחינת התפיסה האסטרטגית האיראנית של הפעלת אוניות האם וכיווני ההתפתחות האסטרטגיים של הצי האיראני.

משימות אסטרטגיות

החראג' הייתה אוניית האם המרכזית של הצי האיראני, אשר הופעלה על ידו למשימות אסטרטגיות ארוכות טווח, כאוניית סיוע לתספוק. החארג' אף השתתפה בשתי הפלגות לסוריה אותן ביצע הצי האיראני ב- 2011 וב- 2012, ובמספר הפלגות בשנה האחרונה לאספקת נפט לוונצואלה.

משימותיו אלו של הצי האיראני, בהן השתתפה החארג', העלו למרכז התודעה האיראני את חשיבותו האסטרטגית של הצי האיראני. הצי האיראני נזנח יחסית מאז ימי מלחמת איראן-עיראק, והדגש הושם באיראן על בניית חיל הים של משמרות המהפכה, הכפוף ישירות למפקד המשמרות, ולא לרמטכ"ל.

חיל הים של משמרות המהפכה אחראי על הגנת המפרץ הפרסי ומצרי הורמוז, ובמהלך העשורים האחרונים הושם דגש רב על פיתוחו, מתוך התפיסה שעליו להתמודד עם הצי האמריקאי, לו עליונות ימית ואווירית משמעותית. לפיכך פותחה תפיסת הלחימה האסימטרית האיראנית, המבוססת על תקיפות "עקיצה" מתואמות של עשרות כלי שיט בו זמנית, ירי מגוון רחב של אמצעים בלחימה רב-ממדית – מהים, מתחת לפני הים, מהאוויר ומהיבשה, כנגד אוניות הצי האמריקאי.

כלי שיט מהירים

חיל הים של משמרות המהפכה הצטייד במאות רבות של כלי שיט מהירים, הנושאים על סיפונם טילי שיוט נגד ספינות לטווחים ארוכים (עד 500 ק"מ), טורפדו ומיקוש. זאת ועוד, חיל הים צויד במאות רכבי שיגור קרקעיים לשיגור טילים בליסטיים וטילי שיוט, מערכות מכ"מ מתקדמות, ואף כשלושים צוללות ננס. וכך נזנח בניין כוחו של חיל הים הסדיר, שכלי השיט שלו הלכו והתיישנו, כמו גם מערכות הלחימה שלו.

בעשור האחרון הבין השליט האיראני, כי איראן נדרשת לפעול בגזרות מרוחקות, כמו במפרץ עדן, במצרי באב-אל מנדב, בים האדום ובים התיכון. פעילות מבצעית איראנית בגזרות אלו תייצר עבור איראן הרתעה מחד, ומאידך גם הישגים צבאיים ומדיניים, של הקרנת עוצמה, איסוף מודיעין והבטחת חופש השיט האיראני.

חשיבותו של חופש השיט האיראני התגברה בעיקר לאחר הסנקציות הכלכליות הקשות שהטיל על איראן הנשיא האמריקאי דונאלד טראמפ ב- 2018, ואי יכולתה של איראן למכור נפט למדינות העולם. איראן, שנקלעה למשבר כלכלי חמור החלה לחפש דרכים יצירתיות לשלשל דולרים לכיסה.

בתוך כך, החלה איראן בייצוא נפט פיראטי למדינות שונות כמו סוריה, סין, צפון קוריאה ואף וונצואלה, על אפה וחמתה של ארצות הברית, וללא שזו האחרונה תנקוף אצבע מול המהלכים האיראניים, למעט אזהרות שחלפו ולא נשמעו בבריזת הים.

צמצום טווחים

כאן למעשה החלה התפנית בחשיבותו של הצי האיראני. הצי האיראני קיבל תפקיד אסטרטגי משמעותי. הוא החל ביתר שאת לפעול לביצוע תרגילים צבאיים אסטרטגיים עם סין ורוסיה, תרגילים שעיקרם דיפלומטיה, הצגת הדגל האיראני ויצירת הרתעה מול ארצות הברית, כשהמסר הוא שאיראן אינה לבדה בשדה המערכה הימי במפרץ הפרסי.

הצי האיראני החל בביצוע משימות שיטור ולוחמה נגד פיראטים בקרן אפריקה ובים האדום, החל לבצע משימות סיור, איסוף מודיעין, העברת אמצעי לחימה לכוחות הפרו-איראניים והפגנת נוכחות בים התיכון ובאוקיינוס הפאסיפי, כמו רוצה השליט האיראני לומר, שיש בכוחה של המדינה לפעול מול ישראל וארצות הברית גם בקרבת חופיה ולא רק מרחוק.

למימוש שאיפותיה האסטרטגיות של איראן תוגבר הצי האיראני בכלי שיט חדשים, צוללות חדשות, מלאי אמצעי הלחימה שלו רוענן, והוא הצטייד במיטב מערכות הטילים נגד כלי שיט ונגד מטוסים, תוצרת התעשייה האיראנית. טילים אשר פותחו ויוצרו עבור חיל הים של משמרות המהפכה ושולבו גם בכלי השיט של הצי. חידוש נוסף היה שילובם של כלי טיס בלתי מאויישים (כטב"מים) וכלי שיט בלתי מאויישים (כשב"מים) בשירות הצי.

הצי החל להפעיל אוניות אם, כדוגמת החארג', אשר יסייעו לו במשימות ארוכות הטווח שלו, רחוק מאד מהחוף האיראני. רק לפני כשלושה חודשים פורסמה השקתו של כלי שיט חדש, אוניית אם, אשר הוסבה לשימוש צבאי מייעודה המקורי כאוניית סוחר.

האונייה החדשה, צולמה כשעל סיפונה הותקן מנחת רחב ידיים, ממנו ניתן להפעיל מסוקים, כטב"מים, כשב"מים ואף משגרי טילים, המותקנים על גבי משאיות. אפשר גם שעל גבי סיפון האונייה החדשה ניתן לשאת צוללות ננס, באמצעותן ניתן לבצע משימות קומנדו, משימות איסוף מודיעין, תקיפות עומק ואף משימות תקיפה חשאית של נתיבי שיט רחוק מאד מחופיה של איראן.

החארג' הייתה כלי שיט משמעותי עבור הצי האיראני ואפשרה לאוניות המלחמה שלו לפעול ולבצע את משימותיו האסטרטגיות. אך הקריירה לה נקטעה בטביעתה. ביכולתו של הצי האיראני להתגבר במהירות על האבדה, ולהסב אוניות סוחר נוספות לשימושיו ולתמיכה במשימותיו המבצעיות. כך, שלמרות תמונותיה של חארג' הטובעת, ישתקם הצי האיראני במהירות ומשימותיו לא תושבתנה.

בימים אלו, ממש בכתיבת שורות אלו, עושה שיירה נוספת של אוניות מלחמה ואוניות סוחר איראניות את דרכן לעבר האוקיינוס הפאסיפי, כשהן עוקפות את אפריקה במסען. ייעדן טרם ברור, וייתכן שיפנו לעבר סוריה דרך מצרי גיברלטר במקום להמשיך במסען המתוכנן לוונצואלה. הצי האיראני ממשיך לפעול ולהשיג הישגים אסטרטגיים עבור השלטון האיראני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית