צי מכליות הצללים האיראני הגביר את פעילות מכירת הנפט הפיראטי לסין

ההערכה היא כי בשנה האחרונה העבירו המכליות למעלה ממיליון חביות נפט ביום לסין, ולמעלה מ- 300,000 חביות ביום למדינות האחרות

https://en.irna.ir/news/83802919/Fourth-Iranian-oil-tanker-enters-Venezuelan-special-economic

איראן החלה להגביר את פעילותה למכירת נפט באופן פיראטי, למרות הסנקציות שהוטלו עליה ב- 2018 על ידי משטרו של הנשיא האמריקאי הקודם, דונלד טראמפ. צי המכליות האיראני, הכולל 123 אוניות, פועל בשלוש השנים האחרונות להעביר נפט באופן פיראטי למדינות כדוגמת סין, צפון קוריאה, סוריה, לבנון, איחוד האמירויות וונצואלה. לאוניות האיראניות יכולת העברה של כ- 100 מיליון חביות נפט ביום, בשווי של למעלה מ- 7.6 מיליארד דולר. 

ההערכה היא כי בשנה האחרונה העבירו המכליות למעלה ממיליון חביות נפט ביום לסין, ולמעלה מ- 300,000 חביות ביום למדינות האחרות. רק השבוע הכריז מזכ"ל חיזבאללה, חסאן נסראללה, כי איראן תסייע ותספק ללבנון נפט על מנת להתגבר על המחסור האדיר בנפט במדינה הנאנקת תחת מצוקתה הכלכלית. 

על מנת לטשטש את פעילותן האסורה, המכליות האיראניות פועלות במספר דרכים. ראשית, פועלות המיכליות באמצעות דגלי נוחות של מדינות אחרות, ורישומן תחת מדינות קטנות. המכליות האיראניות מחליפות באופן תדיר את רישומן ואת שמן, כך שהמעקב אחריהן יהיה מורכב. בנוסף, מפעילות המכליות האיראניות שבשי GPS ומייצרים הונאת GPS, על מנת שעקבותיהן ומיקומן האמיתי לא ייחשף. 

בתמורה לנפט האיראני מסייעת סין לבניית יכולות הגרעין של איראן, לפיתוח תעשיית הנשק שלה ולפיתוח יכולות סייבר ומודיעין עבור איראן. זאת ועוד, מכירת הנפט הפיראטית מסייעת למשטר האיראני להגדיל את עתודות המטבע הזר שלו, לשפר את תנאי המחייה של האזרחים במדינה ולהמשיך לתמוך בפעילות הטרור העולמית שלה. 

סין מתנגדת לסנקציות האמריקאיות שהוטלו על איראן והגדילה את המבצעים החשאיים שלה עם איראן בשנה האחרונה, לרבות הברחות הנפט והאצת תוכנית הגרעין של איראן. סביר להניח, שהשלטון החדש באיראן רק יגדיל את נפח פעילות העברות הנפט הפיראטיות.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית