מערכות אמל"ח מתקדמות ישראליות במצעד של צבא זמביה

במצעד יום הצבא הוצגו מערכות ארטילריה הוביצר 130 מ"מ מדגם ATMOS M-46 מרגמות Spear MK2, כטב"מי הרמס וסקיילארק, כולם תוצרת אלביט ורובי תבור גליל ואייס תוצרת IWI

https://youtu.be/47NjkR9fU64

צבא זמביה הציג לראווה מערכות אמל"ח רבות ומתקדמות תוצרת ישראל הנמצאים בשירותו. בסרטון של הערוץ הזמבזי ZNBC הסוקר מצעד צבאי שנערך ב-13 ביוני לרגל יום הצבא בזמביה, ניתן לראות מערכות ארטילריה, מרגמות ונשק קל מתוצרת ישראל.

במצעד הוצגו 6 מערכות ארטילריה הוביצר  130 מ"מ מדגם ATMOS M-46  תוצרת אלביט מערכות הנישאות על גבי משאיות טאטרה 6X6 במשקל 10 טונות. האתר Janes.com מציין כי זהו אחד ממגוון השדרוגים של ATMOS שמציעה אלביט לתותחים נגררים מדורות קודמים, אם כי נראה כי זמביה היא  הלקוחה הידועה הראשונה עבור גרסת ה-M-46. שדרוג המערכת כולל בדרך כלל מערכות ניווט, בקרת אש ומערכות פיקוד ובקרה.

מערכת ה-Spear MK2 הנה מרגמה המצוידת במערכת בקרת אש ממוחשבת בשילוב עם מערכות הנחייה אוטומטיות ומערכות ניווט אינרציאליות לדיוק רב יותר. נראה כי הגרסה הזמבזית זהה לזו שאומצה על ידי תאילנד ונישאת על יד משאיות טאטה LPTA 713TC 4x4   הודיות. במצעד הציג חיל האוויר הזמבזי 3 כטב"מי הרמס 450 מתוצרת אלביט שנרכשו בשנת 2018 וצבא היבשה הציג 2 כטב"מים קטנים Skylark, גם הם מתוצרת אלביט.

אחד החידושים במצעד זה היא החשיפה לראשונה של כלי נשק קלים מתוצרת חברת IWI הנמצאים בשירות הכוחות המיוחדים של הצבא הזמבזי. במצעד נראו רובי סער תבור עם משגרי רימונים, רובי צלפים מסוג גליל ואף רובי סער מסוג גליל אייס שבעבר כבר דווח שהם בידי הזמבזים. נראה שמדובר בכלי נשק מעסקה שבוצעה כבר בשנת 2015.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית