דעה | האם לבנט יהיה את האומץ להלבין את הגרעין הישראלי? 

בהנתן וההתקדמות של איראן לפצצה גרעינית ודאית, על בנט, כראש ממשלה חדש, לקדם מול נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, את הלבנת הגרעין הישראלי. הצהרה פורמלית כזו תשיג את מטרתו היחידה של נשק זה - הרתעה גרעינית

צילום: חיים צח | לע״מ

אחד הדברים הטובים בחילופי ממשלה, לצד שימור התרבות הדמוקרטית בישראל, הוא שאפשר להכניס ציפיות חדשות לרשימת המשאלות. בהיבט ביטחון לאומי, אחת מהן, היא הלבנת הגרעין המיוחס לישראל, מול ארה״ב. לאור התקדמות איראן בנושא הגרעיני והאפשרות האפסית שמישהו יוכל למנוע ממנה פצצה, גרעין ישראלי מוצהר, ככל שקיים כזה ובהתאם למיוחס לישראל, נחוץ לשימור הרתעה גרעינית הדדית.  

הצפייה, במקרה זה, נופלת על נפתלי בנט. הוא ראש הממשלה החדש, לפחות עד שנת 2023. לאחריו יכנס לתפקיד יאיר לפיד. כמובן, אם הממשלה תשרוד. לצורך מאמר זה, נניח שזה לא משנה. אם בנט יתחיל בתהליך מול ארה״ב, כל רוה״מ שיגיע אחריו, יכנס לתוך הערוגה שבנט ונשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, יצרו בהקשר זה. 

גיאו-פוליטיקה: איראן אינה פקיסטן 

למה זה חשוב? האיום הגרעיני האיראני מכניס את מדינת ישראל לבעיה בהיבט גיאו פוליטי. בשונה מהגרעין האיראני, זה הפקיסטני, שגם הוא גרעין ״בידיים מוסלמיות״, אינו נתפס כאיום בישראל. זאת, מכיוון שלא רואים בפקיסטן איום ביטחוני. הגם שהיו שמחים שהידע הפקיסטני לא יגיע לידיים עוינות. 

מכל מקום, באיראן הסיפור אחר. המשטר האיראני לעומתי כלפי ישראל, בלשון המעטה, ואיומים על חיסול המדינה הציונית נשמעים מצד בכירים במערכת הפוליטית בטהרן מידי פעם. מספיק לתדלק את הנרטיב שבנה ראש הממשלה הקודם, בנימין נתניהו בעיני הציבור, שמהותו - אם לאיראן תהיה פצצה, היא באופן מיידי תזרוק אותה על ישראל. 

נרטיב שגוי מיסודו, היות ועד היום, פצצות גרעין, למעט אלו ששימשו להכרעת היפנים בסוף מלחמת העולם השניה, נועדו לשימור שלטון. לא להשמדת עם. אם איראן תזרוק על ישראל גרעין,ואם לישראל יש גרעין, כפי שמיוחס לה, היא צפויה להגיב באותו מטבע בהמשך. בנוסף, כנראה שעוד מדינות תצטרפנה לחגיגה והעולם לא יחזור להיות כפי שהיה. הרקורד של איראן לאחר המהפכה ב1979 הוא שימור עצמי לטובת קידום מהפכה דתית. לאור זאת, אין להנהגת איראן רצון להשמיד את עצמה. 

בשונה מנתניהו, הערכות אחרות, מקצועיות, רואות באיראן אויב רציונלי. ככזה, פצצת גרעין איראנית לא תביא להשמדת ישראל, כי אם לתחילתו של עידן הרתעה גרעינית הדדית בין ישראל לאיראן. במקרה כזה, שבו איראן תחשוף פצצת גרעין, עדיף יהיה לישראל, ככל שיש בידה נשק גרעיני, כפי שמיוחס לה, להצהיר על כך, לטובת הביטחון הלאומי. כן, אפשר להשאר עם עמימות, אבל אין בכך טעם בהיבט הרתעה. 

מדינות המזרח התיכון יתחילו לפתח גרעין צבאי מייד לאחר חשיפת פצצה איראנית. חלקן כנראה עושות הכנות כבר היום תחת אצטלה של תחנות כוח גרעיניות. מכשירים כוח אדם, בונים תשתית של מכונות, חלפים, מפעלים רלוונטים, שירותי ביטחון ייעודיים, ספקים חיצוניים, רוכשים מערכות הגנ״א לאתרים, ומנסים לקנות חומרים בקיעים בשוק השחור. השד יצא מהבקבוק מזמן, וישראל עומדת עם האצבע בסכר. כאילו זה יעזור. במזה״ת מתגרען, עדיף להיות עם נשק גרעיני מוצהר. 

למה לא מלבינים את הגרעין הישראלי? 

הסיבה העיקרית היא שישראל, על פי המיוחס לה במקורות זרים, פיתחה את הגרעין שלה בדרך לא חוקית, כמו איראן, הודו, פקיסטן ולוב (שויתרה עליו). ככזו, אם היא תצהיר כי יש לה גרעין צבאי, היא תהיה בבעיה מול ארה״ב. הצהרה כזו תוביל לסנקציות של ארה״ב והאו״ם נגד ישראל. 

עם זאת, לאור ההתקדמות הודאית של איראן לפצצה, וחוסר הרצון של ארה״ב להיכנס למלחמה נוספת לכיבוש איראן, נראה כי נפתחה הזדמנות לממש את הקופון העיתי מול נשיא ארה״ב. כלומר, אם ארה״ב נכנסת להסכם עם איראן, כזה שיאפשר לה להמשיך לפתח תשתיות יתירות לגרעין צבאי, בנחת, הרי שאם בידי ישראל גרעין, כפי שמיוחס לה, היא תוכל להלבין אותו בסיוע ארה״ב והאו״ם. ללא סנקציות. 

במקום לשווק לעולם ולציבור הישראלי סיפור דמיוני על השמדת הפצצה האיראנית, ישראל צריכה לומר לעולם שלא יהיה מצב שבו איראן חושפת גרעין, כפי שעשתה נניח קוריאה הצפונית, באמצעות ניסוי תת קרקעי או צילום פצצה בתוך טיל, וישראל נשארת בעמימות המיוחסת לה. 

בהיבטי הרתעה הדדית, במזה״ת מתגרען, המשך העמימות יהיה לרעת ישראל. להלבנת גרעין בצורה פורמלית ישנם יתרונות רבים בשיפור ותחזוקת היכולת הגרעינית. בהיבט בטיחותי. וכן בהיבט גיאו-פוליטי. כמו בשאר המדינות המחזיקות בגרעין, אם נכונים הפרסומים, גם בישראל כמיוחס לה, הגרעין נועד לשימור המדינה. וככזה, ראוי שהוא יהיה מוצהר וישיג את מטרתו היחידה - הרתעה גרעינית.   

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית