על הפרק: הארכה נוספת של הסכם ניטור אתרי הגרעין באיראן

בטהרן לא ששים להשיב לאו״ם האם הם יאריכו את הסכם ניטור אתרי הגרעין באיראן. במידה ולא יוארך, האיראנים יכולים למחוק את ההקלטות מחודש פברואר עד סוף יוני

Photo Credit: Dean Calma / IAEA

הוועדה לאנרגיה אטומית של האו"ם דרשה בסוף השבוע מאיראן להשיב תשובה מיידית לשאלה אם תסכים להארכת הסכם הניטור והפיקוח שפג תוקפו. תשובת הנציג האיראני: "אין לטהרן שום מחוייבות להשיב לדרישה".

הסכם הניטור עוסק באיסוף נתונים על "פעילויות שונות" של איראן בנושא הגרעין. יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי אמר בסוף השבוע בפריס כי הודיע לאיראן ש"על מנת להבין את עמדתה בעניין המשך הסכם הניטור ואיסוף נתונים עליה להתייחס לדרישה". לדברי סוכנות הידיעות האיראנית TASNIM' הגיב הנציג האיראני קאזם גריבבאדי ש"איראן אינה מחוייבת להשיב".

גם וושינגטון סבורה שעל איראן להבהיר את עמדתה בנושא הסכם הניטור, וסירוב להשיב סותר את טענות איראן בדבר רצונה לשוב אל הסכם הגרעין משנת 2015. שיחות וינה נמצאות עתה בפסק זמן ואמורות להתחדש בראשית יולי. שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן אמר בפריס שעמדת איראן מעוררת דאגה עמוקה, וכי הדברים הובהרו לשלטונות טהרן.  

בחודש פברואר הפחיתה טהרן את מספר ביקורי הפקחים באתרי הגרעין, ובכך הפחיתה את רמות הניטור של פעולותיה. על כך אמר אנתוני בלינקו: "יש לנו חילוקי דעות עמוקים עם איראן. אני מקווה לחידוש קרוב ל השיחות, אך אנו עדיין לא שם". 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית