צרפת: בעלי חברת הסייבר ההתקפית Nexa הואשמו בסיוע לעינויים

אם השם אוליבייה בוחבוט לא מצלצל, זה בגלל שאתם לא עובדים בתחום הסייבר ההתקפי. הוא מואשם בסיוע לממשלות מצרים ולוב לענות מתנגדי משטר. והוא שותף של מספר ישראלים. אל תדאגו, הם לא מואשמים, אבל זו נורת אזהרה לכל העוסקים בתחום

https://www.fidh.org/en/region/north-africa-middle-east/egypt/surveillance-and-torture-in-egypt-and-libya-amesys-and-nexa

התביעה בצרפת מאשימה ארבעה מנהלים בחברת סייבר בשל מעורבות בפעילות ריגול בלוב ובמצרים. החברוה חשודה כי מכרה ציוד מעקב באינטרנט ללוב ומצרים. אחד השמות, הידוע היטב לישראלים הפועלים בתחום הסייבר ההתקפי והאיסופי, הוא Olivier Bohbot, ראש חברת Nexa Technologies (לשעבר Amesys).

התובעים האשימו ארבעה בכירים בחברה הצרפתית בסיוע לשלטון מועמר קדאפי לשעבר והרשויות במצרים לרגל אחר אנשי אופוזיציה. בעקבות שימוש בכלי הסייבר, אלו עוכבו ועונו, כך הודיעה קבוצת זכויות אדם ביום שלישי האחרון (22 ביוני).

ראש חברת Amesys לשעבר, Philippe Vannier, הואשם בפריז בשבוע שעבר ב"שותפות למעשי עינויים", על פי טענות הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם (FIDH), שאושרו על ידי גורמים שיפוטיים. Olivier Bohbot, ראש חברת Nexa Technologies ושני בכירים אחרים הואשמו ב"שותפות למעשי עינויים והיעלמות כפויה".

החברות חשודות כי מכרו ציוד מעקב באינטרנט ללוב ומצרים, בהתאמה, ששימשו למעקב אחר מתנגדי המשטר. "זהו צעד ניכר שמדגים כי מה שאנו רואים מדי יום בשטח - הקשרים בין פעילויות חברות המעקב הללו לבין הפרות זכויות אדם. אלו יכולים להיחשב כהליך פלילי ולהוביל להאשמות בשיתוף פעולה", אמרו עורכי הדין של FIDH, בהצהרה.

ה- FIDH הגיש את התביעה והחקירות נפתחו לאחר דיווח הוול סטריט ג'ורנל על העסקאות בשנת 2011, כאשר הפגנות האביב הערבי השתוללו בכמה מדינות במזרח התיכון. דו"ח ה- WSJ גילה כי Amesys סיפקה טכנולוגיית Deep Packet Inspection לממשלת קדאפי, מה שאפשר לה ליירט באופן סמוי הודעות אינטרנט.

Amesys הודתה בעסקת הטכנולוגיה עם לוב, שנעשתה על רקע הקלת הקשרים עם המערב החל משנת 2007, כאשר קדאפי ביקר בפריז את נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי. לפחות שישה קורבנות לכאורה של הריגול שהצטרפו לתביעה כתובעים נחקרו על ידי שופטים צרפתים בין השנים 2013-2015.

בשנת 2017, השופטים הפנו את דגשם לחברת Nexa Technologies, שהואשמה במכירת גרסה מעודכנת של התוכנה של Amesys בשם "Cerebro", המסוגלת להעביר הודעות בזמן אמת או איתור שיחות, לממשלת נשיא מצרים, עבד אל פתאח א-סיסי. ה- FIDH אמרו כי שופטים חוקרים גם מכירת טכנולוגיות דומות לסעודיה.

הקשר הישראלי

כאמור, Olivier Bohbot, ראש חברת Nexa Technologies ידוע היטב בישראל לעוסקים בשוק הרלוונטי. בשנת 2019, החברה שלו, Nexa, התאחדה עם חברת Wispear, הנמצאת בבעלות טל דליאן הישראלי. חברת WiSpear מוכרת יכולות יירוט נתונים ושמה נקשר, בין היתר, לפרשה מפורסמת בקפריסין

באופן רשמי שמו של דליאן או ישראלים אחרים הקשורים לחברת Nexa לא עלו בפרשה האחרונה של FIDH בצרפת. עם זאת, הפרשה חושפת את השטח האפור בו עוסקות חברות תקיפה ואיסוף בסייבר, גם ישראליות, ועד כמה דק הקו בין פעילות חוקית ולגיטימית לבין הליך פלילי. אזכיר כי את הפיקוח על השימוש במוצרים אלו אמורים לבצע אגפי מלמ״ב ואפ״י במשרד הביטחון הישראלי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית