ארה״ב חסמה עשרות אתרי אינטרנט של התקשורת האיראנית

על רקע מו״מ הגרעין המקרטע וחילופי השלטון באיראן, הודיעה מחלקת המדינה כי פעולת האתרים מהווה הפרה של הסנקציות האמריקניות, והאשימה אותם ב״קמפיינים של דיסאינפורמציה״

ארה״ב חסמה עשרות אתרי אינטרנט של התקשורת האיראנית

כך נראה כעת עמוד הבית של כל האתרים האיראניים החסומים. צילום מסך מאתר Press TV

מחלקת המשפטים האמריקנית הודיע אמש (ג׳) כי איתר 33 דומיינים אמריקניים המקושרים לאמצעי התקשורת האיראנית וחסם את פעולתם, כיוון שפעולתם מהווה הפרה של הסנקציות האמריקניות. מרבית האתרים המשמשים את איחוד הרדיו והטלוויזיה האיראני (IRTVU), ושלושה מופעלים על ידי גדודי חיזבאללה.

ה-IRTVU נכנס לרשימה השחורה האמריקנית (Specially Designed Nationals – SND) באוקטובר של השנה שעברה, בשל היותו תחת שליטת כוח קודס של משמרות המהפכה, כך מצוין בהודעה של מחלקת המשפטים, שמבהירה כי על ישויות הנמצאות ברשימה חל איסור לקבל שירותים בארה״ב, כולל שירותי אינטרנט, ללא אישור מיוחד. ״חלקים בממשלת איראן, כולל ה-IRTVU, מתחזים לארגוני חדשות או לכלי תקשורת ומטרגטים את ארה״ב בקמפיינים של דיסאינפורמציה ושל השפעה זדונית״, נכתב.

גם האתרים המופעלים ע״י גדודי חיזבאללה – מיליציה שיעית-עיראקית שהוקמה ע״י כוח קודס, הפועלת באלימות נגד הנוכחות האמריקנית במדינה - נמצאים בקטגוריה זו, שכן מחלקת המדינה הצהירה על המיליציה כעל ארגון טרור זר, והמשרד לפיקוח על נכסים זרים (OFAC) השייך למחלקת האוצר כלל אותו ברשימה השחורה כבר ב-2009. בהודעה צוין כי ״שלושת האתרים שהפעילו גדודי חיזבאללה היו בבעלות של חברה אמריקנית. גדודי חיזבאללה לא קיבלו אישור הפעלה״.

האתרים שהורדו מהאוויר כוללים את אלה של PressTV – ערוץ איראני המשדר באנגלית המוכר גם בישראל מדיווחיו מרמת הגולן, וכן אתר אל-מאסירה המופעל ע״י המיליציות החותיות בתימן, אתר אל-עלאם המדווח מאיראן בשפה הערבית, וכאמור עוד עשרות, המשדרים בשפות שונות ולקהלים מגוונים. נכון לכתיבת שורות אלה, על הלינק המוביל לכל אחד מהאתרים מובילה להודעה הבאה בעמוד הבית (ראו תמונה מעלה), המציינת ״אתר זה נתפס על ידי ממשלת ארה״ב, כחלק מפעולת לשכת התעשייה והביטחון, המשרד לאכיפת הייצוא וה-FBI״.

על פי דיווח של Arab News, חלק מהאתרים כבר חזרו לפעילות בדומיינים אחרים שהושמשו בזריזות, עם סיומות של ir במקום com. שארוק נזאמי, דובר המשלחת האיראנית לאו״ם, מסר כי מדובר בניסיון אמריקני לחסום את חופש הביטוי באיראן. ״אנו דוחים את הפעולה הבלתי חוקית והביריונית הזו, ונמשיך לעסוק בנושא באמצעות אפיקים משפטיים״, צוטט בסוכנות הידיעות האיראנית ״מהר״. יצוין, כי לא מדובר בפעם הראשונה בה משתלט הממשל האמריקני אתרים איראניים. באוקטובר האחרון, לדוגמא, השתלט על 92 אתרים המשויכים למשמרות המהפכה.  

הפעולה האמריקנית הנוכחית מגיעה על רקע הניסיונות להחיות את הסכם הגרעין האיראני, הנתקלים בקשיים נרחבים, עם סבב נוסף של שיחות הסתיים בתחילת השבוע בווינה ללא תוצאות. ארה״ב אמנם טוענת כי אין תאריך יעד לסיום השיחות, אך בפועל ממשל ביידן להוט למדי להגיע להסכם, והעיכובים השונים יוצרים תסכול רב.

גורם נוסף שמערער עוד יותר את המשוואה המסובכת הזו הוא הנשיא האיראני החדש והשמרן איברהים ראיסי (התליין מטהרן), שנבחר לאחר שמונה שנות שלטונו של חסן רוחאני הרפורמיסט. כבר בנאומו הראשון מאז נבחר לתפקיד הצהיר ראיסי כי הוא שולל פגישה עם הנשיא ביידן וכי פרויקט הטילים הבליסטיים של מדינתו אינו עומד למו״מ, כמו כן גם התמיכה האיראנית במיליציות האזוריות.