כבוד: אקוסיסטם החדשנות הישראלי מדורג במקום 3 העולמי

כך על פי דו״ח הדירוג השנתי של StartupBlink, הממפה אקוסיסטמות טכנולוגיות ברחבי העולם. ״ישנן סיבות טובות לכך שישראל ידועה כ׳אומת הסטארט-אפ׳, היא מהווה דוגמא ומופת למדינות אחרות״, נכתב בדו״ח

כבוד: אקוסיסטם החדשנות הישראלי מדורג במקום 3 העולמי

פארק ההייטק עופר בפ״ת, בשנה שעברה. צילום: REUTERS/Ronen Zvulun

אקוסיסטם הסטארט-אפ של ישראל ממוקם במקום השלישי בעולם, ומקדימות אותו רק ארה״ב ובריטניה. כך מעלה דו״ח הדירוג השנתי של StartupBlink, מרכז מחקר הממפה אקוסיסטמות טכנולוגיות ברחבי העולם ומודד את פעילותן בלמעלה מ-100 מדינות ו-1,000 ערים.

המרכז, שמטהו בישראל, מעסיק חוקרים בשלל מדינות שונות. למקום הרביעי הגיעה קנדה, ולחמישי – גרמניה. כל החמש שמרו על אותם מיקומים כמו בשנה שעברה. סין הגיעה למקום השביעי – עלייה משמעותית של שבעה מקומות. איחוד האמירויות נמצאת במקום ה-25, ואתיופיה סוגרת את הרשימה במקום ה-100. מצרים, סעודיה ולבנון נמצאות במקומות 70, 71 ו-74, בהתאמה.

שקלול הנקודות מתבצע על פי נקודות של כמות, איכות ופעילות עסקית. ארה״ב מגיעה לראש הטבלה עם ציון כולל של 124.420. בפער עצום מאחוריה נמצאת בריטניה עם ציון של 28.719, וישראל נוגסת בעקביה עם 27.741. הדו״ח מציין לחיוב את העובדה שהפער בין ישראל לבין בריטניה במקום השני קטן באופן משמעותי בשנה האחרונה, ומעלה אפשרות כי בקרוב תהיה ישראל במקום השני. מבחינת איכות, ישראל כבר ממוקמת במקום השני, אחרי ארה״ב.  

בחלוקה לערי האקוסיסטמות הטכנולוגיות המובילות, סן פרנסיסקו כצפוי קוטפת את המקום הראשון ולאחריה ניו יורק ובוסטון. תל אביב ממוקמת היטב במקום השמיני – ירידה של מקום אחד מהשנה שעברה. נציגות נוספת ברשימת הערים היא ירושלים, במקום ה-54 (עלייה של שני מקומות). סה״כ נכנסו 11 ערים ישראליות לרשימת אלף העולמיות, כאשר בפעם הראשונה השנה מופיעות בה נצרת (מקום 508), קיסריה (מקום 580), מודיעין (מקום 627) ונהריה (מקום 914). חיפה הגיעה למקום ה-119, ובאר שבע למקום ה-238.

סה״כ ברשימת הערים נמצאות 74 אקוסיסטמות מהמזרח התיכון, כאשר את הזינוק המרשים ביותר רושמת דובאי, שזינקה 146 מקומות מהשנה שעברה והתמקמה במקום 169 המכובד. היא גם ממוקמת במקום הרביעי ברשימת ערי האקוסיסם המובילות במזה״ת – כאשר ת״א, ירושלים וחיפה תופסות את המקומות 1, 2 ו-4, בהתאמה.

״ישנן סיבות טובות לכך שישראל ידועה כאומת הסטארט-אפ. זו מדינה קטנה שמשפיעה באופן משמעותי על אקוסיסטמת הסטארט-אפים הגלובלית״, נכתב בדו״ח, שמציין עוד כי ישראל היא ״דוגמא ומופת״ למדינות אחרות בשל מספר סיבות: הצלחה חרף המצב הגיאופוליטי הרגיש, ייצור ההכנסות עבור המדינה בצורת מיסים וההשפעה החיובית על הכלכלה הלאומית, ופעילות משגשגת למרות מדיניות, רגולציה ותשתיות שאינן נחשבות למתקדמות ביותר. עוד מצוין לחיוב הצבא, ש״הפך לאחד ממריצי הסטארט-אפ הגלובליים שלא במתכוון״.

״על ישראל לוודא שתל אביב תישאר מרכז עולמי, לנוכח תחרות גוברת מאסיה, אירופה וארה״ב״, נכתב בדו״ח. ״אם תוכל לעשות זאת, ובמקביל לחזק את ירושלים ואת דירוג הערים הנוספות, תשמור ישראל על דירוגים מרשימים מאוד בהמשך. נקודת זכות נוספת שלה היא רפורמות רגולטוריות שיוכלו לאפשר לציון העסקי שלה (הממוקם כרגע במקום ה-25 העולמי) לטפס״.

אולי יעניין אותך גם