תכירו: הכטמ״מים שעובדים עבור חיל הים

גס"י (גף סיור ימי) יחידת החיבור בין חיילות האוויר והים. יוצרת תמונה ימית יומית באמצעות הכטמ"מ 'שובל'

צילום: אתר חיל האוויר

בבסיס פלמחים פועלת יחידה מיוחדת שמחברת בין חיל האוויר לבין חיל הים ובונה כל יום את התמונה הימית עבור צה"ל מתוך קרון הכטמ"מ 'שובל' (HERON 1). יחידת גס"י, גף סיור ימי, שייכת לטייסת הכטמ"מים 200 והיא מוגדרת העיניים של חיל הים מהשמיים.

מפקד גס"י רס"ן ע' מסר לאתר חיל האוויר כי תפקיד חיילי וחיילות היחידה הוא לבנות תמטנה ימית יומית של אזורי המים הכלכליים של המדינה, והיחידה משתתפת במבצעים בתקופת המב"מ ובמעצים מיוחדים. בקרון ההפעלה של הכטמ"מ 'שובל' יושבים עת פעילות שלושה מחיילי גס"י ושני מפעילי כטמ"מ מהטייסת. לפני כל משימה הם מקבלים מחיל הים מידע ונתונים ומאתרים מטרות בלב ים בסיוע הכטמ"מ. מגלים ספינות, מזהים את סוג הספינה, למי היא שייכת ומה מטרת הפלגתה. 

כשהגיע לחופי ישראל זיהום דלקים חמור, היה חשש לגל שני של זיהום, והכטמ"מ ויחידת גס"י  הם שאיתרו אצל הגל השני ודיווחו לרשויות הרלוונטיות. חיילי וחיילות גס"י עוברים הכשרה בת שמונה חודשים עד להסמכה המקצועית להפעלת עמדות המכ"ם והפעלת הכטמ"מ בכל גיחה. סגן ג', מפעיל כטמ"מ בטייסת 200, סיפר שהמפעילים מבצעים משימות בתדירות גבוהה, וכך נוצר חיבור הדוק בין אנשי חיל האוויר וחיל הים ביחידה, למרות השוני בעולם התוכן של נציגי שני הזרועות. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית