שתי אוניות הצי הבריטי נפלו קורבן ללוחמת ניווט בים השחור

שתי האוניות הבריטיות סטו ממסלול הפלגתן לאחר שמערכות הניווט שלהן הצביעו על כך שהן מפליגות סמוך לאי קרים, בה בעת שהם היו בסמוך לאודסה

שתי אוניות מלחמה של הצי הבריטי שביצעו פעילות מבצעית בים השחור נפלו קורבן ללוחמת ניווט, ככל הנראה על ידי הרוסים. האוניות הבריטיות שוהות בים השחור להפגנת נוכחות בעיקר מול הצי הרוסי וסיוע לצי השישי האמריקאי הפועל בזירה. 

לוחמת ניווט מוגדרת כפעולות התקפיות והגנתיות מכוונות, על מנת למנוע מהיריב את השימוש במידע ובתזמון של מערכות ניווט על מנת לבנות תמונת מערכה בזמן אמת, לתמרן, לנווט ולהפעיל מערכות נשק, ובה בעת לשמור על יכולות אלו עבור המפעיל. 

שתי האוניות הבריטיות סטו ממסלול הפלגתן לאחר שמערכות הניווט שלהן הצביעו על כך שהן מפליגות סמוך לאי קרים, בה בעת שהם היו בסמוך לאודסה. לוחמת הניווט התבצעה באמצעות שיבוש מערכת ה- AIS (Automatic Identification System).

מערכת ה- AIS היא מערכת אזרחית, אותה מחוייבת להפעיל כל אונייה מעל דחי של 300 טון, כך על פי חוקי ארגון השיט הבינלאומי, ה- IMO. המערכת משדרת את מיקום האונייה ומידע נוסף אחר, המערכת מתממשקת למערכות ניווט נוספות באונייה, כולל GPS ועוד. למערכת ה- AIS ממשקים פתוחים ברשת האינטרנט, המאפשרים צפייה בחינם לכל דורש על נתוני כל כלי השיט המפליגים ברחבי הגלובוס (מוזמנין לצפות באתר www.marinetraffic.com למשל). 

לא ברור כיצד בוצעה הטעיית ה- AIS, האם באמצעות תקיפת סייבר על מערכת ה- AIS או באמצעות שיבוש מערכות ה- GPS. פעמים רבות בעבר הודגמו תקיפות על מערכות AIS כמו גם שיבושי GPS שהרוסים הפעילו בים השחור. עד פרסום ממצאי הצי הבריטי כל האופציות פתוחות. 

   

 

אולי יעניין אותך גם