דעה | שח: נתניהו הפך להיות המשוכה העיקרית בפני הרמטכ״ל למימוש תר״ש תנופה 

הארכת מינוי רא״ל אביב כוכבי בשנה נוספת שווה כקליפת השום ללא תקציב חדש שיתמוך במימוש תר״ש תנופה. מהצד השני, נתניהו צריך לעשות הכל להפיל את חוק התקציב במטרה ללכת לבחירות חדשות

https://www.youtube.com/watch?v=YOhhV8Kl3FY

בצעד, שככל הנראה לא תוכנן מראש, אך לקוח כאילו ממשחק שחמט מקצועי, אישרה הממשלה בראשות נפתלי בנט את הארכת הכהונה של הרמטכ״ל אביב כוכבי בעוד שנה. כלומר, עד סוף שנת 2022. המשמעות היא, שכל ניסיון לתקוע את תקציב המדינה מצד האופזיציה, יפגע באופן ישיר בכוכבי ובתר״ש שלו. בכך, הפך בנט את נתניהו למשוכה בפני בניין הכוח של צה״ל. האבסורד? הארכת כהונתו של כוכבי קודמה בשלהי כהונתו של נתניהו. 

הארכת המינוי של כוכבי משולה לקליפת השום אם לא יעבור תקציב מדינה שיתן לרמטכ״ל את החלק היחסי של התקציב לממש את תר״ש תנופה. אם התקציב יעבור בינואר, לכוכבי תשאר עוד שנה עם כסף לממש, לפחות חלק, מתר״ש תנופה. בכך, הפך בנימין נתניהו, ראש האופזיציה, למשוכה העיקרית בדרכו של כוכבי - זאת, בשל הרצון של האופזיציה להפיל את חוק התקציב של הקואליציה. 

אם חוק התקציב לא יעבור, הממשלה תתפרק, ונלך לבחירות נוספות ככל הנראה באזור מרץ-אפריל 2022. גם אם תקום ממשלה חדשה בסביבות מאי - יוני 2022, התקציב לא יעבור עד ינואר 2023. במילים אחרות, עבור כוכבי מדובר ב״שוט אחד״. או שהתקציב עובר בינואר הקרוב ונותן לו כסף לממש חלק מתר״ש תנופה בשנה שתשאר לו, או שהוא יבלה את שנת 2022 - עם תקציב 2019. 

אם נסתכל על המהלך של בנט, מדובר בשח לנתניהו. אם נתניהו לא יעשה מהלכים להפיל את חוק התקציב באוגוסט הקרוב ובינואר הקרוב, הוא ישאר באופוזיציה עוד הרבה זמן. יתרה מכך, אם חבריו בליכוד יראו שהוא לא מסוגל להפיל את הממשלה החדשה על בסיס חוק התקציב, החוליה הכי חלשה של כל ממשלה, יתחיל קרב ירושה ביתר שאת. כלומר, תקיפת חוק התקציב היא , כנראה, ההימור הכי נכון של נתניהו כראש האופוזיציה. 

אם הולכים לבחירות בתחילת 2022, הציבור עוד יזכור מי זה נתניהו והזיכרון הזה שווה עשרות מנדטים בקלפי. אם התקציב עובר, והממשלה לא נופלת, ב2023 וצפונה, אף אחד לא יזכור מי זה נתניהו לאחר שנה וחצי כהונה של בנט. הזיכרון של הישראלים קצר, אפילו קצר מאד. כלומר, במונחים של שחמט, אם בנט מעביר תקציב בינואר, זה שחמט פוליטי לנתניהו. 

הארכת המינוי של כוכבי יכולה להתפס כמלכוד 22 לנתניהו. אם הוא יפיל את התקציב בינואר, הוא ישאיר את צה״ל, וכוכבי, ללא תר״ש מסודר. אזכיר כי זה לא אמור לעניין את נתניהו יותר מידי, הרי הוא זה שלא העביר תקציב בשנתיים הקודמות, והשאיר את צה״ל ללא תר״ש. אם הוא לא יפיל את החוק - הוא יפסיד הזדמנות פז לחזור לכס ראש הממשלה. 

עבור כוכבי, מדובר במאבק בעייתי. כראש הצבא, הוא לא יכול להכנס למאבק פוליטי מול ראש האופוזיציה וראש הממשלה עד ללפני שבועיים. כלומר, כוכבי תלוי באופן מלא בבנט, לפיד וגנץ שיצליחו להעביר את התקציב בינואר הקרוב. עם זאת, כוכבי, יכול, כמו שעשה בטקס לזיכרו של אמנון ליפקין - שחק, למכור לציבור למה חשוב להשקיע בצה״ל. 

כלומר, כוכבי, יכול להנחות את דובר צה״ל החדש, לתכנן קמפיין תקשורתי מטעם צה״ל, באמצעות כתבים צבאיים, כנסים, והדלפות לתקשורת, במטרה למסגר נרטיב שחייבים את התקציב בינואר הקרוב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית