דעה | נדרשת תשומת לב להכשרה נכונה בקליעה קרבית

מעצבי הדרכה והכשרת לחימה נדרשים לחשוב "כמה פגענו היום" - לא כמה ירינו היום. זו אינה נוסחה או מדד להכרעה בקרב יריות, אלא מיקוד אפקטיבי במיומנויות המלחמה. קליעה קרבית צריכה להעשות על פי ריבוי טווחים ובגודל מטרות משתנה

אילוסטרציה. צילום: דובר צה״ל 

ב-45 השנים האחרונות ועדיין כל יום, אני עוסק בהכשרת לוחמים ושיפור כשירותם. לוחמים בטרור, לוחמיי אכיפת חוק ואנשי אבטחה. כמדריך, מעצב תוכניות אימונים, פיתוח אמצעי לחימה והדרכה וכקצין לוחמה פעיל. לכל אירגון ביטחוני בארצינו, יעוד אתגרים ואיומים שונים. אזורי הפעולה, גודל כוחות , עוצמת האש ומאפייני המשימות המבצעיות משתנים מארגון לארגון.

מאמר זה מתכלל את כל העוסקים במלאכת הדרכת הלחימה – צה״ל, מג״ב, משטרה, כוחות בטחון ממלכתי ואזרחי. חשוב לציין שמאמר זה מתייחס לנשק קל בלבד. קצת בליסטיקה. בקרב יריות, אנו שואפים לנטרול מיידי של כל איום Instant-Incapacitation. 

אפקטיביות הירי (מהות הנזק) נמדדת על פי עקרונות הבליסטיקה הסופית (מפגיעה עד עצירה). מהר יותר (פיזור) זה לאט יותר. לאט יותר (ריכוז קריטי) זה מהר יותר לניטרול האיום. כמאמנים ומתאמנים בירי והפעלת כליי נשק אנחנו מתרגלים מיומנות הקליעה במטרה ומהירות גם כן. בנקודה זו תפעול ושימוש אפקטיבי בנשק חם פותח אתגר למאמן ולמתאמן – יותר מדוייק פחות מהר. יותר מהר פחות מדוייק. לא בתאוריה אלא פיזיקה פרקטית.

עיסוק ומיקוד האתגר זה מייצר דגשים טובים יותר בהכשרת הלוחמת והלוחם. היסטוריה בקצרה. כבר למעלה מ 500 שנה כלי הירייה ממשיכים להתפתח בעיקר בתחומי הדיוק האמינות וקצב האש. כיום רובה הסער והאקדח מאפשרים קצב ירי מהיר ומדויק יותר. הטכנולוגיה והתחרות העיסקית ממשיכים במגמת שיפור זו. אך עקרונות הכרעת הקרב לא השתנו מעולם , הטכניקה כן. ההגיון שכמות (תחמושת) מובילה לאיכות (פגיעות) מוכח כבר 100 שנה.

מעצבי הדרכה והכשרת לחימה נדרשים לחשוב "כמה פגענו היום" - לא כמה ירינו היום. זו אינה נוסחה או מדד להכרעה בקרב יריות, אלא מיקוד אפקטיבי במיומנויות המלחמה. קצב ירי מהיר מותנה, בין היתר, במנגנון כלי הירייה ( מכלולי הזנה, הפלטה, הדק). קצב פגיעות מהיר זה עניין מורכב המותנה גם במיומנות יורה. ידע ותירגול. מגבלות או מעכבי ביצוע (פיזי או מנטלי). טווח. גודל מטרה או איזור פגיעה נדרש.  

תאורה.  תנועה  – של היורה, של המטרה ויחס הדדי. מסלול בליסטי רלוונטי. כוונות – סוג התאמה, תקינות ואיפוס. ריסון רתע. משען או יציבות. יש עוד כמה, אך הגענו כבר לעשרה תנאים. חשוב בעיקר להדגיש את גודל המטרה והטווח מול מיומנות וציוד נתון.

בתצפיות רבות ביחידות, ארגונים ומטווחים שונים בארצנו, לאחרונה, אני מזהה מגמה ברורה ונטייה מובהקת לתירגול ירי מהיר בטווחים קצרים על מטרות קרטון גדולות יחסית. מכאן, שקצב הירי המהיר מכתיב את טווח הצבת המטרות וגודלן. נזהר אני מהכללות. אך התופעה ברורה, גורפת ורחבה. כאן הגענו למרכז ועיקר העניין - יותר מדיי יורים, ביותר מדיי אימונים, ביותר מדיי מטווחים של כוחות בטחון ואבטחה, מתמקדים בירי מטחים לטווחים קצרים על דמות קרטון מלאה.

ברוס״ר ואקדח אכן יש צורך בתירגול שכזה התואם איומים רלוונטים ומבוסס תורת לחימה מעודכנת. אך חשוב והכרחי להשאיר את מרכז המשקל, הזמן, הקשב והבסיס, לקליעה קרבית על פי ריבוי טווחים ובגודל מטרות משתנה. תכנון אימון, ראוי שיכלול הכנה לאיום יחוס מרכזי יחד עם בניה ושימור מיומנויות יסוד. המהירות היא אכן יתרון ומיומנות לפיתוח השבחה ושימור. הסיבות ברורות וידועות לכל לוחם מאבטח ומפקד.

אז במה להתמקד? מה חשוב יותר? מהירות או דיוק? תשובה קצרה וממוקדת  - בקצב הפגיעות. ישנן גישות שונות לשיפור מיומניות לחימה וקליעה. כמו כן מדדים שונים להישג נדרש או לסוג צורה וגודל המטרות. לכל המרכיבים הללו נדרשת חשיבה והגדרה ממקדת ומחייבת.  

לעניין מיומנות ואפקטיביות השימוש בכליי הירייה , תיכנון האימון ראוי שיגזר מרמה נדרשתף ברורה ומדידה. כגון ספירת פגיעות בזמן נתון או מדידת זמן הפגיעות. הגדרת הנדרש ראוי שיעודכן בצורה סדורה על פי אישרור איומיי יחוס ובקשב מלא למפקדים בכוחות המבצעיים.


ראובן ורטהיים גלעד, לוחם מדריך מעצב מפקד ומוביל פעיל בתוכניות אימונים להכשרת לוחמים.  45 שנות ניסיון באימוניי לחימה לכוחות צבא משטרה ביטחון. פעיל בפיתוח אמצעים חדשניים להדרכה לחימה. מדריך מוביל בחברת רומטס 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית