הסנאט האמריקני אישר את מינויו של ״צאר הסייבר״ הראשון

כריס אינגליס, בכיר לשעבר במועצה לביטחון לאומי, ייכנס לתפקיד מנהל הסייבר הלאומי של הבית הלבן - תפקיד חדש שיצר הנשיא ביידן, במסגרת הדגש המשמעותי שניתן לנושא הגנת הסייבר בממשל החדש

כריס אינגליס במהלך השימוע בסנאט, מוקדם יותר החודש. צילום: Michael Brochstein/Sipa USA via REUTERS

הסנאט האמריקני אישר ביום חמישי האחרון פה אחד את מינויו של כריס אינגליס לתפקיד מנהל הסייבר הלאומי של הבית הלבן. זהו תפקיד חדש שנוצר תחת ממשל ביידן, במסגרת חוק הרשאת ההגנה הלאומית המעודכן, המשקף את החשיבות המכרעת שמקנה הנשיא לנושא הגנת הסייבר. מדובר למעשה בהרחבה של תפקיד ״מתאם הסייבר״ של הבית הלבן שהקים ברק אובמה – שבוטל בנימוק של היעדר צורך ע״י דונלד טראמפ לפני כשלוש שנים.

תפקידו של אינגליס, המכונה ״צאר הסייבר״, יהיה לפקח על פיתוח אסטרטגיית הגנת הסייבר הפדרלית, לתאם את מדיניותה ולקשר בין הסוכנויות הפדרליות השונות, לפקח על פיתוח האסטרטגיה, וכן להוות את הגורם המקשר בנושא בין הקונגרס לבית הלבן. הוא יעבוד צמוד לראשה המיועדת של הסוכנות להגנת סייבר ותשתיות (CISA), ג׳ן איסטרלי, שמינויה צפוי להיות מאושר בקרוב.

״עלינו לוודא שהטכנולוגיה שלנו נבנית ונפרסת כאשר בראש ובראשונה המחשבה היא על הגנתה, ששרשרת האספקה התומכת הטכנולוגיה נקייה מסיכונים ביטחוניים, שאנשינו הנם בעלי אוריינות סייבר, שהתפקידים ותחומי האחריות מוגדרים דיים, ושאנו מסירים את הסדקים והקרעים המאפשרים ליריבינו את ההזדמנויות למצוא ולנצל חולשות״, אמר אינגליס במהלך שימוע האישור שנערך בסנאט מוקדם יותר החודש.

הקמת תפקיד מנהל הסייבר הופיע כאחת מהמלצותיה של ועדת סולריום למרחב הסייבר, ועדה דו-מפלגתית שהוקמה בשנת 2019 על ידי ג׳ון מקיין, על מנת לפתח אסטרטגיה להגנה על ארה״ב מפני מתקפות סייבר משמעותיות. ואולם, כתבה באתר ״פוליטיקו״ (מאת אריק גלר) מצביעה על כך שהקונגרס לא הגדיר במדויק את היקף התפקיד החדש ורוחב הרשאותיו, או מה תהיה חלוקת העבודה בינו לבין אן נויברגר, סגנית היועץ לביטחון לאומי בתחומי סייבר וטכנולוגיה חדשנית.

אינגלס, בן 66, שירת בחיל האוויר האמריקני לפני שפנה לשירות הציבורי, וכיהן כמעט 30 שנה בסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי (NSA). בין התפקידים שמילא במועצה: סגן מנהל משרד מדיניות ההצפנה, קצין תפעול מבצעים בכיר, וראש מחלקת סין וקוריאה – לפני שהגיע לתפקיד סגן מנהל הסוכנות, אותו מילא בין 2006 ל-2014. משנת 2015 מלמד איסטרלי הגנת סייבר באקדמיה הימית של ארה״ב.  

התדירות, התעוזה והעוצמה של מתקפות סייבר דוגמת SolarWinds וקולוניאל פייפליין, כמו גם המעורבות הזרה בבחירות האמריקניות ומתקפות על חברות ענק דוגמת מיקרוסופט, מציבות זרקור על המאבק בפשיעת סייבר. בביקורו הראשון כנשיא ארה״ב מעבר לים בשבוע שעבר, הניח ביידן את התשתית להידוק שיתוף פעולה עם מדינות G7 ונאט״ו וסימן את רוסיה וסין כיריבים הגדולים ביותר בתחום זה. הנושא גם עלה בפגישתו עם מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית