דנמרק סייעה לארה"ב לרגל אחרי מנהיגי האיחוד האירופאי

זו אינה הפעם הראשונה שמתגלה שארה"ב מרגלת אחר מדינות אירופה. בעשור האחרון נחשפו מקרים נוספים בהם ארה"ב האזינה לראשי המדינות, בדגש על גרמניה וצרפת

Chancellor Angela Merkel | Photographer: Simone M. Neumann | Reichstag building

מנהיגי האיחוד האירופאי, בהם ראש הממשלה הצרפתי וקנצלרית גרמניה, נדהמו לגלות שדנמרק סייעה לארצות הברית לרגל אחריהם. דנמרק אפשרה לארה"ב להשתמש במערכות שלה לציתות לטלפונים ניידים על מנת להאזין לשיחות המנהיגים. ארה"ב האזינה כמעט לכל בכירי המדינות האירופאיות, ראשי ממשלות, חברי פרלמנט ועוד. 

זו אינה הפעם הראשונה שמתגלה שארה"ב מרגלת אחר מדינות אירופה, בעשור האחרון נחשפו מקרים נוספים בהם ארה"ב האזינה לראשי המדינות, בדגש על גרמניה וצרפת. ולמרות ההפתעה לכאורה, גרמניה אינה טמנה ידה בצלחת, ולפני כשש שנים נחשף כי גרמניה הייתה זו אשר סייעה לארה"ב לרגל במדינות אירופה, ולאסוף מידע על פוליטיקאים ותהליכים מדיניים.

איסוף המודיעין האגרסיבי של ארה"ב באירופה (אגב גם בישראל), עלה לראשונה במסמכים אשר הודלפו ופורסמו ב- 2008 ואילך, על ידי גדול המרגלים האמריקאי – אדוארד סנואדן. ארה"ב מודאגת ממהלכי האיחוד האירופאי וממדיניות החוץ שלה, במיוחד מול איראן וסין, ואינה מסתפקת בפעילות דיפלומטית גלויה. מאמצי איסוף המודיעין הם מאמצים משלימים לפעילות הדיפלומטית. 

למען הסר ספק, גם סין רואה באיחוד האירופאי יעד מרכזי לאיסוף מודיעין, ולא אחת נחשפו רשתות ריגול סיניות, סוכנים שפעלו לטובתה ומבצעי תקיפות סייבר סיניות על האיחוד האירופאי. המטרה האסטרטגית הסינית היא לפעול לפירוקו של האיחוד האירופאי, אשר ייאפשר לסינים להעמיק את שליטתם הכלכלית והמדינית באיחוד. 

בשורה התחתונה, הריגול הוא המקצוע העתיק בעולם, ולמרות ה"הלם" מהריגול האמריקאי באירופה, יחסי המדינות האירופאיות עם ארה"ב לא ייפגעו, ואלו ימשיכו באיסוף המודיעין זו על זו כבשגרה. 


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית