נבחר נשיא איראני חדש

בחירתו של ראיסי והחלשותו של המחנה המתון, מעלה את הסבירות שאיראן בראשותו תמשיך במדיניותה מול ישראל ואולי אף תקצין את פעולותיה

IRNA - The President-elect, Seyyed Ibrahim Raisi

הכירו את נשיא איראן הנבחר: איברהים ראיסי, ראש הרשות השופטת, איש דת, שמרן קיצוני שסייע לרצוח אלפים במסגרת כהונתו כנשיא בית המשפט העליון. ראיסי זכה עד כה בלמעלה מ- 62 אחוזים מקולות הבוחרים, והבטיח את מקומו, כך על פי הנתונים הרשמיים שהוכרזו על ידי סגן שר הפנים. שיעור ההצבעה בבחירות הנוכחיות באיראן היה אחד מהנמוכים שידעה הרפובליקה המוסלמית, וככל הנראה היה נמוך מחמישים אחוזים. 

ראיסי נמנה על האסכולה השמרנית באיראן, ואף בעויינות לישראל הוא נחשב לקיצוני במיוחד. ראיסי רואה בחיזבאללה כגורם מרכזי ביישום האסטרטגיה האיראנית, וצפוי שאיראן בהנהגתו תעמיק את אחיזתה בלבנון (ובניגוד לתקופתו של רוחאני), ותעניק סיוע אזרחי וצבאי נרחב יותר ללבנון, במיוחד בימים אלו, בהם המצב הכלכלי בלבנון הולך ומחמיר. 

ככל הנראה ראיסי יתמוך וייקדם את ההתנגדות השיעית, ייחזק את ארגוני הפרוקסי (כגון המיליציות השיעיות בסוריה ובעיראק, את החות'ים בתימן, וכמובן גם את חמאס וחיזבאללה). גם מול ארצות הברית, צפוי ראיסי לנקוט בעמדה נוקשה ולא להתפשר על דרישות משטרו של ביידן לצמצום תוכנית הגרעין והעשרת אורניום. בהקשר זה, ארה"ב ואולי מדינות אירופאיות נוספות יימנעו מהמחשבה ששינוי תפיסתי אפשרי באיראן וסביר אף להניח שיגדיל את מחנה המתנגדים למשא ומתן עם איראן. 

העובדה שראיסי מגיע מהחוגים השמרניים צפויה להגדיל משמעותית את הניכור בין השלטון לבין האוכלוסייה האיראנית, בה הייאוש שולט והסובלת ממצב כלכלי קשה. בחירתו של ראיסי מגדילה את הסיכויים לחידושן של ההפגנות במדינה ומגדילות את הסבירות להתקוממות האזרחים. 

בחירתו של ראיסי והחלשותו של המחנה המתון, המבקש לשנות את פניה של איראן בעיקר ביחס למערב, מעלה את הסבירות שאיראן בראשותו של ראיסי, תמשיך במדיניותה מול ישראל, ואולי אף תקצין את פעולותיה, באופן שעלול להוביל את שתי המדינות לעימות בלתי נמנע. 


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית