מתאמנים ברמת הגולן - חושבים על לבנון 

חניכי קורס מפקדי גדודים ומפקדי פלוגות ושריונאי גדוד 82, חטיבה 7, בתרגיל אש חיה ברמת הגולן. המטרה: דימוי כפר בלבנון 
 

תמונות מהתרגיל. צילום: דו״צ

מי שמחפש ביטוי מעשי בשטח למלות המפתח של צה"ל כיום יכול היה לראות בשבוע שעבר, ברמת הגולן, ביצוע חי של מושגי השילוביות, הקישוריות והשאיפה לנצח. אי שם ברמת הגולן הוקם בשטח דימוי של כפר דרום לבנוני, ועליו ניטשה המלחמה. 

באש חיה

בפעם הזאת היה זה קורס מפקדי פלוגות ומפקדי גדודים, קמ"פ וקמ"ג, ששולבו ליחידה לוחמת רב-זרועית ורב-מקצועית בשיתוף מלא עם  גדוד 82 של חטיבה 7, גדוד טנקי מרכבה 4. אליהם חברו הנדסה, חי"ר, ארטילריה, כלי טיס בלתי מאויישים וגורמים נוספים. כל הכוח הזה כולו תפקד כצוות אחד שזיהה אויב, הסתער וירה, תוך שמירה על העיקרון המשולש – חשיפת האויב, תקיפתו והשמדתו. 

גדוד 82, חטיבה 7, הוא מהגדודים הוותיקים ועתירי המורשת והמסורת בצה"ל. החל את דרכו במלחמת העצמאות עם שני טנקי קרומוול ומפעיל היום טנקי מרכבה 4. רס"ן עמית ביטרמן, סמג"ד 82, מסביר לישראל דיפנס איך מתנהלת היום מלחמת שריון. 

"הטנקים מצויידים במערכת 'משואה' שהיא דומה לווייז המוכר לנו. בוא נניח לדוגמה שחייל ביחידה 8200, או טייס מטוס, או כטמ"מ 'רוכב שמים', מגלה מטרת אויב. הוא יכול להעביר למפקד הטנק ולתותחן הטנק את המידע המודיעיני הזה תוך שניות. הם רואים את המידע על צג המחשב בתוך הטנק ומסוגלים מיד לפתוח בירי, לסגירת מעגל. דיווח מודיעיני מגלה מטרה, הטנק משמיד".

טכנולוגיה זו הועמדה לרשות הקצינים חניכי קורס מ"פ מג"ד. בשבועיים האחרונים בקורס עלו לרמת הגולן והשתלבו עם לוחמי גדוד 82 והיחידות המקצועיות הנוספות לסדרת תרגילים ואימונים שבסיומה תצוגת אש חיה. מפקדת חטיבה 7 היתה אחראית לאימון כולו. 

פיקוד משולב

בשלבים הראשונים עברו החניכים סדרת פיקוד על פלוגה, עברו בתחנות שונות בהן למדו את סוגי האמל"ח. ראו כלי הנדסה קרבית, ציוד חילוץ והצלה וציוד של יחידות רגלים. ביטרמן מסביר כי חניכי הקורס "קיבלו את הפלטפורמות", את פלוגות הגדוד והתאמנו אתם כשהם מפקדים על הפלוגות. 

כך לומד המ"פ לעתיד לפקד לא רק על פלוגת טנקים אלא גם על יחידת ההנדסה, יחידת החי"ר לקבל מידע מהאוויר או ממקור מודיעיני, וגם להיעזר במעטפת של אש ארטילריה מגדוד תותחנים שהעסיק מטרות.  זו הדרך בה למדו חניכי הקורס, שבעתיד הקרוב יפקדו על פלוגות וגדודים, איך להפעיל ולפקד על הכוח ולהתמודד עם מתווה לחימה צפוני.

סיומן של השבועיים היתה תצוגת אש  גדולה, סיכום של כל מה שהחניכים ראו וחוו במרומי רמת הגולן. התצוגה נפתחה בירי מאסיבי של ארטילריה, מרגמות וטנקים. אחרי הירי הגיע תור השילוביות: טנקים, כוח חי"ר, הנדסה לטיפול במכשולים, מסוק קרב וכטמ"מי רוכ"ש במשימת איסוף מודיעין. אחרי הכנות מדוקדקות שנמשכו זמן רב בוצעה תצוגת האש במשך כשעה, אך זו היתה שעה מרוכזת מאוד. 

ביטרמן: "כל חניך יכול היה לראות במקום ריכוזי אחד את כל היכולות, והכל באש חיה ודימוי אויב. טנקים נעו והסתערו על מרחב הלחימה, פגזים נפלו ומסק"רים תקפו. תפקיד כוח ההנדסה הקרבית הוא איתור מכשולים בשדה. במסגרת התרגיל הונח דימוי של ציר ממוקש ועל כוח ההנדסה היה לטהרו ולהכשיר אותו למעבר רק"ם. נעשה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות של חה"ן – רקטות שפותחות צירים ושופל ענק מוגן D-9 לפתיחת ציר למעבר כוחות". 

שומר החומות 
הגדוד של ביטרמן השתתף במבצע שומר החומות: "הכוח הטקטי היה פרוס מרחב ההגנה סביב הרצועה, היינו כמו קפיץ דרוך מוכנים בשטחי כינוס להיכנס ללחימה. לאמיתו של דבר הפעלנו תותחים וירינו כגורם שמשבש את אש האויב או מה שקרוי 'גורם מגירוי' לצד השני. ידוע לנו שנהרגו מחבלים ברצועה מאש טנקים ופגענו במטרות ירי נ"ט של האויב.״ 

סגן יצהר זולדן, חניך בקורס מ"פ, שירת לפני הקורס כסמ"פ בגדוד 52 חטיבה 401: "הקורס הכין אותי היטב להתמודד עם האתגרים המבצעיים שייפגשו אותנו במלחמה הבאה. צה"ל של שנת 2021 יודע להביא עוצמות מכל החיילות בשילוב של טכנולוגיות מתקדמות אל תוך שדה הקרב, אפילו עד רמת הפלוגה".  

[כל התמונות בכתבה, קרדיט - דו״צ]

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית