ספר המוקדש לפועליו של מנחם פינקלשטיין

״ספר מנחם פינקלשטיין  - משפט, ביטחון וספר", עורכים: שרון אפק, עופר גרוסקופף, שחר ליפשיץ, אלעד שפיגלמן, הוצאת נבו, 2021. מאת: עו"ד אל"ם (מיל') רן כהן רוכברגר

ספר המוקדש לפועליו של מנחם פינקלשטיין

באדיבות הוצאת נבו

אין זה דבר רגיל בעולם המשפט הישראלי שרואה אור ספר יובל, ספר הוקרה, לכבודו של משפטן בכיר. מחווה יוצאת דופן זו שמורה לאישים יוצאי דופן - לרוב לשופטים נבחרים בעליון עם פרישתם מכס השיפוט ולמומחי משפט מובהקים, פרופסורים אמריטוס ראשי קתדראות, עם פרישתם לגמלאות. צאתו של ספר יובל זה לכבודו של מנחם פינקלשטיין, הוא "פֶּכוֹ" בפי קרוביו וידידיו, מצטרף ללא יותר מתריסר ספרי יובל דומים, וראוי לציון מיוחד. 

מנחם פינקלשטיין אוחז בתארים מעולמות שונים, כמעט סותרים לכאורה: אלוף בצה"ל - לשעבר הפרקליט הצבאי הראשי; שופט - לאחר פרישתו מהשירות הצבאי, כ-15 שנים בבית המשפט המחוזי, וד"ר - עם שהשלים לפני שנים רבות עבודת דוקטורט בנושא הגיור.

חמשת שערי הספר מיטיבים לבטא את הצדדים השונים בעשייתו של מנחם פינקלשטיין, ובסדר דברים של "סייפא וספרא": היבטי צבא וביטחון, תחום המשפט הפלילי, ולבסוף - עולמות הרוח של הספרות, היהדות והמשפט העברי. כ-40 ממיטב המומחים מעולמות האקדמיה, המשפט, הפיקוד והרוח ותרמו לספר עב הכרס (למעלה מ-800 עמודים) מאמרים מקוריים פרי עיטם, אשר ניכר שנכתבו בחיבה ובהערכה.

גם עורכי הספר הגיעו מעולמות התוכן השונים: אלוף שרון אפק, הפרקליט הצבאי הראשי, השופט עופר גרוסקופף שופט בית המשפט העליון, פרופ' שחר ליפשיץ, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן ועו"ד אלעד שפיגלמן, שחלקו במלאכת העריכה היה רב.

בשער "צבא ומשפט" נאספו מאמרים הנוגעים בסוגיות מרכזיות ואולי גם "בעצבים החשופים" שלא מפסיקים להעסיק את הצבא ואת עולם המשפט הצבאי. מאמרו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, בוחן את נקודות הדמיון והשוני בין שיקול דעת המפקד לשיקול דעת השופט. מאמרה של אל"ם נועה זומר, שופטת בית הדין הצבאי לערעורים, סוקר את כללי הפתיחה באש (ובעיקר את "נוהל מעצר חשוד") ומקרי בוחן שבהם לובנו ההיבטים המשפטיים והמעשיים של אותם כללים. 

סוגיית חסיון התחקיר הצבאי נחקרת בספר במאמרה של תא"ל יפעת תומר ירושלמי (כיום יוהל"ם ובעת כתיבת המאמר - רמ"ח ייעוץ וחקיקה) ושל רס"ן ד"ר רונן פוליאק מהפרקליטות הצבאית, כשבנושא המשפטי המורכב הזה היתה לפכו תרומה רבה. מאמר נוסף על הסרבנות לשירות בצבא, הוא בין הרגישים ביותר באכיפה בצבא, עם ההבחנה המשפטית בין סרבנות "סלקטיבית" לבין סרבנות שנובעת מ"טעמי מצפון".

הכותבים הם עו"ד ירון קוסטליץ (בעבר תובע צבאי ב"משפט הסרבנים") ועו"ד שמחה אלבחרי; המאמר החותם שער זה נכתב על ידי חנן מלצר (עד לאחרונה המשנה לנשיאת בית המשפט העליון ובעבר קצין בפרקליטות הצבאית), עו"ד ד"ר שני וינדר ועו"ד ענבל לויצקי והוא סוקר את דיני הבחירות בצבא, על המורכבות הייחודית בהם.

את שער "הלחימה בטרור" פותחם דברי ברכה פרי עיטו של מאיר שמגר ז"ל, לשעבר פצ"ר ויועמ"ש לממשלה קודם לתפקידו נשיא בית המשפט העליון. מאמרם של אלוף (מיל') ד"ר אביחי מנדלבליט (היועמ"ש לממשלה) ושל ד"ר רס"ן (מיל') גיל לימון (עוזרו הבכיר) על חקירה ואכיפה ביחס למקרי מוות שאירעו במסגרת המאבק בטרור - עניין שהוא בליבת העיסוק של הפרקליטות הצבאית ושל הייעוץ המשפטי לממשלה.

אלוף שרון אפק (הפצ"ר) כותב הסוגיה המשלימה של השימוש בכוח בהתמודדות עם הטרור הפלסטיני ועל המתח המובנה בין הצד המבצעי לאכיפת החוק; אלוף (במיל') גרשון הכהן מוסיף את הנופך הפיקודי ועומד במאמרו, בין היתר, על תרומת המשפט בשותפות למאמץ המלחמתי בתפיסה המודרנית; אלוף (מיל') יעקב עמידרור פורס במאמרו את המאפיינים הייחודיים לשיטתו למאבק בטרור בישראל בראי הדינים הרלוונטיים;

אל"ם (מיל') פנינה שרביט ברוך (לשעבר רמ"ח דבל"א בפרקליטות הצבאית וכיום ראש התוכנית למשפט וביטחון לאומי במכון למחקרי ביטחון לאומי) סוקרת את הרקע לחקיקה של חוק הלוחמים הבלתי חוקיים ועומדת על אופי יישומו, גם באופן ביקורתי; את השער חותם מאמרו של פרופ' אסא כשר בסוגיה הרגישה, המורכבת והבלתי פתורה של פדיון שבויים מידי אויבי המדינה.

הספר הגדוש מצליח להיות מעין "מורה נבוכים" לשלל סוגיות מרתקות - ולא רק משפטיות - שהן מעין בבואה של פכו עצמו, איש אשכולות שניחן בסקרנות ובידענות חוצת תחומים. יש לברך על הספר החדש, שלבטח יוכל להעשיר כל מי שהוא תאב ידע בתחומים אלה ולהוסיף גם ברכה לפכו עצמו (גילוי נאות - בהיותי פרח פרקליטים, היה מפקדי) על פעילותו הענפה, על תרומתו הרבה לפיתוח שדות המשפט - ועל כלל פועלו, שהטביע חותם של ממש.


הכותב: עו"ד אל"ם (מיל') רן כהן רוכברגר - לשעבר הסנגור הצבאי הראשי. כיום מנהל המחלקה הפלילית במשרד ליבליך-מוזר-גליק. 

אולי יעניין אותך גם