ארה״ב: אסטרטגיה חדשה למיגור גיוס פעילי טרור ברשת

הבית הלבן פרסם אתמול אסטרטגיה לאומית למלחמה בטרור פנים, המתייחסת באופן נרחב לשיטות הגיוס המקוונות ולדרכים השונות למנוע זאת. ״המדינה שלנו משאירה מקום נרחב לביטוי דעות, אך לא לאלימות״

המתקפה על הקפיטול בינואר השנה. המוני המתפרעים גויסו דרך הרשתות. צילום: Yuri Gripas/ABACPRESS.COM via REUTERS

הבית הלבן פרסם אתמול את עיקריה של האסטרטגיה הלאומית החדשה למלחמה בטרור פנים (domestic terror), הנשענת על ארבעה עמודי תווך עיקריים: הבנה מעמיקה יותר של טרור זה על מטרתיו השונות (פגיעה במיעוטים או בחברות מוחלשות, פגיעה בממשלה ובשלטון החוק, ועוד); מניעת גיוס פעילים; שיבוש והרתעת פעילות; והתמודדות עם הבעיה לטווח ארוך. האסטרטגיה מתייחסת באופן נרחב לשיטות הגיוס של פעילי טרור באמצעות האינטרנט, ולדרכים השונות למנוע זאת.

״גיוס ועידוד אנשים לביצוע מעשי טרור פנים מתבצע יותר ויותר באמצעות פלטפורמות תקשורת מבוססות רשת, כולל מדיה חברתית, משחקי אונליין, אתרי העלאת קבצים, ופלטפורמות צ׳אט מוצפנות. מדובר. הזמינות המקוונת הנרחבת של חומרי גיוס טרור פנים מהווה איום לביטחון הלאומי שחזיתו באופן מובהק בחברות הפרטיות״, נכתב במסמך הרשמי, תוך קריאה לחברות השונות לפעול ביתר שאת לאבטחת חזית זאת על ידי זיהוי חומרים ואכיפת תנאי שימוש, תוך כדי סיוע ממשלתי בדמות מידע וסיוע ביוזמות חדשות.

עוד מתייחסת האסטרטגיה האמריקנית לחומרי התעמולה והדיסאינפורמציה המשמשים לגיוס ועידוד פעילי טרור, הזמינים לכל דורש ובאין מפריע ברשתות – הן הגלויות והן המוצפנות. ״זמינות החומרים ברשת צפויה להימשך ברמה מסוימת. הדבר נכון במיוחד עבור פלטפורמות שמעודדות זאת באופן מפורש, או בהסכמה שבשתיקה״. עם זאת, האסטרטגיה מכירה גם באתגר הטמון בזיהוי החומרים וכן באיתורם ברשתות המוצפנות, ובכך שיש לתת מענה לא רק להיצע (ע״י מיגור המידע הזדוני), אלא גם לביקוש ולרצון לדעת.

״העידן הדיגיטלי של היום דורש אוכלוסייה אמריקנית שמסוגלת להשתמש בהיבטים החיוניים מבוססי הרשת תוך הימנעות מהפגיעות שבמידע שנועד לגייס טרור פנים וכן מתכנים מזיקים אחרים, המופצים במתכוון על ידי שחקנים זדוניים ברשת כגון ארגוני טרור בינלאומיים דוגמת אל-קעידה המבקשים לעודד אלימות, או כוחות זרים המבקשים לערער את הדמוקרטיה האמריקנית״, נכתב.

הפתרון, על פי האסטרטגיה החדשה, טמון בראש ובראשונה בחינוך, והממשל מתחייב לפעול ל״פיתוח וטיפוח אוריינות דיגיטלית, כולל תכניות חינוכיות ומשאבים מקוונים נוספים כגון משחקים משפרי מיומנות״. כמו כל אסטרטגיה משמעותית של הנשיא ביידן, גם כאן הדרך המרכזית בהשגת המטרות מתבססת על שיתוף פעולה – בין סוכנויות הממשלה השונות לבין עצמן, וכן מול השלטון המקומי, רשויות האכיפה הפדרליות והמקומיות, המגזר הפרטי, האקדמיה, חברות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות, ובנות ברית מחוץ לארה״ב.

התכנית קוראת להגנה על חופש הביטוי, בהתאם לתיקון הראשון לחוקה. ״יש לנו מסורת אמריקנית מובהקת של חוסן הדיבור, אותה אנו מוקירים. לעומת זאת, אלימות והסתה אינם לרוב נסבלים או זוכים להגנה״, נכתב. ״המדינה שלנו וחוקיה משאירים מקום נרחב לביטוי דעות פוליטיות ואידיאולוגיות, אך לא לאלימות בלתי חוקית, היוצרת איום על ביטחון הציבור, המדינה, ועל  חופש הביטוי האמיתי״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית