נאט״ו מגבירה מאמצים למיגור פשיעת הסייבר

בוועידת פסגה שנערכה יממה לאחר זו של ה-G7, הוחלט לאמץ מדיניות מקיפה חדשה בנושא, כולל אפשרות להפעלת סעיף 5 – הקובע כי פגיעה באחת החברות בברית משמעה פגיעה בכולן

נאט״ו מגבירה מאמצים למיגור פשיעת הסייבר

ראשי מדינות נאט״ו, אתמול בבריסל. צילום: Jacques Witt/Pool ABACAPRESS.COM

יממה בלבד לאחר פסגת ה-G7 שנערכה בקורנוול, בריטניה, נפגשו מנהיגי מדינות נאט״ו (ארגון האמנה הצפון-אטלנטית) בבריסל. בין הנושאים הרבים בהם דנו ראשי שלושים החברות בברית, תפס המאבק בפשיעת הסייבר הגוברת מקום משמעותי.

״איומי הסייבר על ביטחונה של הברית מורכבים, הרסניים, פועלים בכפייה והופכים תכופים יותר ויותר״, נכתב בהצהרה המסכמת של הפגישה. ״הדבר הודגם לאחרונה על ידי אירועי כופר ופעילות סייבר זדונית אחרת המכוונת לתשתיות הקריטיות ולמוסדות הדמוקרטיים שלנו, העלולים לגרום לנזק משמעותי״.

במסגרת ההחלטות בנושא, סוכם על מדיניות הגנת סייבר חדשה ומשותפת, שתפעל להבטיח את חוסנה של הברית ״נגד האיומים המתחזקים העומדים בפנינו בשל פעילות הסייבר הזדונית שמבצעים גורמים מדיניים ולא-מדיניים, כולל מתקפות כופר נגד תשתיות קריטיות״, נכתב במסמך הסיכום של הבית הלבן.

״מדיניות מעודכנת זו תספק גם הכוונה אסטרטגית למאמצים הפוליטיים, צבאיים וטכניים של נאט״ו בתחום הסייבר על מנת להרתיע, להתגונן מפני ולהתמודד עם מכלול האיומים בתחום״. עוד סוכם, כי המדינות מכירות בכך שבמקרים מסוימים, מתקפת סייבר עלולה להיחשב במתקפה מזוינת, בה יילחמו ״בהתאם לחוק הבינלאומי, המשפט ההומניטרי הבינ״ל וחוק זכויות האדם הבינ״ל״.

בנוגע להפעלת סעיף 5 באמנה, הקובע כי מתקפה על אחת החברות בברית משמעה מתקפה על כולן, סוכם באופן מעורפל למדי כי ״ההחלטה מתי מתקפת סייבר תוביל להפעלת הסעיף תיקבע על ידי המועצה הצפון-אטלנטית על בסיס פרטני״. סעיף זה הופעל עד היום פעם אחת בלבד, בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר 2001. עם זאת, הוחלט כי המדינות ״ישקלו תגובות קולקטיביות אפשריות״ הכוללות סנקציות כלכליות ו״פעולות נוספות״ מחוץ למרחב המקוון.

גם מקומן של היריבות הגדולות, רוסיה וסין, לא נפקד מהשיח סביב שולחן הדיונים, ומנהיגי הברית דנו בהרחבה באיומים הרבים – הקיימים והמתפתחים – מצד שתי המדינות השואפות לשנות את הסדר העולמי הקיים. ״אנו מתמודדים יותר ויותר עם איומי סייבר א-סימטריים, בכללם מסעות דיסאינפורמציה ושימוש זדוני בטכנולוגיות משבשות הנעשות מתוחכמות יותר ויותר...אנו נתייחס לכל האיומים והאתגרים המשפיעים על הביטחון האירו-אטלנטי״, נכתב בנוגע לסין.

מסר דומה הועבר בנוגע לרוסיה, שהואשמה ב״קמפיינים נרחבים של דיסאינפורמציה, פעילויות סייבר זדוניות, והעלמת עין מפושעי סייבר הפועלים בשטחה״.  יוזכר, כי רק יממה קודם לכן הוציאו ראשי ה-G7 הצהרה חריפה נגד פעולותיה התוקפניות של רוסיה במרחב המקוון.  

שני מפגשי הפסגה המשמעותיים שנערכו השבוע באופן עוקב, מסמלים את חזרתה של ארה״ב לראש השולחן הבינלאומי אחרי ארבע שנות בדלנות של טראמפ, תוך שיקום ערכי הידידות ושיתוף הפעולה בין חברי משפחת העמים שנשחקו עד דק – מה שיסייע לאמריקה להתמודד עם האתגרים הרבים העומדים לפתחה, בעולם האמיתי והמקוון גם יחד. מבחינת עולם הסייבר, הנשיא ביידן מקדם נמרצות שינויי מדיניות מרחיקי לכת, ואת האג׳נדה לפיה לא ייתכן ביטחון אמיתי ללא שיתוף פעולה כוללני (בבחינת ״האויב שלי הוא האויב שלך״), זאת בעת בה המתקפות נעשות תכופות, נועזות, חצופות ומזיקות יותר.

אולי יעניין אותך גם