בואנה, זה כסף טוב: ההשקעה של ארה״ב ביירוט טילים מצפ״ק ואיראן - עשרות מיליארדי דולרים 

בארה״ב ביטלו את תכנית Redesigned Kill Vehicle ועכשיו יש תכנית חלופית בשם NGI בעלות משוערת של 18 מיליארדי דולרים. עלות מיירט מבצעי - כ-100 מליון דולרים

בואנה, זה כסף טוב: ההשקעה של ארה״ב ביירוט טילים מצפ״ק ואיראן - עשרות מיליארדי דולרים 

Redesigned Kill Vehicle (shown) program. (Photo: Raytheon)

המתח הביטחוני עם איראן וצפ״ק, מייצר הרבה הכנסות לחברות ביטחוניות אמריקאיות. על פי פרסום של armscontrol, ההוצאות של משלם המיסים האמריקאי על מערכות יירוט להתמודדות עם טילים שיגיעו, אולי, מאיראן וצפון קוריאה יגיעו לפחות ל-18 מיליארדי דולרים. 

״תג המחיר של מיירט הדור הבא, שנועד להפיל טילי צפון קוריאה בחלל כחלק ממערכת ההגנה האמריקאית, צפוי לעלות לפחות 36 אחוזים יותר מהתחזיות הקודמות. תכנית זו תחליף את תכנית Redesigned Kill Vehicle״, כך לפי הפרסום. 

הפנטגון אמר באפריל האחרון כי משרד הערכת העלויות והערכת התוכנית (CAPE) מעריך את עלות המיירט לדור הבא (NGI) ב -17.7 מיליארד דולר. נתון זה מייצג 13.1 מיליארד דולר עבור עלויות מקדימה, כולל רכישת 10 מיירטים ניסיוניים. 2.3 מיליארד דולר עבור 21 מיירטים מבצעיים ו- 2.3 מיליארד דולר עבור עלויות תפעול ותמיכה לאורך חיי המיירטים.

העלות הממוצעת לפיתוח ורכישת 31 המיירטים מסתכמת ב 498 מיליון דולר למיירט, כך על פי משרד CAPE. עלות רכישת 21 המיירטים התפעוליים היא 111 מיליון דולר למיירט. הפנטגון בחודש מרץ העניק שני חוזי מחקר ופיתוח למיירט ללוקהיד מרטין ונורת'רופ גרומן. המיירט הוא חלק מתכנית ׳מערכת יירוט קרקעית לאמצע מסלול׳ (GMD). 

כאמור, תכנית NGI מחליפה את תכנית Redesigned Kill Vehicle שכבר הושקע בה סכום כולל של 1.2 מיליארד דולר עד לביטולה. כך על פי דו"ח משרד האחריות הממשלתי לשנת 2019 (GAO).

משרד הביטחון האמריקאי מקווה להתחיל להציב את ה- NGI בשנת הכספים 2028 בממגורות בפורט גרילי, אלסקה. בשלב זה לא מתוכננת החלפה של 44 המיירטים הקיימים, שאמינותם מוטלת בספק. בתכנית היא להשלים אותם עם 20 מיירטים חדשים כדי להביא לסך של 64 מיירטים.

בינתיים, רוצים בארה״ב לשלב את מערכת הGMD עם מערכות הStandard Missile-3 והTHAAD על מנת ליצור מערכת הגנה רב שכבתית. בינתיים ישנן מספר בעיות במערכת השו״ב של הGMD וכן בחומרה של המיירטים המקשה על תקשורת בין הטיל למערכת השו״ב, כך לפי דו״ח של GAO.