דיווח: רוסיה תספק לאיראן לוויין ריגול. בקרמלין מכחישים

טרם ברור מי הדליף לוושינגטון פוסט את הידיעה במהלכו של מו״מ הגרעין. בקרמלין מכחישים. טל ענבר, מומחה טילים ישראלי מוסיף: ״אין שום סימן לנכונות הידיעה״

העיתון וושינגטון פוסט מפי "שלושה מקורות רשמיים: רוסיה תספק לאיראן לוויין ריגול מתקדם, שיאפשר לה לעקוב אחר מטרות צבאיות במזה"ת, כולל בסיסי צבא בישראל". הנשיא פוטין מגיב: "FAKE NEWS, שטויות, זבל". מומחה הטילים הישראלי טל ענבר: "הטיל המדובר הוא טיל פח מיושן, אך אם הידיעה נכונה, פירוש הדבר מתן עצמאות לאיראן בהשגת מודיעין, והיא יכולה להעביר תמונות לשכנים שלנו מצפון ומדרום". 

וושינגטון פוסט דיווח בסוף השבוע כי רוסיה מתכוונת לספק לאיראן לוויין מתקדם שיאפשר מעקב אחר מטרות צבאיות במזה"ת. מדובר בלוויין KANOPUS-5, המצוייד במצלמה ברזולוציה גבוהה, וניתן יהיה לשגר את הלוויין לחלל ברוסיה תוך חודשים. הלוויין יעקוב אחר מתקנים שונים, החל בבתי  זיקוק לנפט במפרץ הפרסי וכלה בבסיסי צבא ישראליים ובבסיסים בעירק שבהם יש יחידות צבא א מריקניות.

הפקיד הבכיר הממשלתי "שתודרך על העיסקה" הוסיף שהלוויין תוכנן למעשה למטרות אזרחיות. אנשי משמרות המהפכה נסעו לרוסיה כמה פעמים מאז 2018 לדון עם הרוסים על העסקה, ומומחים רוסיים באו לאיראן כדי לאמן צוותים שיפעילו את הלוויין ממתקן חדש שנבנה ליד KARAJ, מערבית לטהרן.  באפריל 2020 הודיעו משמרות המהפכה על שיגור לוויין צבאי למסלול סביב כדור הארץ.

הלוויין הרוסי קנופוס-5  מוגדר כ"לוויין מקטן", המיועד ל"חישה מרחוק", והוא נבנה על ידי משרד ההגנה הרוסי במקורו לצורכי הגנה אזרחית. אורך חיין חמש שנים, משקלו 473 ק"ג והוא משוגר ממשגרי סויוז-2. הנשיא פוטין רואיין לרגל ועידת G7 בז'נווה ואמר ל-NBC NEWS שהידיעה על לוויין ריגול לאיראן היא "FAKE NEWS. אינני יודע על כך דבר. מי שמדבר על זה, בוודאי יודע יותר ממני. אלו שטויות, זבל".

מומחה הטילים הישראלי, טל ענבר, אמר לישראל דיפנס כי הלוויין קנופוס-5 מיושן וכי אין שום סימן לנכונות הידיעה. אך המשמעות, אם יהיה לאיראנים לוויין כזה, היא עצמאות בהשגת מודיעין ואפשרות של העברת תמונות לשכנים שלנו מצפון ומדרום. ״לוויין שאתה שולט בו יכול להעביר צילומים של כיפת ברזל או של מטרות נעות אחרות״, אומר ענבר. ״עם זאת, הלוויין המדובר אינו באיכות טובה ואינו שווה הרבה. אם תתאמת הידיעה, אפשר לבחון את משמעותה ברצינות". 
 

אולי יעניין אותך גם